[ magazín Autoforum 1/2024, vychází 27. 2. 2024 ]
Japonská automobilka začala koncem loňského roku nabízet v Evropě model Crosstrek. Není to úplně nový model, jedná se vlastně o evoluci oblíbeného crossoveru XV, který je postaven na společném základu s Imprezou. V nabídce jsou tři výbavy a jediná pohonná jednotka – dvoulitrový e-Boxer…
Dalo by se napsat, že Crosstrek nahrazuje XV. Jenže on ho nenahrazuje, on jím je. Označení XV totiž automobilka používala pouze na evropském trhu, všude jinde se tento model jmenoval právě Crosstrek. Od uvedení první generace v roce 2011 se tato modelová řada stala mezi majiteli Subaru natolik oblíbenou volbou, že postupně vypracovala na nejprodávanější Subaru na starém kontinentu s podílem více než 40 procent. Svými prodeji dokonce výrazně překonala Imprezu, jejíž prodeje byly na evropském trhu v posledních letech ve srovnání s XV desetinové.
Novinka, která v domácí novinářské anketě Automobil roku obsadila třetí místo, je opět postavena na globální platformě Subaru (SGP) a přináší o 10 procent vyšší torzní tuhost karoserie, což by mělo přispět k lepší ovladatelnosti, stabilitě i snížení vibrací od podvozku a pohonného ústrojí. Toho konstruktéři mimo jiné dosáhli ztrojnásobením počtu lepených spojů, přidáním výztuh do karoserie a zpevněním úchytných bodů podvozku.
Interiér působí skoro prémiovým dojmem, středový displej na výšku je mnohem praktičtější
S tváří drsňáka
Crosstrek má vyšší stavbu, vytažené podběhy kol, ostřejší linie a výrazné detaily. Plastové černé doplňky nastavují „outdoorový“ charakter drsňáka, zmenšené přední světlomety dodávají automobilu zamračený výraz. Zajímavým detailem je lišta, která spojuje diody denního svícení přes robustní žebrování přední masky. Zadní část tvoří originálně tvarovaný nárazník s difuzorem a pro Subaru typická koncová LED světla. Na 18palcových kolech vypadá Crosstrek velmi sebevědomě. Automobil si ponechal rozvor 2,67 m, délka dosahuje hodnoty bezmála 4,5 m a výška 1,6 m.
Sedadla jsou skvělá, ale zavazadlový prostor je spíše nedostatečný. I proto se střešní ližiny určitě hodí
Díky dlouhému rozvoru je uvnitř solidní prostor vpředu i vzadu a šířka v loktech odpovídá spíše vyššímu segmentu. Cestující sedí výše, jak se na crossover sluší a patří, ale posaz za volantem je přirozený. Pochválit musím nová sedadla, která dobře kryjí záda a zároveň omezují otřesy hlavy a snižují hluk pronikající od podvozku. Tím zvyšují jízdní komfort a zpomalují únavu cestujících. Nadprůměrný prostor na zadních sedadlech a také baterie hybridního pohonného ústrojí si vybraly svou daň v zavazadelníku, který má v pětimístném uspořádání pouze 315 litrů.
Nová palubní deska
Výrazných změn doznala palubní deska, jejíž dominantou je vertikálně umístěný středový displej s uhlopříčkou 11,6“. Do něj je integrován panel ovládání dvouzónové klimatizace a konfigurovatelný palubní počítač, který měl u předchozí generace samostatný displej v kapličce nad středovým panelem. Tovární navigační systém je přehledný a cílové body jednoduše nastavitelné, alternativou k němu může být navigace na mobilním zařízení, protože součástí infotainmentu jsou aplikace Apple Car Play a Android Auto s bezdrátovým připojením. Volant se oproti předchozímu modelu nezměnil, jen se přesunula některá tlačítka. Kdo byl na starý model zvyklý, musí překonat třeba nové umístění ovládání hlasitosti audiosystému. Před ním v odstíněné kapličce, zůstaly analogové kontrolní přístroje, rozdělené kvalitním barevným displejem palubního počítače.
Nejvyšší výbava Executive je bez mezer, nechybí vyhřívání sedadel a volantu, elektrické ovládání předních sedadel, kožené čalounění, bezklíčový přístup, startování tlačítkem, USB porty (A i C) s rychlonabíjením pro cestující vpředu i vzadu, multifunkční volant nebo kola z lehkých slitin. Připlatit si tak můžete pouze 12 tisíc korun za metalické odstíny laku. K dispozici je celkem 10 barev.
Systém EyeSight má širší úhel vidění a sedm nových funkcí
Crosstrek je vybaven nejnovější verzí asistenčního systému EyeSight, který má téměř dvojnásobně širší zorné pole a je schopný rozpoznávat jednostopá vozidla i chodce napravo i nalevo. Systém je sladěn s novým posilovačem brzd, který se vyznačuje rychlejším nástupem, takže funkce předkolizního brzdění má kratší odezvu. Systém disponuje 14 funkcemi, z toho sedm je úplně nových a tři byly významně vylepšeny.
Na středovém tunelu najdete klasický volič převodovky s přímou vazbou na pohonné ústrojí a klasickou kulisou. Crosstrek nemá možnost manuální volby přednastavených převodových stupňů. K dispozici nejsou ani pádla pod volantem a řidič je tak odkázaný na algoritmus bezestupňové převodovky Lineartronic, která si však občas dělá, co chce a motor nesmyslně vytáčí, což zvyšuje spotřebu a snižuje akustický komfort na palubě vozidla.
Nižší výkon i točivý moment
Od ovládání převodovky se dostáváme k hybridnímu pohonnému ústrojí. Subaru vyřadilo z nabídky čtyřválec 1,6 litru a zůstal pouze zážehový dvoulitr s protilehlými válci a přímým vstřikováním paliva, který prostřednictvím samočinné převodovky CVT a elektronicky řízené lamelové spojky, integrované do převodovky, pohání všechna čtyři kola. Pomáhá mu v tom elektromotor o výkonu 16,7 koní, který je rovněž integrovaný do převodovky.
Výkon se oproti předchůdci snížil ze 150 na 136 koní stejně jako točivý moment (o 11 Nm). Motorářům Subaru se však podařilo lépe harmonizovat spolupráci obou motorů a zvýšit podíl toho bezemisního na celkovém provozu vozidla. Jestliže se na to vyloženě nesoustředíte, nepoznáte, kdy se spalovací motor vypne a kdy zase naskočí. Pokud Crosstrek jede pouze pomocí elektromotoru, ozve se sotva slyšitelné pískání. Kapacita baterie se nezměnila, ve výsledku však stačí na ujetí více než kilometru v čistě elektrickém režimu, což umožní třeba bezemisní provoz při parkování v garážích.
Díky nevýrazné pohonné jednotce Crosstrek skrývá, že kvality podvozku jsou zcela mimořádné
Dynamika nového Subaru je díky absenci turbodmychadla průměrná, rozjezd z klidu na 100 km/h trvá přes deset sekund. Neoslní ani pružné zrychlení, takže při předjíždění je třeba využít optimální chvíli a dát si kousek prostoru na rozjezd. Když bezmyšlenkovitě natvrdo sešlápnete pedál akcelerátoru, doprovodí to pouze zvuková kulisa bez adekvátního zrychlení, takže je třeba s plynem zacházet obezřetně. Pokud chcete z Croostreku dostat více života, můžete využít systém SI-drive a na volantu přepnout z režimu Inteligent na Sport. Bohužel, mezi oběma režimy velký rozdíl v dynamice, respektive odezvě plynového pedálu není. Vlastně se jen lehce zvýší otáčky a následně i spotřeba. Ale ani na německé dálnici se v tomto Subaru nemusíte krčit v pravém pruhu, automobil bez problémů zvládá průměrnou rychlosti nad 150 km/h a jeho strop najdete až na hranici 200 km/h.
Podle cyklu WLTP má mít Crosstrek kombinovanou spotřebu o dvě desetiny lepší než předchůdce, konkrétně 7,7 litru na 100 km (emise 174 g/km). Mně však palubní počítač ukazoval většinou necelých 10 litrů na 100 km, při opravdu úsporné jízdě jsem se dostal krátce pod devět litrů. Nijak zásadně se neprojevila ani deklarovaná snížená spotřeba při jízdě po městě, naopak na dálnici při rychlostech nad 130 km/h spíše stoupala i nad deset litrů.
Lépe už to asi nejde
Kvůli hybridnímu pohonu není možné využívat naplno všechny schopnosti automobilu. Není to možné poznat hned při první jízdě, ale časem začnete zjišťovat, že jistota podvozku je zcela mimořádná. Kola se jakéhokoliv povrchu drží jako klíště, vyladění zavěšení a vektorování točivého momentu neumožní ani v ostře projížděných zatáčkách výraznější odlehčení vnitřního kola a díky přesnému a relativně přímému řízení dokáže automobil přesně reagovat na pokyny od volantu. Postupem času si řízení Crosstreku v mezních situacích začnete užívat, i když motor s tím moc nespolupracuje. Pohon všech kol zde perfektně funguje nejen jako hybná síla nadprůměrné trakce mimo silnici a při malé adhezi, ale také jako výrazný posilovací prvek jistých jízdních vlastností.
Nezanedbatelnou předností japonského univerzála je zvýšená světlá výška na 220 mm, což zajišťuje s ohledem na kratší převisy solidní nájezdové úhly. V tomto Subaru se nemusíte bát poškození spodních partií vozidla, pokud se vydáte nejen na polní cestu, ale i do lehčího terénu. Pomůže vám k tomu i vylepšený režim X-Mode, který zahrnuje vedle zlepšené trakce na kluzkých površích i systém pro kontrolované sjíždění svahů (Hill Descent Control). Tohle všechno navíc nově funguje i při jízdě dozadu.
Čtěte v časopisu Autoforum 1/2024
text: Jiří Kaloč | foto: Subaru