[ magazín Autoforum 5/2022, vychází 13. 10. 2022 ]
Dříve čínské produkty automaticky znamenaly nízkou cenu vykoupenou mizernou kvalitou, jenže časy se mění a MG eHS toho je jasným důkazem. V kapse má mnoho zajímavých trumfů a cenově se nakonec zas až tolik nepodbízí…
Auta čínských značek se v minulosti občas objevila na velkých autosalonech. Všechno to vždy vypadalo na obrázcích hrozně hezky, ale v reálu nešlo bídnou kvalitu doprovázenou smradlavým interiérem přehlédnout. Nejen proto nemají čínské vozy v našich končinách dobrou pověst. Jenže to se zaručeně změní už brzy. Minimálně některé čínské značky v posledních letech kvalitu dramaticky vylepšily a zajímavá cena zůstává. Na druhou stranu evropští zavedení výrobci v posledních letech hodně zdražili.
Ve výsledku tak asi i skeptický český zákazník časem dospěje k dilematu, zda si znovu koupit nějakou tu Škodovku, třeba Karoq, nebo zda pod heslem „image je na nic“ nesáhnout po něčem jako je MG. Vždyť přece výrobce na auto dává záruku sedm let, prodejce MG dnes už najdete po celé republice (a další zájemci o prodej MG se hlásí), z nárazových testů si HS odneslo pět hvězdiček s hodnocením ochrany dospělých pasažérů 92 % a za 980 tisíc dostanete SUV s výkonem skoro 260 koní, možností vozit EL značky a plnou výbavou. Má to všechno nějaký háček?
Crossover MG eHS je zcela konkurenceschopné, pohodlné, bezpečné a celkově překvapivě dobré auto
Velmi solidní kvalita
Někteří se mohou pošklebovat třeba nad designem. Popravdě, jen těžko lze u MG eHS přehlédnout, jak moc je při pohledu zepředu podobné staré generaci Mazdy CX-5. I když, Crossover HS (eHS je jeho plug-in hybridní verze) figuruje na jiných trzích už čtyři roky a v současnosti má po premiéře modernizované provedení. Každopádně designové podobnosti s jinými značkami skutečné zákazníky asi moc zajímat nebudou. Naopak je mohou těšit detaily typu zajímavě zpracované masky chladiče nebo dvou poctivých oválných koncovek vzadu, které dnešní automobilky spíše schovávají. Tím spíš u plug-in hybridů. Ve finále vzhled v Číně vyráběného crossoveru nijak neuráží. Délkou eHS zapadá mezi Škody Karoq a Kodiaq, rozvorem 2722 mm přerůstá například i Hyundai Tucson.
Interiér je jednoduchý a přehledný. Kvalita zpracování vás dost možná překvapí. MG nabízí eHS na českém trhu ve dvou výbavách a i ta cenově dostupnější je velmi bohatá. U testované verze Exclusive pak najdete úplně všechno, na co si vzpomenete
Asi první skutečné překvapení nastává po usednutí do interiéru. Kvalita materiálů vypadá nad očekávání dobře. Sedadla jsou příjemně tvarovaná, stejně jako volant, za kterým se skrývá standardně dodávaný digitální přístrojový štít (12,3“). Uprostřed palubní desky trčí do prostoru dotykový displej (10,1“), na středovém panelu najdete několik základních tlačítek a mezi sedadly joystick nahrazující klasický volič automatické převodovky. Výbava je u testované verze Exclusive naprosto kompletní, ale i základní Emotion si veze poctivý seznam prvků včetně navigace, parkovací kamery, vyhřívaných sedadel, sady bezpečnostních asistentů nebo parkovacích senzorů.
Pod kapotou je přeplňovaný čtyřválec spojený s jednotkou EDU zahrnující desetistupňový robotizovaný automat a elektromotor. Řešení je to zajímavé a v praxi funguje při běžné jízdě velice dobře
MG eHS je velmi dobré také z praktického pohledu. Zadní cestující se mohou těšit na nadstandardní prostor. I osoby vysoké 190 cm budou mít dost místa jak před koleny, tak nad hlavou. Prostoru pro posádku ovšem musel ustoupit zavazadelník, který má v základním uspořádání 448 litrů. Trakční baterie ho ale přímo neomezují, protože jsou umístěny pod zadním sedákem před zadní nápravou. Prostor pro zavazadla je krátký a poměrně nízký. Pod dnem kromě přihrádek najdete také 12V baterii. Necelých 450 litrů ale asi pro běžné potřeby postačí.
Po startu chvíli trvá, než infotainment a digitální přístrojový štít naběhnou. Přes středovou obrazovku lze nastavit i režim „Save“, kdy systém zachová 50 %, nebo 100 % baterie na později. K této nabídce se ale musíte proklikat
Nějaké mouchy se najdou
První dojem je sice solidní, nicméně brzy narazíte na některé mouchy. Překvapí především to, jak pomalu nabíhá digitální přístrojový štít a multimediální systém. V praxi tak „nastartujete“ (což ale kvůli přítomnosti elektrického pohonu neslyšíte) a vlastně se už můžete rozjíždět, ale pod volantem na vás pořád kouká černá obrazovka. I navigace je za zenitem a také grafika multimediálního systému působí dost zastarale. Ale to třeba změní modernizace.
Trochu zvláštní je i rozvržení tlačítek na středovém panelu. Tlačítek tu je celkem sedm, ale ty, které vás přímo pošlou do nějakého menu, tu jsou jen dvě (klimatizace a nastavení vozu). Přitom dvě z těchto sedmi tlačítek zbytečně zabírají tlačítka pro zvyšování a snižování hlasitosti, což lze snadno udělat tlačítky na volantu. Na první pohled navíc lišta nad fyzickými tlačítky vypadá jako dotyková a má na sobě podsvícené symboly jednotlivých funkcí. Jenže reálně vše obsluhujete jenom fyzickými tlačítky, které na sobě nemají žádné symboly a ani nijak nesvítí. V noci musíte odhadovat, kde přesně to které tlačítko je.
Některé důležité funkce jsou také schovány hlouběji v systému. Řeč je především o nastavení hybridního systému. Na středovém tunelu je jen tlačítko, které aktivuje elektrický režim jízdy. Pokud chcete aktivovat režim, kdy systém bude udržovat nabití akumulátoru na 100 %, případně na 50 %, musíte jít do nastavení vozu, překliknout se do položky „Driving & Maintenance“ a tam pak najdete, co potřebujete. A ještě jeden detail. Přístrojový štít nabízí snad až mnoho informací, ale hlavně čísly ukazuje na jedné straně rychlost a na druhé procentuální využití dostupného výkonu. Minimálně z počátku není úplně těžké při letmém pohledu na štít tyto dva údaje zaměnit.
Prostor pro posádku je výborný. Dozadu se pohodlně posadí i pasažéři vysocí 190 cm. Pod zadním sedákem a ve středovém tunelu je umístěn akumulátor. Dodává ho společnost CATL, která zásobuje také třeba BMW, Teslu nebo Volkswagen
Úplně jiný plug-in hybrid
MG eHS je auto, o kterém jsme měli zcela obrácené představy. Protože je z Číny a Čína je technologická velmoc, očekávali jsme, že zaujme skvělými multimédii, konektivitou, suprovou grafikou displejů... Ale ono ne, tahle část auta je prostě zastaralá. Naopak jsme nečekali, že zaujme technikou. Ale je to právě technika, co stojí v případě plug-in hybridního eHS za pozornost především. Pod přední kapotou najdete řadový přeplňovaný čtyřválec, jehož původ je u koncernu GM a někteří možná tento motor máte ve svých starších Opelech. Motor samotný to je moderní a má spoustu takových těch technických vychytávek známých od evropských výrobců, jako jsou svody chlazené vodou, variabilní olejové čerpadlo, variabilní časování ventilů na sací i výfukové straně nebo přímý vstřik paliva. U eHS je motor naladěn na 162 koní. Brzy dorazí na náš trh i nehybridní verze HS, která bude používat pouze tuto patnáctistovku a dostupná má být za dost zajímavé ceny.
Na motor navazuje věc, které se říká EDU. Ta v sobě spojuje převodovku, synchronní elektromotor s permanentními magnety (122 koní, 230 Nm), výkonovou elektroniku a prvky, které mají na starost ovládání převodovky a spojky. Fakticky jde totiž o převodovku robotizovanou. U MG mluví o této převodovce jako o desetistupňové, realita je ovšem trochu komplikovanější. Převodovka sice doopravdy deset rychlostních stupňů obsahuje, ale šest je určeno pro spalovací motor a další čtyři pro elektromotor.
Co se techniky samotné týká, nejde o nic extra složitého. Prostě to je taková vylepšená robotizovaná převodovka, což je dobře z pohledu ceny servisních zásahů a vůbec dostupnosti servisu, který umí provádět opravy. Nic speciálního tato převodovka nevyžaduje. Systém ale může s převody různě kouzlit a může je různě kombinovat. Navíc motor nemá startér, jeho funkci převzal hnací elektromotor. Zajímavostí je i přítomnost dvou zpáteček v převodovce. Podle okolností může systém zařadit zpátečku pro elektromotor, nebo může couvat s využitím spalovacího čtyřválce. Dalším pozoruhodným detailem je fakt, že převody elektromotoru se řadí bez spojky. A konečně zde není žádná mechanická pojistka, která by v režimu P převodovku zablokovala. MG spoléhá výhradně na elektromechanickou parkovací brzdu.
Právě z přítomnosti této převodovky do velké míry pramení to, jak se MG eHS v praxi chová na silnici. Pro úplnost, systémové maximum je 258 koní, v elektrickém režimu lze jet do rychlosti 130 km/h a kapacita baterií vystačí k ujetí přibližně 45 km s nulovou produkcí emisí.
Zavazadlový prostor musel ustoupit prostoru pro cestující, ale na druhou stranu má pravidelný tvar. Pod dnem je ještě několik přihrádek a také 12V baterie
Dynamikou vás překvapí
Robotizované převodovky bývají kritizovány za to, že ve srovnání s jinými řešeními automatů řadí pomalu. Jenže to u MG při běžné jízdě nepoznáte, protože moment řazení účinně vykrývá elektromotor. Výjimkou jsou tři scénáře. Když budete akcelerovat z místa pod plným plynem, pokles výkonu způsobený odpojením spalovacího motoru samozřejmě nepřehlédnete. Řazení rovněž snadno poznáte ve chvíli, kdy pojedete pouze v elektrickém režimu nebo kdy bude akumulátor při jízdě v hybridním režimu zcela prázdný.
Jenže dostat se do stavu úplného vybití akumulátoru není zas tak jednoduché. MG se při běžném nastavení chová jako hybrid a baterii vybíjí jen velmi pomalu. Respektive při klidné ustálené jízdě bez prudších akcelerací ji nevybíjí prakticky vůbec. My jsme například během testu ujeli zhruba 150 kilometrů částečně po dálnici a okreskách hezky podle předpisů a na konci trasy nám palubní počítač ukazoval spotřebu 7 l/100 km a 0 kWh/100 km. Na začátku byly akumulátory nabité na 80 % a na konci zrovna tak. Co se na trase vybilo, to se zase časem vrátilo do baterie zpět. Jiné plug-in hybridy klidně jedou po dálnici 130 km/h pouze na elektromotor, dokud se nevybijí. MG eHS začalo rychleji vybíjet baterie ve chvíli, kdy jsme začali více zkoušet zrychlení.
Zdá se, že preferencí je dynamika a pružné zrychlení tomu odpovídá. Díky čtyřem rychlostem pro elektromotor eHS disponuje překvapivě příjemnou akcelerací i v rychlostech za dálničním limitem. Navíc převodovka často ani nemusí podřazovat, prostě šlápnete a auto vyrazí jak elektromobil. Naopak když baterie úplně vybijete, dynamika se podstatně zhorší. Pohybovat se v takovém stavu delší dobu lze, ale musíte to dělat úmyslně. Za běžných okolností systém rychle nějakou elektřinu při jízdě posbírá a dynamika je zpět. Ostatně převodovka umí režim, kdy vůz pohání spalovací motor a zároveň je přes elektromotor vyráběna elektrická energie. Baterie lze nabíjet i ze zásuvky. Z té domácí to trvá do sedmi hodin, z AC nabíjecí stanice je možné dobít akumulátory za 4,5 h (palubní nabíječka má výkon 3,7 kW).
Tichý a pohodlný
Běžné cestování překvapí mírou pohodlí. Spalovací motor je velmi tichý a díky pomoci elektromotoru vlastně ani po rozjezdu nepoznáte, kdy se nastartoval (pokud se nebudete rozjíždět pod plným plynem). Také podvozek je celkově komfortní, řízení je spíše tužší. V kombinaci s hodně slušnou dynamikou by to ve vás mohlo snad i probouzet sportovní emoce, ale ty zase účinně zredukují náklony karoserie v zatáčkách.
Ani značka MG nezapomíná na asistenční systémy. Ve výbavě může být i spolehlivě fungující asistované řízení. Nevýhodou je, že funguje pouze do 150 km/h, ale u nás se stejně může jezdit maximálně 130 km/h a navíc podobné omezení najdete dnes i u zavedených výrobců mnohem zvučnějších jmen. Při delších cestách nakonec nejvíce zamrzí nádrž o objemu pouze 37 litrů. Pravda, v tabulkách najdete udávanou spotřebu 1,8 l/100 km, ale víme, jak to u plug-in hybridů s těmito hodnotami chodí. Reálně počítejte s hodnotami kolem sedmi litrů, a tedy dojezdem nějakých 500 km.
MG eHS asi prodejní statistiky nezbourá. Je to přece jen model zatím u nás spíše méně známé značky za téměř milion korun. Asi největším soupeřem bude MG pro Hyundai Tucson PHEV, který startuje částkou 919 990 Kč a který na rozdíl od eHS nabízí pohon všech kol. Tahle zkušenost ale naplno ukázala, že značku MG je potřeba brát vážně. Model eHS je totiž zcela konkurenceschopné a vlastně velmi dobré auto. Není se příliš divit tomu, že na jiných evropských trzích už se MG těší dosti zajímavým prodejním číslům.
Čtěte v časopisu Autoforum 5/2022
text: Lukáš Dittrich | foto: Jiří Kaloč
Technické údaje | MG eHS
Motor: Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec. Zdvihový objem 1490 cm³. Největší výkon 119 kW (162 k) při 5500 ot/min. Největší točivý moment 250 Nm při 1700-4300 ot/min. Elektromotor (90 kW/122 k, 230 Nm). Systémový výkon 190 kW (258 k). Systémový točivý moment 370 Nm. Desetistupňová automatická převodovka. Pohon předních kol.
Karoserie: Pětimístná, pětidveřová. Objem palivové nádrže 37 l. Kapacita akumulátoru 16,6 kWh.
Rozměry a hmotnosti:
4574 × 1876 × 1685 mm (d × š × v), rozvor 2722 mm, objem zavazadelníku 0,448–1,375 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1737/459 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 6,9 s, nejvyšší rychlost 190 km/h. Spotřeba paliva (kombinace) 1,8 l/100 km.
Základní/Cena testovaného vozu: 978 940/978 940 Kč vč. DPH
Hodnocení:
+
Dynamika
Prostor pro posádku
Cestovní komfort
-
Ergonomické nedokonalosti
Pomalý náběh infotainmentu
Malá nádrž