Online verze časopisu Autoforum
Časopis Autoforum na Facebooku

[ magazín Autoforum 3/2024, vychází 18. 6. 2024 ]

Cupra, prémiová divize Seatu, faceliftovala značnou část svého portfolia. Nové přídě se tak dočkaly obě karosářské verze Leonu, stejně jako SUV Formentor. To pak může nabídnout až 333 koní, stejně jako kombík. Mimo to nabídku rozšíří také plug-in hybridní provedení schopné urazit 100 kilometrů čistě na elektřinu…


Když se v roce 2018 koncern Volkswagen rozhodl, že ze sportovní divize Seatu udělá samostatnou značku, ovládla řadu lidí nemalá skepse. Nebylo to totiž poprvé, co se některá mainstreamová automobilka rozhodla zamířit o pár pater výše. Prakticky všechny však pohořely, pročež by měl být jejich osud varováním. Jenže Cupra neskutečně válí, v loňském roce prodala 230 700 nových aut a dotáhla se tak již na mateřskou automobilku s 288 500 registracemi.

Cupra Leon a Formentor 2024
Cupra Leon a Formentor 2024
Leon se pyšní lehce odlišnou čelní maskou, než jakou dostal Formentor. Zatímco k SUV nelze říci ani slovo kritiky, hatchback i kombík asi vzbudí lehkou kontroverzi

Na vlně úspěchu se Cupra veze i letos, jen za první čtvrtletí si připsala 56 600 prodaných aut. Ruce v klín ale rozhodně neskládá, neboť se rozhodla řádně modernizovat velkou část svého portfolia. Faceliftem tak prošlo nejen SUV-kupé Formentor, ale i Leon a Leon Sportstourer. Celá trojice dostala do vínku zejména žraločí čumák, který se poprvé ukázal u většího SUV Terramar. S jeho prodejem Španělé rovněž začnou letos.

Cupra Leon a Formentor 2024
Cupra Leon a Formentor 2024
Co se světlometů týče, zde je již vše v pořádku. Grafika zadních lamp totiž perfektně navazuje na přední kousky, celá trojice tak působí uceleným dojmem

Součástí proměny jsou nová světla v trojúhelníkovém designu, přičemž stejný motiv byl zopakován také vzadu, kde nechybí ani podsvícené logo značky. Pozornost pak jistě upoutá hlavně agresivněji stylizovaný přední nárazník, který působí lépe na SUV než na obou karosářských verzích Leonu. Nicméně názory na design jsou u mnohých čistě subjektivní, proto už jen dodejme, že paletu barev rozšířily nové odstíny Century Bronze či Enceladus Grey.

Cupra Leon a Formentor 2024
Cupra Leon a Formentor 2024
Uvnitř Španělé ve větší míře než dosud sází na udržitelnost, zároveň si také pohráli s multimediálním systémem, který nově doplňuje větší 12,9palcová obrazovka

Přesunout se můžeme do interiéru, kde Cupra hodlá nabídnout nejen vyšší kvalitu, ale také nové udržitelné materiály. Kupříkladu sedadla tak mohou být čalouněná ze 73 procent recyklovaným mikrovláknem či přírodně vydělanou kůží. Vylepšení se dočkal i multimediální systém, kterému nově dělá společnost větší 12,9palcová obrazovka. Zadost bylo učiněno i lepšímu ovládání a pod displejem nechybí posuvná lišta v retro stylu.

Cupra Leon a Formentor 2024

Nadmíru zajímavý je pohled pod kapotu, neboť Španělé hodlají i nadále oslovovat zájemce o jakýkoliv pohon – tedy s výjimkou toho elektrického, kterým je u značky pro změnu osazeno další SUV-kupé Tavascan. Formentor sice zjevně přišel o ikonický 2,5litrový pětiválec, náhradou je však posílená verze dvoulitrového čtyřválce, který nabídne až 333 koní. Stejnou jednotku dostane také kombík, v případě hatchbacku však 2,0 TSI nabídne maximálně 300 koní.

Cupra Leon a Formentor 2024

Další novinkou v nabídce bude plug-in hybridní varianta, v jejímž případě lze počítat s 272 koňmi a baterií o kapacitě 19,7 kWh, se kterou bude možné ujet přes 100 kilometrů čistě na elektřinu. Tedy dle normovaného měření, výsledek v realitě bude pochopitelně nižší, zejména pak v chladnějším období. Paket lze nicméně dobíjet při výkonu až 50 kW, na doplnění stoprocentní kapacity tak dojde dříve, než vůbec stihnete nakoupit na víkend.

Prodej všech tří faceliftovaných vozů odstartuje tento měsíc, přičemž ceny se posunou o trochu výše oproti dosavadním 889 900 Kč, na kterých startoval Formentor s motorem 1,5 TSI naladěným na 150 koní. I tato jednotka se pochopitelně do nabídky vrátí, a to v mild-hybridním provedení. Chybět nebude ani dvoulitrový turbodiesel, takže podle nás si na nezájem zákazníků Cupra rozhodně ani nadále nebude moci stěžovat. Koneckonců o atraktivitě i dobré zůstatkové hodnotě Formentoru modelu mluví nabídka na trhu ojetin a jen tak mimochodem test aktuálního provedení si můžete přečíst na straně 48.

Čtěte v časopisu Autoforum 3/2024

text: Petr Prokopec | foto: Cupra

–––