Online verze časopisu Autoforum
Časopis Autoforum na Facebooku

[ magazín Autoforum 2/2023, vychází 18. 4. 2023 ]

Nejnovější vydání „Toyobaru“ se na krátko objevilo také na českém trhu u dovozce Subaru ČR. Měli jsme možnost se s jedním z prvních kusů krátce svézt na autodromu Sosnová…


Dříve než se pustíme do prvního hodnocení japonského kupé, musíme se podívat na situaci, se kterou se automobilka z koncernu Fuji Heavy potýká prakticky již od covidových omezení. Problémy v produkci komplikují v Evropě emisní předpisy, které vedly k okleštění nabídky. Subaru tak v roce 2022 prodalo celosvětově o 15 procent více automobilů (839 tisíc), jenže v Evropě, hlavně vinou omezení nabídky, zaznamenalo 24procentní pád prodejů oproti roku 2021 (16 tisíc vozů). Jinak řečeno, zákazníci jsou, ale aut pro evropské trhy je málo.

Subaru BRZ 2,4i Limited
Díky možnosti zcela vypnout stabilizační a protiprokluzový systém si na výjezdu snadno dovolíte lehké vybočení zádě nebo dobře kontrolovatelný drift

Ve světle těchto událostí je skoro zázrak, že původně zamýšlené neuvádění ryze sportovního vozu v podobě nástupce Subaru BRZ se podařilo otočit k dodávce alespoň omezené série stovky exemplářů. Už teď je téměř jisté, že se nedostane na každého. Aktuální poptávka v ČR je totiž dvojnásobná. Nakonec do celé Evropy míří série čítající osm stovek aut. Navíc kvůli novým evropským bezpečnostním normám je možné BRZ oficiálně prodávat jen do konce srpna. A z toho všeho plyne jednoduchý závěr. Dostat druhou generaci BRZ do vaší garáže bude spíše o štěstí.

Nejen větší motor

Nové vydání Subaru BRZ, které stejně jako jeho předcházející verze vychází ze spolupráce s Toyotou (prakticky stejným vozem je model GT86), pohání objemnější čtyřválec s protilehlým uspořádáním válců. Čtyři deci navíc oproti původnímu dvoulitru přinesly tolik kýžený vyšší točivý moment hlavně v nízkých a středních otáčkách. To mohu opravdu potvrdit, vůz je živější ihned po rozjezdu. Na malý technický okruh ve středních Čechách jsem totiž dorazil s první generací BRZ s vybavenou dvousetkoňovým dvoulitrem. A i s ním jsem si párkrát trať v Sosnové pro srovnání projel.

Subaru BRZ 2,4i Limited
Subaru BRZ 2,4i Limited
Auto na obrázcích přijde na 1,05 milionu korun, připlatit si můžete 60 500 Kč za automat nebo STi Paket

Nejde ale nakonec pouze o objemnější motor. Už na první pohled je jasné, že se u novinky oproti předchůdci hodně zapracovalo na aerodynamice s cílem dosáhnout většího přítlaku v přímém směru. Mělo by k němu přispět zejména lepší proudění vzduchu v předním nárazníku a také vzduchový kanál předního blatníku. Aerodynamice pomohou i výrazné prahy a zadní spojler, stejně jako zadní difuzor nebo větší odtrhová hrana na víku zavazadelníku. Celek vypadá daleko uhlazeněji, než tomu bylo dosud. Rozhodně také oceníte lepší tuhost (o 60 % větší příčná, o 50 % torzní) oproti předchůdci.

Subaru BRZ 2,4i Limited
Interiér zaujme novou kvalitou, modernějším pojetím a skvělými předními sedadly, která lépe drží tělo. Vzadu je to pořád spíše pro malé děti nebo jako úplná „nouzovka“ pro osoby menšího vzrůstu

A když jsme u těch konstrukčních vylepšení nového BRZ, výrobce se chlubí i znatelně lepším handlingem. Rozchod vpředu 1520 mm a o 10 mm rozšířený rozchod vzadu zabezpečují větší rozkročení „Japonce“, který prošel také decentní dietou. Díky použití hliníku klesla pohotovostní hmotnost mezigeneračně o deset kilogramů, takže vliv na jízdní vlastnosti má spíše její lepší rozložení, a ještě nižší těžiště vozu. Úpravy na podvozku nového BRZ zahrnují tužší přední tlumiče a odpružení s hliníkovou těhlicí i dutým přední stabilizátorem. Stabilizátor na zadní nápravě je montován přímo do karoserie. Standardně obouvá Subaru BRZ 2,4i Limited osmnáctipalcové ráfky s pneumatikami o rozměru 215/40 vpředu i vzadu, které zajišťují optimální rovnováhu mezi trakcí a obratností 1,35 tuny těžkého kupé.

Subaru BRZ 2,4i Limited
Subaru BRZ 2,4i Limited

Uvnitř interiéru pro dva dospělé a dvě děti (tedy koncepce 2+2) se nachází horizontálně řešená přístrojová deska a zejména dvojice nových sportovních sedadel zajišťujících o celých 44 % lepší oporu, než tomu bylo u dvoulitrovém modelu. Musím říci, že rozdíl je znatelný hned při prvním usednutí. Po uchopení tříramenného multifunkčního volantu pak uzříte dobře čitelný LCD displej s dominantním otáčkoměrem a digitálním rychloměrem. Nechybí ani ukazatel teploty oleje, stopky nebo bočního přetížení. V kombinaci se sedmipalcovým TFT LCD displejem pod výdechy na středovém panelu se jedná o moderně vypadající přístrojovou desku. Má pochvala přesto míří k možnosti ovládání všech důležitých funkcí za pomoci otočných ovladačů či tlačítek. A abych před jízdou na uzavřeném okruhu nezapomněl, Subaru se u své sportovní novinky chlubí také vyšší pasivní i aktivní úrovní bezpečnosti. Kromě tužšího skeletu chrání dvojici předních cestujících hlavové airbagy a ve verzi s šestistupňovým automatem můžete mít i sofistikovaný přednárazový systém EyeSight, který známe už z ostatních modelů značky.

Subaru BRZ 2,4i Limited

Jak jezdí?

Pojďme tedy zmáčknout startovací tlačítko, umístěné vlevo od nastavení ventilace, a probudit k životu atmosférický motor o objemu 2,4 litru, který se chlubí oproti dvoulitru mimo jiné zvýšenou účinností sání i výfuku a novým vodním chladičem. Výsledný výkon 231 k, a zejména o 15% vyšší točivý moment 234 Nm (předchůdce měl jen 200 k a 205 Nm) s lineárnějším průběhem je jednoznačný přínos pro běžnou i sportovní jízdu. Co se notně vylepšilo, je řazení šestistupňové převodovky. Její úpravy se zaměřily na oblast lehčího ovládání (olej s nižší viskozitou, axiální jehlová ložiska a třeba čtvrtý synchron s karbonovou úpravou). Na okruhu v Sosnové, kde se řadí dokola prakticky jen dvojka a trojka, se lehčí, i když o nic méně precizní a přesný chod řadicí páky určitě hodil.

Subaru BRZ 2,4i Limited
Větší objem motoru přinesl tolik žádané navýšení výkonu a točivého momentu. Výrazně lepší je také řazení šestistaupňové manuální převodovky, sáhnout ale můžete i po automatu

Pokud k tomu připočítáte tuhou karoserii, komunikativní řízení a poslušné brzdy, stejně jako skvěle dávkovatelný výkon atmosféricky plněného boxeru, který spolu s hliníkovou střechou pomáhá snížit těžiště vozu, máte koktejl, se kterým si rádi zatřepete už v první táhlé zatáčce za cílovou rovinkou. Ano, Sosnová je tím pravým místem, kde se zadokolka od Subaru cítí opravdu jako ryba ve vodě. Stačí pak stisk dvou tlačítek mezi sedadly a řízení je jen ve vašich rukou a nohou. Zábavy si dokážete užít s tímhle autem v relativně bezpečných rychlostech dosyta. Navíc, pokud máte cit k řízení a respekt k fyzikálním zákonům, vás nebude okruhové ježdění kromě lehce obroušených zadních pneumatik a brzdového obložení i spáleného vysokooktanového paliva stát zbytečné servisní náklady.

Čtěte v časopisu Autoforum 2/2023

text: Jaroslav Vavera | foto: archiv

Technické údaje | Subaru BRZ 2,4i Limited

Motor: Vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec s protilehlým uspořádáním. Zdvihový objem 2387 cm3. Největší výkon 172 kW (234 k) při 5000–5800 ot/min. Největší točivý moment 252 Nm při 3800 ot/min. Šestistupňová manuální převodovka. Pohon zadních kol, diferenciál s omezenou svorností.
Karoserie: Samonosná. Kabina dvoudveřová čtyřmístná. Objem palivové nádrže 50 litrů.
Rozměry a hmotnosti: 4265 mm × 1775 mm × 1310 mm (d × š × v), rozvor 2575 mm, objem zavazadelníku 0,273 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1350/320 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 6,3 s, nejvyšší rychlost 226 km/h. Spotřeba paliva (kombinace) 8,8 l/100 km.
Cena základní / testovaného vozu: 1 030 000 / 1 042 000 Kč vč. DPH

Hodnocení:
+
Dospělejší vzhled a silnější motor
Vše o jízdě
Dobrá cena

-
Omezená dostupnost