[ magazín Autoforum 2/2023, vychází 18. 4. 2023 ]
Nejnovější vydání „Toyobaru“ se na krátko objevilo také na českém trhu u dovozce Subaru ČR. Měli jsme možnost se s jedním z prvních kusů krátce svézt na autodromu Sosnová…
Dříve než se pustíme do prvního hodnocení japonského kupé, musíme se podívat na situaci, se kterou se automobilka z koncernu Fuji Heavy potýká prakticky již od covidových omezení. Problémy v produkci komplikují v Evropě emisní předpisy, které vedly k okleštění nabídky. Subaru tak v roce 2022 prodalo celosvětově o 15 procent více automobilů (839 tisíc), jenže v Evropě, hlavně vinou omezení nabídky, zaznamenalo 24procentní pád prodejů oproti roku 2021 (16 tisíc vozů). Jinak řečeno, zákazníci jsou, ale aut pro evropské trhy je málo.
Díky možnosti zcela vypnout stabilizační a protiprokluzový systém si na výjezdu snadno dovolíte lehké vybočení zádě nebo dobře kontrolovatelný drift
Ve světle těchto událostí je skoro zázrak, že původně zamýšlené neuvádění ryze sportovního vozu v podobě nástupce Subaru BRZ se podařilo otočit k dodávce alespoň omezené série stovky exemplářů. Už teď je téměř jisté, že se nedostane na každého. Aktuální poptávka v ČR je totiž dvojnásobná. Nakonec do celé Evropy míří série čítající osm stovek aut. Navíc kvůli novým evropským bezpečnostním normám je možné BRZ oficiálně prodávat jen do konce srpna. A z toho všeho plyne jednoduchý závěr. Dostat druhou generaci BRZ do vaší garáže bude spíše o štěstí.
Nejen větší motor
Nové vydání Subaru BRZ, které stejně jako jeho předcházející verze vychází ze spolupráce s Toyotou (prakticky stejným vozem je model GT86), pohání objemnější čtyřválec s protilehlým uspořádáním válců. Čtyři deci navíc oproti původnímu dvoulitru přinesly tolik kýžený vyšší točivý moment hlavně v nízkých a středních otáčkách. To mohu opravdu potvrdit, vůz je živější ihned po rozjezdu. Na malý technický okruh ve středních Čechách jsem totiž dorazil s první generací BRZ s vybavenou dvousetkoňovým dvoulitrem. A i s ním jsem si párkrát trať v Sosnové pro srovnání projel.
Auto na obrázcích přijde na 1,05 milionu korun, připlatit si můžete 60 500 Kč za automat nebo STi Paket
Nejde ale nakonec pouze o objemnější motor. Už na první pohled je jasné, že se u novinky oproti předchůdci hodně zapracovalo na aerodynamice s cílem dosáhnout většího přítlaku v přímém směru. Mělo by k němu přispět zejména lepší proudění vzduchu v předním nárazníku a také vzduchový kanál předního blatníku. Aerodynamice pomohou i výrazné prahy a zadní spojler, stejně jako zadní difuzor nebo větší odtrhová hrana na víku zavazadelníku. Celek vypadá daleko uhlazeněji, než tomu bylo dosud. Rozhodně také oceníte lepší tuhost (o 60 % větší příčná, o 50 % torzní) oproti předchůdci.
Interiér zaujme novou kvalitou, modernějším pojetím a skvělými předními sedadly, která lépe drží tělo. Vzadu je to pořád spíše pro malé děti nebo jako úplná „nouzovka“ pro osoby menšího vzrůstu
A když jsme u těch konstrukčních vylepšení nového BRZ, výrobce se chlubí i znatelně lepším handlingem. Rozchod vpředu 1520 mm a o 10 mm rozšířený rozchod vzadu zabezpečují větší rozkročení „Japonce“, který prošel také decentní dietou. Díky použití hliníku klesla pohotovostní hmotnost mezigeneračně o deset kilogramů, takže vliv na jízdní vlastnosti má spíše její lepší rozložení, a ještě nižší těžiště vozu. Úpravy na podvozku nového BRZ zahrnují tužší přední tlumiče a odpružení s hliníkovou těhlicí i dutým přední stabilizátorem. Stabilizátor na zadní nápravě je montován přímo do karoserie. Standardně obouvá Subaru BRZ 2,4i Limited osmnáctipalcové ráfky s pneumatikami o rozměru 215/40 vpředu i vzadu, které zajišťují optimální rovnováhu mezi trakcí a obratností 1,35 tuny těžkého kupé.
Uvnitř interiéru pro dva dospělé a dvě děti (tedy koncepce 2+2) se nachází horizontálně řešená přístrojová deska a zejména dvojice nových sportovních sedadel zajišťujících o celých 44 % lepší oporu, než tomu bylo u dvoulitrovém modelu. Musím říci, že rozdíl je znatelný hned při prvním usednutí. Po uchopení tříramenného multifunkčního volantu pak uzříte dobře čitelný LCD displej s dominantním otáčkoměrem a digitálním rychloměrem. Nechybí ani ukazatel teploty oleje, stopky nebo bočního přetížení. V kombinaci se sedmipalcovým TFT LCD displejem pod výdechy na středovém panelu se jedná o moderně vypadající přístrojovou desku. Má pochvala přesto míří k možnosti ovládání všech důležitých funkcí za pomoci otočných ovladačů či tlačítek. A abych před jízdou na uzavřeném okruhu nezapomněl, Subaru se u své sportovní novinky chlubí také vyšší pasivní i aktivní úrovní bezpečnosti. Kromě tužšího skeletu chrání dvojici předních cestujících hlavové airbagy a ve verzi s šestistupňovým automatem můžete mít i sofistikovaný přednárazový systém EyeSight, který známe už z ostatních modelů značky.
Jak jezdí?
Pojďme tedy zmáčknout startovací tlačítko, umístěné vlevo od nastavení ventilace, a probudit k životu atmosférický motor o objemu 2,4 litru, který se chlubí oproti dvoulitru mimo jiné zvýšenou účinností sání i výfuku a novým vodním chladičem. Výsledný výkon 231 k, a zejména o 15% vyšší točivý moment 234 Nm (předchůdce měl jen 200 k a 205 Nm) s lineárnějším průběhem je jednoznačný přínos pro běžnou i sportovní jízdu. Co se notně vylepšilo, je řazení šestistupňové převodovky. Její úpravy se zaměřily na oblast lehčího ovládání (olej s nižší viskozitou, axiální jehlová ložiska a třeba čtvrtý synchron s karbonovou úpravou). Na okruhu v Sosnové, kde se řadí dokola prakticky jen dvojka a trojka, se lehčí, i když o nic méně precizní a přesný chod řadicí páky určitě hodil.
Větší objem motoru přinesl tolik žádané navýšení výkonu a točivého momentu. Výrazně lepší je také řazení šestistaupňové manuální převodovky, sáhnout ale můžete i po automatu
Pokud k tomu připočítáte tuhou karoserii, komunikativní řízení a poslušné brzdy, stejně jako skvěle dávkovatelný výkon atmosféricky plněného boxeru, který spolu s hliníkovou střechou pomáhá snížit těžiště vozu, máte koktejl, se kterým si rádi zatřepete už v první táhlé zatáčce za cílovou rovinkou. Ano, Sosnová je tím pravým místem, kde se zadokolka od Subaru cítí opravdu jako ryba ve vodě. Stačí pak stisk dvou tlačítek mezi sedadly a řízení je jen ve vašich rukou a nohou. Zábavy si dokážete užít s tímhle autem v relativně bezpečných rychlostech dosyta. Navíc, pokud máte cit k řízení a respekt k fyzikálním zákonům, vás nebude okruhové ježdění kromě lehce obroušených zadních pneumatik a brzdového obložení i spáleného vysokooktanového paliva stát zbytečné servisní náklady.
Čtěte v časopisu Autoforum 2/2023
text: Jaroslav Vavera | foto: archiv
Technické údaje | Subaru BRZ 2,4i Limited
Motor: Vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec s protilehlým uspořádáním. Zdvihový objem 2387 cm3. Největší výkon 172 kW (234 k) při 5000–5800 ot/min. Největší točivý moment 252 Nm při 3800 ot/min. Šestistupňová manuální převodovka. Pohon zadních kol, diferenciál s omezenou svorností.
Karoserie: Samonosná. Kabina dvoudveřová čtyřmístná. Objem palivové nádrže 50 litrů.
Rozměry a hmotnosti:
4265 mm × 1775 mm × 1310 mm (d × š × v), rozvor 2575 mm, objem zavazadelníku 0,273 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1350/320 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 6,3 s, nejvyšší rychlost 226 km/h. Spotřeba paliva (kombinace) 8,8 l/100 km.
Cena základní / testovaného vozu: 1 030 000 / 1 042 000 Kč vč. DPH
Hodnocení:
+
Dospělejší vzhled a silnější motor
Vše o jízdě
Dobrá cena
-
Omezená dostupnost