[ magazín Autoforum 2/2024, vychází 16. 4. 2024 ]
Porsche představilo koncem loňského roku třetí generaci modelu Panamera. Vnější tvary se změnily jen decentně, ale pod elegantní karoserií proběhla v mnoha ohledech malá revoluce. Bylo totiž potřeba reagovat na aktuální trendy z hlediska ovládání a konektivity a zároveň nabídnout nejlepší svezení ve čtyřdveřovém sedanu, jaké si jen dokážete představit…
Po 14 letech zase v Šanghaji
Loni uplynulo 75 let od představení prvního Porsche 356. Od té doby se tvůrci sportovních vozidel ze Zuffenhausenu snaží rozšířit výrobní program také o plnohodnotný čtyřmístný model. První pokusy proběhly už v 50. letech s modelem 356, čtyřdveřový prototyp byl postaven i na základě modelu 911 a prodlouženou verzi mělo také Porsche 928, na jehož základě vznikl koncem 80. let model 989.
Na okruhu Monteblanco nedaleko Sevilly jsme testovali verzi Turbo E-Hybrid po dvojicích s řídící „devětsetjedenáctkou“
Nic z toho však nebylo dotaženo do konce, na přelomu tisíciletí pro změnu dostalo přednost SUV Cayenne, a tak jsme museli čekat až do roku 2009, kdy byla v 94. patře světového obchodního centra v Šanghaji představena první generace modelu Panamera, která nastavila ve své kategorii měřítka svým pojetím čtyřdveřového sedanu, který hýčkal cestující mimořádným komfortem a zároveň nijak nestrádal z hlediska jízdních výkonů a vlastností typických pro všechny modely Porsche.
V roce 2016 byla představena druhá generace, která přišla s novým designem zadní části, jenž se více přiblížil ikonickému modelu 911 a o rok později byla nabídnuta varianta kombi s názvem Sport Turismo. Délkou se druhá generace dostala přes pět metrů, o pět centimetrů se prodloužil i rozvor, z nabídky se vytratil vznětový motor a rozšířil se počet hybridních verzí.
Informační orgie: Palubní desku třetí generaci symbolizuje trojice displejů a nechybí ani čtvrtý průhledový (HUD)
Koncem listopadu loňského roku se novináři z celého světa vrátili po 14 letech zpátky do Šanghaje, aby zde byli svědky slavnostní premiéry už třetí generace tohoto sportovního sedanu, kterého se od roku 2009 po celém světě prodalo bezmála 390 tisíc kusů. A začátkem března letošního roku jsem vyrazil do Sevilly, abych si mohl novinku vyzkoušet na silnici i závodním okruhu Monteblanco.
Prohnutý displej před řidičem místo analogových kontrolních přístrojů je skvěle čitelný i bez zastínění
Velikost ani linie se nemění
Design nové Panamery, která už nebude k dispozici s karoserií kombi, se od předchozího modelu zase tak moc neliší, až se zdá, že se jedná spíše o rozsáhlejší facelift. Zatímco vzadu pozná rozdíly oproti předchůdci pouze fanoušek značky, vpředu jsou změny výraznější. Zcela se změnil nárazník i světlomety, jejichž kryt má nyní hranatější tvar podobně jako u Cayennu. Přídavný otvor vpředu nad poznávací značkou pak zajišťuje dostatečný objem vzduchu požadovaný pohonným ústrojím. Automobil si však zachoval charakteristické linie svého předchůdce, neměnil se ani rozvor (2950 mm) a delší je pouze o 3 mm (5052 mm). Vnější okraje zadního okna jsou nově v jedné rovině s obrysem karoserie a umocňují harmonický tvar kupé celé zadní části vozu.
Čtyřlitrový osmiválec verze Turbo E-Hybrid je pečlivě uložen pod přední kapotou
Zvláštní postavení v celé modelové řadě mají varianty Turbo. Čtyři koncovky výfuku mají všechny modely, ale u Turba jsou v barvě tmavého bronzu. Zároveň má tato verze výraznější zadní difuzor a vpředu části nárazníku lakované v barvě karoserie a speciálním odstínu Turbonite. Ten najdete i na označeních, logu a lištách stejně jako v interiéru. K dispozici jsou podobně jako u modelu 911 příplatková kola se středovým zámkem.
Uvnitř jako v Taycanu
Novým interiérem Panamera z velké části navazuje na Taycan a modernizovaný Cayenne třetí generace. Koncept kokpitu Porsche Driver Experience představuje ideální rovnováhu mezi digitálními a analogovými ovládacími prvky, vše důležité je přitom umístěno kolem řidiče. Volič převodovky je nově integrován do palubní desky vpravo od volantu, startovací tlačítko vlevo. Harmonické propojení s automobilem řidiči zprostředkuje téměř kolmo postavený multifunkční volant s pádly pro manuální řazení a tlačítkem pro volbu jízdních režimů. Jen podle hmatu pak ovládáte adaptivní tempomat, který má samostatnou páčku vlevo pod volantem. Na vysokém středovém tunelu najdete ovládací panel klimatizace, který kombinuje dotykové ovládání s mechanickou vazbou.
Přední sedadla s integrovanými opěrkami jsou dokonalá, ale moc za nimi nezaostávají ani ty zadní
Kontrolní přístroje nahrazené skvěle čitelným prohnutým displejem s uhlopříčkou 12,6 palců nepotřebují zastínění. I když toto řešení není možná tak stylové jako klasické analogové „budíky“, jejich animace a grafika nemá chybu. Perfektně čitelné jsou také údaje z barevného head-up displeje. Kvalitní rozlišení i grafiku nabízí i středový dotykový displej a příplatkový displej spolujezdce. 10,9palcová obrazovka zobrazuje na vyžádání údaje o výkonu vozidla a umožňuje také provoz informačního a zábavního systému. Mimo jiné podporuje třeba streamování videa za jízdy. Na ten však řidič díky reflexní fólii nevidí.
Plug-in hybridy v přesile
Třetí generace opět posílila z hlediska výkonu pohonných jednotek. Motorový program tvoří výhradně zážehové agregáty v uspořádání V6 a V8. Ty spolupracují ve verzích E-Hybrid s výkonným elektromotorem. Porsche postupně nabídne pro Panameru čtyři hybridní pohonné jednotky (S E-Hybrid, 4S E-Hybrid, Turbo E-Hybrid a S Turbo E-Hybrid). Všechny těží z většího výkonu, dojezdu a účinnosti. V Seville byla pro jízdu na okruhu k dispozici Panamera Turbo E-Hybrid, kterou pohání zásadně přepracovaný čtyřlitrový zážehový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Pomáhá mu elektromotor o výkonu 140 kW, který je kvůli ušetření hmotnosti a vyššímu trvalému výkonu integrován do osmistupňové samočinné převodovky PDK. Využívá tak jejího olejového okruhu, což umožňuje optimalizaci tepelné bilance. Společně vytvářejí systémový výkon 680 koní a točivý moment až 930 Nm. Panamera Turbo E-Hybrid zvládne akceleraci z klidu na 100 km/h za 3,2 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 315 km/h. S baterií o kapacitě 25,9 kWh by měla ujet cca 90 km. Nová palubní AC nabíječka o výkonu 11 kW zkrátí nabíjecí dobu na dvě hodiny a 39 minut.
Společně s variantou Turbo E-Hybrid se na trh dostanou také základní modely Panamera a Panamera 4. Ty pohání výrazně vylepšený zážehový šestiválec 2,9 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly o výkonu 353 koní a točivým momentem 500 Nm. Nárůst o 17 kW a 50 Nm oproti předchůdci zajistily mimo jiné úpravy plnícího tlaku turbodmychadel nebo optimalizace vstřikování a časování zapalování. Díky tomu se zkrátilo zrychlení základní Panamery z klidu na 100 km/h na 5,3 s (s paketem Sport Chrono 5,1 s) a zvýšila nejvyšší rychlost na 272 km/h. Verze s pohonem všech kol to zvládne dokonce za 5,0 s (4,8 sekundy) a dosáhne rychlosti 270 km/h.
Revoluční podvozek
Základní Panamera je standardně vybavena adaptivním dvouventilovým vzduchovým odpružením a dvouventilovými tlumiči, což řídí systém Porsche Active Suspension Management (PASM). Tato technologie umožňuje nastavit ovládání tlumičů ve fázi odskoku i komprese, což zvětší rozpětí mezi komfortem a sportovností. Vedle toho je pro modely E-Hybrid nově k dispozici jako volitelná výbava aktivní odpružení Porsche Active Ride. Tento systém posunuje možnosti PASM do nových dimenzí a nabízí nebývalé široké možnosti naladění podvozku od bezmezně komfortního po ostře sportovní. Základem jsou nové aktivní tlumiče s dvěma ventily, které jsou (každý zvlášť) spojeny s elektricky ovládaným hydraulickým čerpadlem. To umožňuje vytvořit bleskurychle, přesně a cíleně optimální tlak v tlumiči podle potřeby podvozku nezávisle na nerovnostech nebo odstředivých silách. Tuto technologii ještě doplňuje hmotnostně úsporný jednokomorový systém vzduchového odpružení.
Základním cílem systému Active Ride je udržování karoserii Panamery neustále v rovině, jak při ostrém brzdění, tak za prudké akcelerace nebo v dynamicky projížděných zatáčkách. Automobil tímto způsobem řidiči nabídne za všech okolností optimální rozložení zatížení jednotlivých kol. Pokud je aktivován režim Hybrid, může odpružení působit proti odstředivým silám a Panamera se v zatáčkách naklání ve směru otáčení jako vysokorychlostní vlaky. Zároveň se při akcelerace příď ponořuje dolů a při brzdění to samé dělá zadní část. Jenom jako třešnička na dortu se pak automobil sám zvedne po otevření dveří pro snadnější nastupování a vystupování z vozu. Ovládání lze dále zlepšit řízením všech kol, které zlepší chování v zatáčkách a zmenší poloměr otáčení.
I základ se dotýká řidičského nebe
Od hotelu se na závodní okruh Monteblanco přesouváme v základním modelu Panamera, který je vybaven paketem Sport Chrono. Po nedávné zkušenosti s novým Cayennem nemám nejmenší problém se sžít s inovovaným kokpitem a ovládáním. Dokonalou pozici za volantem umocňuje skoro kolmo postavený volant i skvěle tvarovaná, všestranně nastavitelná přední sedadla. Cesta na okruh nevede přímo rovinatým okolím Sevilly, ale přes klikaté horské silničky pohoří Sierra Morena. Ve městě Panamera i se základním podvozkem dokonale žehlí veškeré nerovnosti ulic, na krátkém dálničním úseku ukáže suverénní pružnou akceleraci z jakékoliv rychlosti a skvělou stabilitu, ale nejvíce se kochám a zároveň udiveně kroutím hlavou v zatáčkovitém horském úseku. V režimu Sport. popřípadě Sport Plus, je řízení tohoto automobilu nebezpečně návykové, akceleraci i deceleraci s podřazováním pomocí pádel na volantu navíc doprovází tradiční „meziplynové“ burácení čtveřice koncovek výfuků. Nevím, jak můj spolujezdec, ale já si jízdu neskutečně užívám. Suverénní ale ne nijak přehnaně divoký projev šestiválce a velmi kvalitní asfalt umožňují poznávat kvality podvozku. Je k neuvěření, jak rychle a přesně automobil reaguje na pohyby volantu, agilní řízení pak jde ruku v ruce s dokonalým rozložením hmotnosti, držením zvolené stopy a přilnavostí 21palcových kol. Pětimetrový sedan má občas problém se do úzkých serpentin vejít a já tak musím využívat plnou šíři silnice mezi svodidly, přičemž kvituji, že je zde minimální provoz. Ale i tak je úžasné, jakým způsobem Panamera maskuje nejen své majestátní rozměry, ale i hmotnost, která se blíží dvěma tunám. Když přijíždíme na okruh u městečka La Palma del Condado ptám se sám sebe, zda může existovat ještě něco lepšího. Jasná odpověď však přichází velmi brzy.
Tohle je prostě boží…
Na okruhu Monteblanco se nejprve seznamujeme s tím, jak funguje systém Active Ride na nerovnostech nebo při vyhýbacím manévru. Je jasné, že základním úkolem je udržování karoserie ve stále stejné úrovni, což umožňuje nezávislé nastavení tlumení na každém kole zvlášť, bez vlivu odstředivých sil. Navíc dokáže díky elektrickému čerpadlu reagovat dvakrát možná třikrát rychleji než normální tlumiče. Ve vozidle tak nepoznáte ani příčné, ani podélné nerovnosti, při vyhýbacím manévru automobil pouze reaguje na pohyby volantu a drží stopu. I když podvozek Panamery je i na standardních tlumičích PASM je skvělý, Active Ride ho posouvá o další level výše.
„Rád bych měl něco takového, když jsem závodil, ale taková technologie byla tehdy nemyslitelná,“
říká o podvozku nové Panamery rallyová legenda Walter Röhl
Nejlépe to poznáte při opravdu dynamické jízdě na volné trati. Konkrétně v jedenácti pravotočivých a sedmi levotočivých zatáčkách 4,432 km dlouhého okruhu Monteblanco, který s Panamerou Turbo absolvuji celkem sedmkrát v režimu Sport Plus. Plug-in hybrid s doslova raketových zrychlením a hmotností bezmála 2,4 tuny působí na okruhu velmi lehkým dojmem, maximálně agilní řízení je zcela přirozené. I přes kvílení kol projíždí zatáčkami jen s minimálními náklony jako motokára. Na poslední kolo volíme režim Hybrid, kdy se automobil naklání při zatáčení do středu zatáčky, což zpočátku působí trochu nepřirozeně, ale když si na to zvyknete, začnete si to také užívat.
Jeden den v Seville a na okruhu Monteblanco mě potvrdil, že Panamera i ve své třetí generaci zůstává nejsportovnějším velkým luxusním sedanem, který si lze pořídit. Nyní je navíc ještě pohodlnější, technologicky působivější a možná i o něco krásnější. Nesmíte mít ovšem hluboko do kapsy, což je informace, která v souvislosti se značkou Porsche asi nikoho nepřekvapí.
Čtěte v časopisu Autoforum 2/2024
text: Jiří Kaloč | foto: autor
–––
Technické údaje | Porsche Panamera
Motor: Zážehový dvakrát přeplňovaný V6, 2894 cm³, 260 kW (353 k) při 5400–6700 ot/min, 550 Nm při 1900–4800 ot/min, 8st. samočinná převodovka, pohon zadních kol.
Rozměry a hmotnosti:
5052 × 1937 × 1423 mm (d × š × v), rozvor 2950 mm, objem zavazadelníku 0,494–1,328 m3, objem nádrže 75 l, pohotovostní/užitečná hmotnost 1885/620 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 5,1 s, nejvyšší rychlost 272 km/h. Spotřeba paliva (kombinace) 10,5 l/100 km.
Základní cena: 2 739 228 Kč vč. DPH
Technické údaje | Porsche Panamera Turbo E-Hybrid
Motor: Zážehový dvakrát přeplňovaný V8, 3996 cm³, 382 kW (519 k) při 6000 ot/min, 770 Nm při 2330–4000 ot/min, 8st. automatická převodovka, pohon všech kol. Elektromotor: 140 kW, 450 Nm. Celkový výkon 500 kW (680 k), točivý moment 930 Nm.
Rozměry a hmotnosti:
5052 × 1937 × 1423 mm (d × š × v), rozvor 2950 mm, objem zavazadelníku 0,421–1,255 m3, objem nádrže 80 l, kapacita akumulátoru 25,9 kWh, pohotovostní/užitečná hmotnost 2360/470 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 3,2 s, nejvyšší rychlost 315 km/h. Spotřeba paliva (kombinace) 1,7 l/100 km. Spotřeba elektřiny (kombinace) 29,9 kWh/100 km.
Cena testovaného vozu (Homura): 4 904 342 Kč vč. DPH