Online verze časopisu Autoforum
Časopis Autoforum na Facebooku

[ magazín Autoforum 1/2023, vychází 28. 2. 2023 ]

Nová generace Opelu Astra se před časem začala na českém trhu prodávat také jako praktické a na apohled atraktivní kombi, kterému ze všech nabízených motorů asi nejvíce sluší ten dieselový…


Necelý rok po základním hatchbacku dorazila nová Astra na český trh také s populární karoserií kombi. Jak bývá u kategorie nižší střední třídy zvykem ani v tomto případě kombík nevznikl pouze prodloužením zadního převisu. Sports Tourer má oproti hatchbacku prodloužený rozvor náprav, a to o poměrně citelných 57 mm. Výsledná hodnota 2732 mm je shodná s tím, co nabízí sourozenecký Peugeot 308 SW, a současně představuje mezigenerační nárůst o rovných sedm centimetrů; těžit by z toho měli zadní cestující. Současně je ale nová Astra také o 60 mm kratší než její předchůdce ještě z dílny GM. S celkovou délkou 4642 mm aktuálně ztrácí na svého hlavního tuzemského konkurenta, rozuměj Škodu Octavia Combi, zhruba čtyři centimetry.

Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8
Také Sports Tourer pořídíte, stejně jako základní hatchback, výhradně s dvojicí desetipalcových displejů. Tradiční uspořádání může být pro někoho důvodem, proč dát přednost Astře před Peugeotem 308

Opel Astra nejnovější generace zaujal už jako hatchback především tím, jak vypadá. Ostře řezaný styl s hladkou maskou Opel Vizor sedí verzi kombi možná ještě více než výchozímu provedení. Přepracované zádi dominují tenké koncové svítilny, efektní třetí brzdové světlo a nápis Astra pod registrační značkou. Testovaná šedá barva asi bude vzhledem k obecným trendům dost možná nejprodávanější, nápadnější odstíny ale dělají německé kombi, které sjíždí z výrobní linky v Rüsselsheimu, ještě atraktivnější.

Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8
Po stránce designu není co vytknout. Oproti hatchbacku má kombík prodloužený rozvor, celkově se ale Sports Tourer mezigeneračně trochu zmenšil. Chromované lišty kolem oken jsou poznávacím znamením prostřední výbavy Elegance

Kufr velký, ale prostoru méně

Interiér kopíruje to, co už známe z loňského testu hatchbacku. Pro připomenutí, Astra má vždy ve své výbavě dva desetipalcové displeje. Ten středový je ale naštěstí doplněný o několik fyzických tlačítek a jeden větší ovladač pro nastavení hlasitosti. Zvyknout si na toto řešení je otázkou okamžiku. Určitou výhodou Opelu oproti Peugeotu pak může být tradiční uspořádání s přístrojovým štítem pod normálně velkým volantem. Francouzské řešení i-Cockpit vyžaduje zvyk, a přestože ho Peugeot používá už velmi dlouho, zcela určitě nebude vyhovovat všem. Velkou pochvalu si zaslouží sedadla s certifikátem AGR. To řidičovo je dostupné bez příplatku od druhé úrovně Elegance. Kvalitní je také zpracování, ačkoliv třeba do výplní dveří si mohlo najít cestu i větší množství čalounění.

Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8
Za výborně tvarovaná přední sedadla AGR se připlácí necelých 18 tisíc. Místa ve druhé řadě je navzdory prodlouženému rozvoru spíše méně. Předchůdce dokázal vzadu nabídnout více

Jednou z největších potíží nové Astry Sports Tourer je bezesporu prostor pro cestující ve druhé řadě, kterého zejména v podélném směru vážně není na rozdávání. Za řidičem vysokým 190 cm zbývá pro kolena 14 cm. Stejné číslo jsme dříve naměřili také u Peugeotu 308 SW, který možná trochu překvapivě nabízí ve druhé řadě oproti Astře o 3 cm více místa pro hlavu. Každopádně v Octavii dostanou zadní cestující pro kolena tři centimetry navíc a k tomu také delší sedák. Prostornější je navzdory kratšímu rozvoru i Focus Kombi, a nakonec větší byla i předchozí generace Astry ST.

Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8
Dieselu by slušelo více výkonu, ale můžeme být rádi, že v nabídce vůbec je. Focus nebo korejská kombi už koupíte jen s benzinovým motorem

Pravidelně tvarovaným a dobře využitelným zavazadelníkem nová Astra však přesvědčit dokáže, minimálně ta dieselová. Objem 597 litrů se vyrovná standardu této kategorie, plug-in hybridní verze jsou na tom přibližně o 80 litrů hůře. Standardem je variabilní dno, které lze zarovnat s nakládací hranou (ta je mimochodem velmi nízko), případně ho můžete umístit šikmo do úhlu 45°. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40/20/40.

Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8

Berte diesel

Obecným problémem modelů koncernu Stellantis z poslední doby je omezená nabídka spalovacích motorů vynucená emisními předpisy a týká se to i nové Astry Sports Tourer. Bohužel… Maximum spalovacích verzí je 130 koní. Kdo chce více, musí sáhnout po plug-in hybridech, což ale kromě menšího zavazadelníku znamená také poctivé navýšení pořizovací ceny. Ve výbavě Edition startuje nejlevnější 180koňový plug-in hybrid částkou 990 tisíc, o 50 koní slabší diesel s automatem je ve stejné výbavě levnější o 270 tisíc.

Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8

Našim případem byl právě vznětový agregát. Svými parametry neohromí, ale možná mu to brzy odpustíte, protože je příjemně kultivovaný a mimořádně úsporný. Reálně se s ním dá jezdit za pět litrů, mimo město se na vás budou z palubního počítače usmívat čísla začínající čtyřkou, a ani na dálnici se příliš daleko za šest litrů nedostanete. Diesel je vždy spojen s osmistupňovým automatem. Jeho logika řazení závisí na nastaveném jízdním režimu (Eco, Normal, Sport), případně můžete řadit pádly pod volantem. Motor ale svým emisně-laxním naladěním k dynamické jízdě moc nevybízí. Ideálem je plynulé cestování.

Oproti Peugeotu 308 se Opel Astra liší nejen klasicky uspořádanou palubní deskou s tradičním kulatým volantem, ale také naladěním podvozku. A rozdíl to je opravdu citelný. Podvozek je celkově tužší, ovšem ne přehnaně sportovní. S městskou dlažbou si pořád poradí a v zatáčkách auto působí více suverénně než francouzský sourozenec. Zda je toto nastavení lepší, to záleží na osobních preferencích. Z pozice zákazníka je určitě dobře, že koncern Stellantis vyslal na trh dvě technicky stejná auta, která se od sebe tak moc liší.

Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8

A ještě jedna pesimistická poznámka na závěr: Dieselová Astra Sports Tourer možná není trhačem asfaltu, ale zaplať pánbůh za ni. Zhruba před deseti lety jsem pro jinou redakci dělal obří test jedenácti kombi této kategorie a všechna auta bez výjimky tehdy měla dieselový motor. Dnes je nabídka mnohem chudší. Hyundai, i30, Ceed nebo Corolla už se s dieselem neprodávají, Honda Civic s karoserií kombi přestala existovat úplně a takový Renault Mégane Grandtour dosluhuje s naftovou jedna-pětkou o výkonu pouhých 115 koní. Dieselový dvoulitr (možná) ještě dostanete u koncernu Volkswagen. Je to vážně škoda, protože i Astra v tomto testu ukázala, že rodinné kombi + diesel je prostě ideální kombinace. Kdyby měla naftový dvoulitr, stály by se na ní fronty. 

Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8
Autobahn proof?
Opel mluví o Astře jako o autě, které je naladěné na svižné dálniční cestování. Protože u naší novinářské Astry Sports Tourer nešlo tak docela o standardní zápůjčku, museli jsme vůz vrátit do Rüsselsheimu, takže jsme si jízdu po autobahnu užili více než dost. Pokud Opel říká, že je Astra „autobahn proof“, pak to nejsou jen marketingové řeči. I v rychlostech kolem 200 km/h je německý kombík krásně jistý a stabilní. Jen tedy dieselový motor potřebuje více času (a ideálně mírné klesání), než se na takovéto tempo dopracuje. Na dálnici se ukázalo v dobrém světle rovněž asistované řízení, a to i ve zúženích, protože už umí rozlišovat klasické bílé vodorovné značení a přechodné žluté čáry. Pro úplnost, při jízdě ve stylu „co to jde“ si naftový čtyřválec řekl o 9 l/100 km.

Čtěte v časopisu Autoforum 1/2023

text: Lukáš Dittrich | foto: autor, Skodiaq

Technické údaje | Opel Astra ST 1,5 CDTI AT8

Motor: Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec. Zdvihový objem 1498 cm3. Největší výkon 96 kW (130 k) při 3750 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm při 1750 ot/min. Osmistupňová automatická převodovka. Pohon předních kol.
Karoserie: Samonosná. Kabina pětimístná pětidveřová. Objem palivové nádrže 52 litrů.
Rozměry a hmotnosti: 4642 × 1860 × 1481 mm (d × š × v), rozvor 2732 mm, objem zavazadelníku 0,597–1,634 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1483/497 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/740 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 11,0 s, nejvyšší rychlost 208 km/h. Spotřeba paliva (kombinace) 4,9-5,1 l/100 km.
Cena základní / testovaného vozu: 719 990 / 876 490 Kč vč. DPH

Hodnocení:
+
Nízká spotřeba
Kvalitní podvozek
Design

-
Méně prostoru pro zadní cestující