[ magazín Autoforum 2/2025, vychází 16. 4. 2025 ]
Britský Morgan i 115 let po svém založení v hojné míře používá materiál, s nímž řada jiných výrobců již nepracuje, a to nejen na palubní desce. Dřevo přitom mimo jiné ladí s šestiválcem od BMW, který na zadní kola posílá 340 koní. Působivou dynamiku má nová vlajková loď Supersport již v genech, nově však přidává i větší praktičnost. Užívat si s ní tak můžete každý den…

Britská automobilka Morgan letos slaví 115. výročí své existence, patří tak mezi nejstarší výrobce aut, kteří jsou dodnes aktivní. Je ovšem možné, že jste o ní ještě neslyšeli. Důvodem může být to, že vyrábí méně než tisíc vozů ročně, přičemž valná většina z nich končí na jejím domácím trhu, případně v garážích sběratelů, kteří s nimi víceméně nejezdí. Divit se jim ale ve finále nemůžeme, neboť na běžnou produkci se obvykle čeká minimálně šest měsíců, na limitované verze klidně i několik let.
I přes záplavu analogových budíků se již do interiéru dostala moderna. Nejde přitom pouze o polo-digitální přístrojový štít, ale také o bezdrátové dobíjení mobilů. Při natažené střeše pak lze árie výfuku nahradit audio systémem Sennheiser
Vzhledem k tomu, že Morgan má 220 zaměstnanců, může tato dlouhá čekací lhůta působit podivně. Je ale třeba si uvědomit, že výroba tu probíhá téměř výhradně ručně, bez asistence robotů – hlavními pracovními nástroji jsou šroubovák a kladivo. Britové navíc stále ve značné míře používají jako klíčový materiál dřevo nejen pro vnitřní dekory, ale i jako konstrukční prvek. Ohýbané dřevo, které tvoří součást rámu, je nutné při výrobě správně zafixovat, což si žádá dostatek času – tato doba se nepočítá na minuty, ale na dny.
Díky rozsáhlému využití hliníku, který doplňují dřevěné lišty, se Britům povedlo nadále udržet hmotnost velmi nízko. To prospívá dynamice a pochopitelně i spotřebě
Morgan přitom v roce 2019 vyrukoval s novou moderní platformou CX, u které dřevo doplnil ve větší míře hliník. To vedlo ke zdvojnásobení torzní tuhosti, hmotnost celé struktury ale přesto nepřekročila sto kilovou hranici. Po šesti letech se však Britové rozhodli architekturu modernizovat. Její evoluční verzi pojmenovali CVX a použili u ní lepený hliník (60 procent pochází z recyklovaného materiálu), čímž se ona tuhost zvedla o dalších 10 procent. Zároveň o 13 procent vzrostla i odezva řízení.
První vlaštovkou, která verzi CVX používá, je pak zcela nový model Supersport. Ten se stává vlajkovou lodí značky a náhradou za předchozí provedení Super Six. Pod kapotou přitom Morgan stejně jako dosud sází na přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec od BMW, který na zadní kola posílá 340 koní. Spárovat jej aktuálně lze pouze s osmistupňovým automatem, s nímž Supersport pokoří stovku za 3,9 sekundy a maximálně se rozjede na 267 km/h, pochopitelně s větrem ve vlasech.
Supersport stejně jako klasické roadstery zvládá jízdu s větrem ve vlasech za doprovodu zvučného šestiválce, nově však přihazuje na značku Morgan nebývalý komfort. Za tím stojí nová platforma i nadále využívající dřevo jako jeden ze stavebních materiálů
Novinka přitom standardně počítá s plátěnou střechou, tu lze ovšem nahradit karbonovým hardtopem s poměrně rozměrným zadním oknem. Ten navíc dále zvyšuje torzní tuhost, stejně jako navyšuje praktičnost, neboť Supersport náhle působí spíše jako kupé než jako roadster. Britové se ostatně hodně snažili, aby navýšili každodenní použitelnost, proto jsou třeba body, kde je uchyceno zavěšení, pevnější o 100 procent. To má umocnit komfort, stejně jako daleko více vtáhnout řidiče do hry.
Vůz dostal do vínku také zadní kufr, jehož víko lze navíc osadit hliníkovým nosičem zavazadel. Uvnitř se pro změnu kromě dřevěné palubky objevuje poprvé technologie handsfree pro snadnější telefonování, přičemž nechybí ani bezdrátové dobíjení mobilů. Zmínit lze i audio systém Sennheiser, takový digitální přístrojový štít ovšem nečekejte – za volantem trůní polo-analogová klasika. Ovládání i za jízdy pak usnadňují fyzická tlačítka, která jsou vcelku intuitivně usazena.
Příchod všech moderních vymožeností přitom vůči modelu Super Six lehce zvednul hmotnost, ovšem 1170 kilogramů je na dnešní dobu i nadále velmi působivý výsledek. Klientela přitom dále může volit mezi 18 a 19palcovými koly, kdy ta druhá byla vyrobena metodou kování, a jsou tedy lehčí. Za další příplatek pak lze sáhnout po paketu Dynamic Handling Pack, který zahrnuje tlumiče Nitron a samosvorný diferenciál, což vyzdvihuje ovladatelnost nad komfort.
Zbývá už jen zmínit, že Morgan souběžně s představením otevřel objednávkové knihy. Ceny startují od 85 tisíc liber čili zhruba na 2,5 milionu korun bez daně, a kdo nechce kupovat zajíce v pytli, může zajít k dealerům, kteří již mají k dispozici testovací exempláře. Zda se majitelem novinky stane i Richard Hammond, který je velkým fanouškem značky, nebylo upřesněno. Jelikož ale vozu pomáhá na trh, nebylo by to velké překvapení.
Čtěte v časopisu Autoforum 2/2025
text: Petr Prokopec | foto: Morgan Motor Company
–––