[ magazín Autoforum 6/2024, vychází 17. 12. 2024 ]
Subaru Forester je coby průkopník kategorie SUV na trhu už 27 let a jeho šestá generace je zase o něco větší a přichází s optimalizovanou technikou. O mou první zkušenost za volantem téhle stálé čtyřkolky se s vámi rád podělím…
Pokud bych měl Forestera od Subaru popsat po svém, tak mne i celý časopis Autoforum, provází jako červená nit ve vazbě svázaných ročníků. Ano, hned v tom druhém, tedy v roce 1999 jsem jako začínající mladý elév měl možnost usednout za volant prvního plnotučného Foresteru 2,0 S-turbo a zařádit si ním nejen na silnici, ale také v lehčím terénu. Také další čtyři generace vozu, který se pořád chlubí asymetrickým pohonem všech kol, plochým čtyřválcem s protilehlým uspořádáním v kombinaci s praktickou pětidveřovou karoserií s vyšší stavbou, neušly naší pozornosti. A nejinak je tomu v případě modelu Forester, jehož již šestá generace byla oficiálně odhalena autosalonu v Los Angeles už koncem roku 2023.
Subaru Forester si během let udržel popularitu díky svým terénním schopnostem, spolehlivosti a rodinnému komfortu
Větší a sebevědomější
Co se týče vzhledu zůstala i tentokrát japonská automobilka sama sebou. Nový model oproti svým pěti předchůdcům zase trochu povyrostl a vyspěl. Dokumentují to nejen vnější rozměry (délka + 30 mm a šířka + 15 mm), ale také nabídka prostoru v kabině i zavazadelníku (velikost 508 až 1720 litrů). V interiéru je Forester čistě svůj a navazuje na to dobré od svého předchůdce, přičemž jeho dominantou je vertikální dotykový displej multimédií o velikosti 11,6 palce. Japonská automobilka schválně kvůli eliminaci odvádění řidičovi pozornosti při jízdě ponechala ve hře tlačítka, stejně jako se za volantem nachází částečně analogový přístrojový štít, jenž disponuje digitální částí pouze ve svém středu. Vylepšen byl i bezpečnostní paket EyeSight, který nově zvládá rychleji detekovat chodce či cyklisty.
Pokud usednete za volant, okamžitě oceníte výrazně vylepšený výhled všemi směry. Výhled vpřed byl optimalizován snížením kapoty. Zachování trojúhelníkových okének vpředu a zmenšení krytů zpětných zrcátek dále přispívá k rozšíření periferního vidění. Stěrače jsou nyní při pohledu z místa řidiče zcela skryté, což eliminuje další rušivý prvek a přispívá ke zvýšení bezpečnosti. Celá oblast od konce kapoty motoru až po zadní část vozu je přehledná. Výhled dozadu byl také vylepšen snížením výšky spodní hrany zadních oken o 40 mm. Navíc se řidič při manévrování může spolehnout na Multi-View Monitor, který kombinuje obraz ze čtyř kamer a zobrazuje 3D pohled z ptačí perspektivy, což poskytuje dokonalý přehled o překážkách nacházejících se ve slepých úhlech. Při jízdě zase ocení asférická zpětná, která zmenšují slepé úhly při manévrování a zlepšují sledování vozidel jedoucích ve vedlejších jízdních pruzích. Koneckonců nová jsou také LED odbočovací světla.
Kromě větší kabiny poskytuje novinka objemný zavazadlový prostor, od 508 litrů až po 1720 litrů při sklopených zadních sedadlech
Sázka na jeden pohon
Zatímco pod kapotou americké verze najdeme 2,5litrový plochý čtyřválec (183 koní, 241 Nm), emisními předpisy a povolenkami sešněrovaný evropský trh si bude muset i nadále vystačit výhradně s hybridním pohonem v kombinaci s CVT převodovkou. Jedinou volbou pro tento vůz je na evropském trhu atmosféricky plněný 2,0litrový čtyřválcový motor s protilehlými písty, který je spárován s elektromotorem umístěným v převodovce Lineartronic. Co se týče dynamiky, nelze očekávat zásadní zlepšení, neboť dvoulitrový agregát nabízí 150 koní a ten elektrický jich přidá 17. Tato kombinace se však musí vypořádat s poněkud vyšší hmotností (1,8 tuny), za kterou pochopitelně stojí také baterie o kapacitě 13,5 kWh. Bezemisní jízdy ve městě je tento vůz schopen jen na několik kilometrů, spotřeba paliva se bude pohybovat někde kolem sedmi litrů bezolovnatého benzínu na každých sto kilometrů jízdy. Novinkou pro pohyb mimo zpevněnou cestu je pak zdokonalená verze systému X-Mode, jejíž asistence elektromotorem pomáhá nejen při jízdě vpřed ale nyní i vzad. Tedy i couvání do svahu na zahradě vaší horské chaty může být o to plynulejší a tiché.
Na silnici i v lehkém terénu na jedničku
Japonská automobilka se relativně nízké výkony nabízených pohonů tady v Evropě (zbytek světa má pořád 2,5 litrový turboboxer) u novinky snaží kompenzovat alespoň zlepšením jízdních vlastností, ať již v terénu či na zpevněném asfaltu. Světlá výška 220 milimetrů sice zůstává nezměněna, struktura podvozku je však o 10 procent tužší a nové řízení s elektrickým posilovačem vychází ze sportovního Subaru WRX. Standardem je samozřejmě největší devíza vozů s plejádami ve znaku, totiž symetrický pohon všech kol S-AWD, který upravuje rozdělení výkonu mezi spalovacím motorem a elektromotorem cíleným přepínáním mezi třemi jízdními režimy (pohon pouze na spalovací motor, pouze na elektromotor a kombinace obou zdrojů síly) tak, aby co nejlépe odpovídal konkrétním jízdním podmínkám a zároveň nabízel nižší spotřebu paliva.
Při evropské prezentaci na vojenském polygonu jižně od Berlína jsme si mohli kvality podvozku na polygonu stejně jako terénní schopnosti nového „lesníka“ vyzkoušet. Ač jsme nemohli jezdit po oválném polygonu maximálkou, o to více jsme se pohybovali po kočičích hlavách, zkoušeli vyhýbací manévr a funkce bezpečnostního systému EyeSight. A to vše ve srovnání s předcházejícím provedením. Musím říci, že na nerovnostech je znát mnohem tužší kabina s vylepšeným odhlučněním, při jízdě vyššími rychlostmi snad i udávaná lepší aerodynamika. Bohužel po překročení 100 km/h a potřeby dalšího bleskového zrychlení budete o to více asi vnímat jen zvuk vytočeného motoru, který se díky úpravám kvůli zdejším emisním předpisům snaží jet maximálně efektivně a ekonomicky. Ani po přepnutí mapy Si-Drive na sportovnější režim vám nedá pocit výraznější pružnosti. Zkrátka Forester na starém kontinentu zůstává i v šesté generaci rodinným vozem spíše pro klidnější povahy, kteří preferují maximální bezpečí.
Minimální světlá výška 220 mm, nájezdové úhly 20,4° vpředu a 25,7° vzadu i přechodový úhel 21°předurčují Forestera také k výletům mimo asfalt
Body za komfort jízdy
Při všech těchto disciplínách alespoň za sebe mohu potvrdit body navíc díky daleko tužší karoserii a lépe odhlučněnou kabinu, což je pro posádku dvakrát přínosné. Podvozková platforma Subaru Global Platform (SGP) byla totiž vylepšena použitím konstrukce s uzavřeným vnitřním rámem, rozsáhlejším použitím strukturních lepených spojů a zvýšením tuhosti uložení náprav, což dohromady vede k tužší a lehčí karoserii, jež dále zlepšuje jízdní vlastnosti. A jak už jsem se jednou zmínil, je znát, že torzní tuhost karoserie byla ve srovnání s předchozím modelem zvýšena o 10 %.
Konstruktéři se v této oblasti zaměřili také na zvýšení jízdního komfortu, a to prostřednictvím inovativních sedadel navržených s ochranou proti otřesům hlavy. Tato sedadla efektivně snižují dopady vibrací, čímž minimalizují bolesti zad a krku a zároveň přispívají k omezení nevolnosti během jízdy. Vnitřní prostor je nyní doplněn účinnější akustickou izolací, jež minimalizuje hluk od vozovky a motoru a zajišťuje tak tišší jízdu, což je příjemné zejména na dlouhých cestách.
Vylepšení v rámci možného
Subaru Forester má poměrně stálou klientelu. A zatím se nezdá, že by se jeho šestá generace vydala podstatně jiným směrem, v dobrém i zlém. Za cenu od milionu korun dostanete od českého dovozce prostorný, tuhý i velmi bezpečný vůz s výtečnou trakcí a originálním pohonem. Standardní výbava obou výbavových stupňů je velmi bohatá, pětiletá záruka budí důvěru. Na výběr je 11 barev karoserie, z nichž dvě jsou nové (včetně zcela nově vyvinuté barvy River Rock Pearl na fotografiích). Připravena jsou také efektní 18palcová a nová 19palcová kola. Na trhu se novinka objevuje právě v těchto dnech. Nezbývá, než ji vyzkoušet osobně. To osobně doporučuji. O tom, že vlastní zkušenost je nezaměnitelná, není sporu a to v případě nového Foresteru platí dvojnásob.
Čtěte v časopisu Autoforum 6/2024
text: Jaroslav Vavera | foto: Subaru
–––
Technické údaje | Subaru ForesterMotor: Vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec s protilehlým uspořádáním válců. Zdvihový objem 1995 cm3. Největší výkon 110 kW (150 k) při 5600–6000 ot/min. Největší točivý moment 194 Nm při 4000 ot/min. Elektromotor 12,3 kW (16,7 k) a 66 Nm. Bezstupňová automatická převodovka Lineartronic. Pohon všech kol, mezinápravová spojka.
Rozměry a hmotnosti: 4640 × 1815 × 1730 mm (d × š × v), rozvor 2670 mm, objem zavazadelníku 0,509–1,751 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1780/405 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1870/750 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 12,2 s, nejvyšší rychlost 188 km/h. Spotřeba paliva (kombinace) 8,1 l/100 km.
Základní / cena testovaného vozu: 1 025 000 / 1 200 000 Kč vč. DPH
Hodnocení:
+
Prostorný a variabilní interiér
Skvělá ergonomie ovládání a výhled všemi směry
Výborný podvozek a trakce
Vylepšený sytém EyeSight
-
Průměrná dynamika