[ magazín Autoforum 6/2023, vychází 19. 12. 2023 ]
Nový Superb přichází na rozdíl od Passatu nejen pouze v karosářském provedení kombi a pod kapotou nabízí kromě elektrifikovaných také stále žádané čistě spalovací motory. I proto bude stále žádaným zbožím…
Svého času byl koeficient aerodynamického odporu vzduchu veličinou, o kterou se často nezajímala ani odborná veřejnost a obvykle se jí nechlubili ani výrobci sportovních aut. Samozřejmě se každý snažil svůj vůz aerodynamicky optimalizovat, „prodat” výsledek této práce bylo ale obtížné – hlavními veličinami byly výkon a dynamika. Jak se ale v poslední době vše točí kolem spotřeby energie jakéhokoli typu a výkon a dynamika jsou v pozadí, odpor vzduchu je najednou zajímavý. Čím nižší totiž Cd je, tím efektivněji dokáže auto využívat svůj potenciál, takže může být relativně rychlejší a samozřejmě relativně úspornější.
Nelze se tak vlastně ani divit, že Škoda se při premiéře nového Superbu pochlubila právě aerodynamickým koeficientem, který v případě liftbacku činí 0,23, zatímco u kombíku jde o 0,25. Ve srovnání s předchozí třetí generací jde o zlepšení o 10 a 15 procent, což pochopitelně přispívá ke snížení spotřeby paliva. A tedy i jí přímo úměrných emisí CO2, zaklínadlu doby. Superb si tak mohl ponechat spalovací jednotky, byť u těch benzinových je již zapotřebí počítat s menší či větší formou elektrifikace.
Detaily vozu vyráběného na výrobní lince nedaleko Bratislavy (společně s Volkswagenem Passat) jsou navrženy v duchu nového jazyka Modern Solid, který obvykle neurazí, stejně obvykle ale také nenadchne. Jeho použití se pak odrazilo i v paletě dostupných barev. Volit lze z osmi odstínů, z nichž šest je zcela nových – jde mimo jiné i o žlutou Ice Tea, ve které je vyveden jeden z kombíků na fotografiích; vůz se bude nejprve vyrábět právě v této praktičtější verzi. Kombi od nárazníku k nárazníku měří 4902 milimetrů, zatímco liftback, který přijde do prodeje později je o 10 mm delší. Oproti minulosti tu máme posun o 43 a 40 mm, jenž vyústil ve větší zavazadelník – u méně praktické verze jde o 645 litrů, u kombíku o 690 litrů.
Co se týče prostoru pod kapotou, základní jednotku představuje 1,5litrový čtyřválec doplněný mild-hybridní technikou, jenž na přední kola posílá 150 koní. Kromě něj ovšem bude možné sáhnout také po jednotkách 2,0 TSI (204 a 265 koní) a 2,0 TDI (150 a 193 koní). Obě silnější verze jsou automaticky spárovány s pohonem všech kol, jedinou volbou pro celé portfolio je pak sedmistupňový automat. Po Kodiaqu je tak Superb další novinkou, u které již nedostanete manuál.
Jak již bylo potvrzeno dříve, plug-in hybridní ústrojí složené z jedna-pětky, elektromotoru a baterie o kapacitě 25,7 kWh, se kterou je možné ujet přes 100 normovaných „bezemisních“ kilometrů, bude mít k dispozici jen kombík. To není až tak překvapivé, neboť sesterský Volkswagen Passat dorazil už jen ve verzi Variant. Pro koncern VW tak bylo levnější nabídnout plug-in hybridní techniku pouze ve spojení s jedním typem karoserie.
Minimálně na českém trhu toho ale pomalu nikdo nebude litovat, neboť provedení PHEV má na kontě 204 koní, šestistupňový automat a pohon předních kol. Tedy vlastně nic extra. Novinka cenou pod milion korun nezamíří, i když jde spíše o větší facelift než zcela nový vůz, budete si muset připravit minimálně 1060 tisíc korun za kombi s turbodieselem 2,0 TDI o výkonu 110 kW ve výbavě Selection a 1 235 000 Kč vás bude stát kombi ve výbavě L&K.
Juknout ještě musíme do interiéru, který sice vypadá atraktivněji než stávající kabina, ovšem zároveň jeho podstatná část působí jistým staromilským dojmem. Něco takového si jistě zaslouží pochvalu, problémem však je 10palcový digitální přístrojový štít, který účinkuje jako pěst na oko. S analogovou technikou je ale v tomto ohledu bohužel již konec, s posunem se tedy musíme smířit. Na druhou stranu, nové multifunkční ovladače Smart Dials zastávající řadu odlišných funkcí přesunují ručku vah směrem k pozitivní straně.
Zbytek kabiny pak odkazuje na ekologii, neboť třeba veškeré textilní materiály jsou vyrobeny ze stoprocentně recyklovaného polyesteru, zatímco kůže je činěna způsobem co nejohleduplnějším vůči životnímu prostředí. Z recyklovaných materiálů je přitom i škrabka na led ve víčku nádrže či deštník ve dveřích. Superb tak do finální etapy své spalovací existence vykročil jistěji než technicky spřízněný Kodiaq, přesto jde potenciálně o „smutné kino”.
Pokud škodovka zůstane věrná svým sebezničujícím elektrickým plánům, pak žádné další takto ražené auto z jejích dílen už neuvidíme – ještě přijdou facelifty, úplně nové generace Fabie, Octavie a dalších modelů ale už mají být elektrické. Upřímně řečeno jsme přesvědčeni, že jde o strategii tak neudržitelnou, že budoucnost nebude vypadat tak, jak si ji dnes Škoda představuje. To ale samo o sobě neznamená, že se své plány nepokusí dotáhnout do konce, což bude na pár velmi bolestivých grimas v tváří řady jejích dosavadních zákazníků stačit. Proto si test poslední generace Škody Superb snad na stránkách časopisu AUTOforum budete moci brzy přečíst a my se na tento úplně normální rodinný vůz naživo těšíme také.
Čtěte v časopisu Autoforum 6/2023
text: Petr Prokopec | foto: Škoda Auto