Online verze časopisu Autoforum
Časopis Autoforum na Facebooku

[ magazín Autoforum 6/2022, vychází 13. 12. 2022 ]

Největší a zároveň nejvýkonnější sériové Lambo v kategorii SUV jsme měli možnost testovat na italském okruhu Vallelunga. A byl to fakt nevšední zážitek!…


Sotva by Ferruccio Lamborghini asi tušil, že po šedesáti letech od založení jeho továrny na výrobu sportovních vozů v Sant Agata Bolognese bude automobilka s býkem ve znaku vyrábět obdobně vypadající SUV. Ano, Urus je opravdu sporťák jako býk z koridy. Mohutný, silný a funící. Se zrychlením z klidu na 100 km/h za 3,3 sekundy a nejvyšší rychlostí 306 km/h se špičková verze navíc dovede vyrovnat i svým placatým sourozencům.

A co víc, ve výrobním programu je tenhle vůz už dva roky a za tu dobu se jej prodalo neskutečných 2000 kusů. Vedle tradičních modelů Huracán a Aventador, které si dnes už oficiálně ani nejde objednat, je v současnosti Urus nejdostupnějším Lamborghini. Možná i proto je zájem zákazníků z celého světa neutuchající a dále podpořit ho má ještě výkonnější provedení Performante, které zatím spoléhá ne neelektrifikovanou pohonnou jednotku. Bohužel, budoucnost téhle výjimečné italské značky je podle slov zástupců jejího vedení také elektrická. I když, možná přijde i kouzelník, kdo ví.

Lamborghini Urus Performante
Ďábelské číslo 666 je zároveň hodnota největšího výkonu nového Urusu Performante, jde z něj proto až strach

Žádné pozlátko

Bez jakéhokoli shazování je třeba dodat, že Urus není tak úplně ryzí Lamborghini. V mnohých případech dává znát, že jde o skládačku dílů ze skladu koncernu Volkswagen zabalenou do líbivé karoserie ve stylu Lamborghini s některými prvky spíše trapně předstírajícími italskou DNA. Ale znovu, nic proti tomu, alespoň z obchodního hlediska. Spousta lidí chce image Lamba, ale nechce ve skutečnosti Lambo, protože to znamená mít auto, ve kterém pětkrát do roku vyjedete za pěkného počasí a pak jej tak maximálně párkrát protúrujete v garáži. Urus je automobil pro každý den, a i když se jedná o 2,2tunovou cihlu, dokáže přesvědčit svými schopnostmi už na papíře. To máte 3,23 kilogramů na jednoho koníka a rozložení hmotnosti v poměru na 58/42 %. Lamborghini Urus má dvě turbodmychadla, ďábelských 666 koní, 850 Nm a rychlou samočinnou osmistupňovou převodovku.

Lamborghini Urus Performante
Uvnitř na vás čeká extravagantní kokpit připomínající letadlo potažený černou Alcantarou s novým šestiúhelníkovým prošíváním sedadel

S těmito myšlenkami jsem k tomuto výjimečnému vozu s cenovkou od 220 tisíc eur přistupoval a můj respekt převládal nad nutkáním zkusit si vůz na limitu. Díky skvěle zorganizovanému testování na okruhu Vallelunga ale bylo možné také v klidu promluvit s konstruktéry a třeba i nahlédnout do práce týmu designéra Mitji Borkerta v improvizovaném pracovišti přímo v jednom z boxů. Tady jsem mohl zjistit, co všechno se událo na pozadí karosářských a interiérových úprav, jež vzešly z práce celého týmu a možností individualizace. Ty špičkové vysokovýkonné provedení Urusu odlišují od ostatních verzí, mezi nimiž je i nové o trochu slabší provedení S.

Lamborghini Urus Performante
Tohle SUV je určeno řidičům supersportovních vozů, přesvědčilo nás o tom už prvních pár kol na okruhu Vallelunga. Může za to především kombinace skvělého motoru, vylepšené aerodynamiky a dostatek gripu díky lepší distribuci točivého momentu a obutí od Pirelli

Ale zpátky k Urusu Performante. Ten se pyšní hlavně přiostřeným vzhledem, který není rozhodně pouze na efekt. Tak třeba nové přední otvory pro přívod vzduchu poskytují lepší chlazení motoru, naopak nové výdechy na kapotě pomáhají odvodu ohřátého vzduchu kolem velkého srdce ven. Samotná kapota je vyrobena z lehkých uhlíkových vláken v barvě karoserie nebo částečně viditelných uhlíkových vláken jako volitelná výbava. Ze stejného materiálů můžete mít za příplatek střechu tohoto super SUV, která tak prý odkazuje na supersportovní modely Lamborghini, jako jsou Huracán Performante a Super Trofeo. Nově navržený zadní spoiler zvyšuje přítlak o 38 %, přičemž celkově se u Performante jedná o znatelných 8 %, což se na okruhu hodí, stejně jako lepivé pneumatiky od Pirelli. Polookruhová P Zera Trofeo R jsou zde vůbec poprvé použita na SUV a v případě Urusu mají průměr 22 palců, respektive rozměr 285/40 vpředu a 325/35 vzadu.

Lamborghini Urus Performante
Lamborghini Urus Performante
Skutečnou perlou špičkové verze Urusu není motor, ale podvozek!

2,2tunový supersport

Díky použití odlehčených součástek (spousta karbonových dílů, odlehčený výfuk a další) nabízí Urus Performante v kombinaci s výkonnějším motorem nejlepší poměr mezi hmotností a výkonem ve své třídě. Také brzdy, které tvoří hlavně obrovské přední karbonové kotouče o rozměru 440 × 40 mm s desetipístkovým brzdovým třmenem (ten svítí za pětipaprskovými koly hodně výrazně), jsou velkým pomocníkem. Ale ani zadní brzdy o průměru 370 mm s litinovým plovoucím jednopístkem se nemají zač stydět. S váhou přes dvě tuny nemá brzdová soustava po zahřátí větší problémy. Po pár ostrých kolech na okruhu na sobě nedávala znát žádné známky únavy.

Pravým klenotem Urusu Performante je ale podvozek. S víceprvkovým zavěšením kol, ocelovými pružinami, tlumiči s elektronickou regulací a aktivními stabilizátory je tohle super SUV dobře vyzbrojeno proti působení fyzikálních zákonů při ostré jízdě. Na okruhu či v technických pasážích běžných silnic oceníte vylepšený elektromechanický posilovač řízení a také řízení zadních kol (LRS). V závislosti na jízdních režimech, které aktivujete na středové konzoli, můžete přiostřit Urus stejně jako kterékoliv jiné Lamborghini.

V praxi je ale verze Performante dobře čitelná i v základním nastavení. V podstatě to znamená vylepšený pocit spojení s vozovkou přímou zpětnou vazbou na volantu. Rychlejší zásah řízení zadních kol zvyšuje agilitu při zatáčení, doplněnou vektorováním točivého momentu zadního diferenciálu jak na silnici, tak v terénním režimu. Přepracované jízdní režimy umožňují řidiči zvolit ještě specifičtější nastavení pro každé prostředí.

Lamborghini Urus Performante
Lamborghini Urus Performante
Urus Performante se pyšní přiostřeným vzhledem a také má nejvyšší počet dílů z uhlíkových vláken v segmentu supersportovních SUV

Standardní mód Strada poskytuje Urusu Performante samozřejmě co nejvíce pohodlnou a luxusní jízdu s hladkým tlumením. V režimu Sport, kdy je řízení zadních kol agilnější v nízkých a stabilní ve vysokých rychlostech, si řidič užívá vylepšenou odezvu na plyn, přetáčivou charakteristiku a rychlejší řazení. Celkově sportovnější nastavení podvozku včetně tužších ocelových pružin a specifického ladění tlumičů vám připomene, co přesně znamená ta pravá radost z jízdy.

Na okruhu jsme samozřejmě měli aktivován režim Corsa, kdy je logicky závodnická osobnost Performante uvolněna na maximum. Po hodinovém ježdění s plnou koncentrací mohu potvrdit, že stabilita ve vysokých rychlostech, bleskurychlá odezva všech částí vozu i minimální náklony karoserie vás dostanou do hry stejně jako u placatého supersportu. Sedíte jen o patro výše a váš úsměv na tváři dovede vykouzlit každý katapult ze zatáčky nebo projevy sportovního výfuku, jenž připomíná těm uvnitř i vně, že se jedná o Lamborghini.

Lamborghini Urus Performante

Ani v terénu se neztratí

Velmi zajímavou zkušenost jsme udělali v sousedství okruhu, kde najdete území, jímž mimo jiné prochází i prastará římská cesta. Po prohlídce tisíc let staré stavby jsme spatřili docela rozsáhlý terénní polygon s mnoha převýšeními, kde bych jízdu s autem za šest miliónů asi zavrhl. Po krátké instruktáži a ujištění, že i terénní zlomy či menší rigoly tohle Lambo zvládá s grácií, jsem vyrazil na polní cestu se zapnutým off-road módem. Vedle standardních jízdních režimů má pro pohyb mimo zpevněnou vozovku Urus Performante překvapivě jízdní režim nazvaný Rally, která tohle super SUV dokáže podpořit na prašných tratích.

A skutečně, jak jsem s počátečním strachem, posléze údivem, a nakonec i úsměvem na tváři mohl okusit, funguje Urus v lehkém terénu mnohdy jako autokrosový speciál. Velký točivý moment dokáže na zadní osu skvěle dávkovat již zmíněný aktivní zadní diferenciál a přetáčivý charakter je v režimu Rally umocněn velmi stabilním podvozkem, který zkušeně odfiltruje i větší nerovnosti. Ani já jsem doteď nedokázal úplně pochopit, jak lehce a jistě se s tímhle těžkým a drahým vozem můžete pohybovat mimo zpevněné cesty, samozřejmě za sucha. Trakci zadních 325 milimetrů širokých gum snadno degraduje třeba i mokrá louka.

Lamborghini Urus Performante

Nejlepší SUV na trhu?

Tohle auto mi opravdu změnilo pohled na třídu těch nejotylejších vozů na evropském trhu. Umí se totiž chovat agilněji než většina jeho konkurentů a navíc si asi uchová auru výjimečnosti i v budoucnu. Pokud tedy máte ty peníze a líbí se vám, zastavte se na pražském Smíchově v jediné prodejně v ČR a zkuste se pobavit o jeho dostupnosti. Zájem je celosvětově velký. Moc dobře chápu, proč.

Čtěte v časopisu Autoforum 6/2022

text: Jaroslav Vavera | foto: archiv

Technické údaje | Lamborghini Urus Performante

Motor: Vpředu podélně uložený zážehový vidlicový osmiválec (90°) s dvojitým přeplňováním. Zdvihový objem 3996 cm3. Největší výkon 490 kW (666 k) při 6000 ot/min. Největší točivý moment 850 Nm při 2300–4500 ot/min. Osmistupňová samočinná převodovka. Pohon všech kol s předním diferenciálem Torsen a aktivním vektorováním točivého momentu zadního diferenciálu.
Karoserie: Samonosná. Kabina čtyřmístná pětidveřová. Objem palivové nádrže 85 litrů.
Rozměry a hmotnosti: 5137 × 2026 × 1618 mm (d × š × v), rozvor 3006 mm, objem zavazadelníku 0,616 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 2150/550 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 3,3 s, nejvyšší rychlost 306 km/h. Spotřeba paliva (kombinace) 8,1 l/100 km.
Cena testovaného vozu: 218 261 eur vč. DPH

Hodnocení:
+
Výjimečný design a zpracování
Motor a převodovka
Výborný podvozek a účinné brzdy
Jízdní vlastnosti a výkony

-
Dostupnost