[ magazín Autoforum 4/2022, vychází 26. 8. 2022 ]
Co se stane, když do oblíbeného crossoveru střední velikosti dáte mnoha cenami ověnčené a na dnešním trhu unikátní pohonné ústrojí? Řekneme vám to. Zábava za volantem po celý rok bude zaručena…
Cupra Formentor přišla na trh jako první zcela samostatný model této mladé značky a zákazníkům se evidentně líbí. V běžném provozu jezdí tento crossover poměrně často. Zájemce spíše než možnost pořídit výkonný motor přesvědčuje právě povedený vzhled, protože data ukazují, že se velké přízni těší především základní benzinová patnáctistovka. Tu jsme mimochodem testovali v minulém vydání, takže se asi nemusíme znovu rozplývat nad výrazným designem crossoveru, který sjíždí z výrobních linek ve španělském Martorellu. Koneckonců svůj názor si můžete udělat třeba z přiložených fotografií, pokud jste si ho dosud neutvořili.
Letos na jaře ale Cupra i na českém trhu začala nabízet skutečnou třešničku na dortu v podobě verze VZ5. O té se mluvilo už v minulosti a špioni kolem Nürburgringu referovali o prototypu Formentoru, který tam krouží za doprovodu podezřele jadrného hromobití. Nakonec se vše stalo realitou a Audi RS Q3 Sportback opravdu dostalo nepřímého sourozence, respektive zajímavého konkurenta. Formentor osazený legendárním 2,5litrovým pětiválcem od Audi pyšnícím se mnoha nejrůznějšími oceněními disponuje parametry 390 koní a 480 Nm. Přes sedmistupňové DSG jsou poháněna všechna kola. Cupra ovšem dopředu avizovala, že půjde o limitovanou sérii. Vyrobeno bude sedm tisíc exemplářů.
I když základní cena Formentoru VZ5 začíná na 1870 tisícovkách, určitě se po něm díky jeho schopnostem jen zapráší
Kouzla zadního diferenciálu
Pro ještě větší zábavu za volantem je Formentor VZ5 standardně vybaven rozdělovačem točivého momentu, kterému se také říká Torque Splitter. Je to ta stejná věc, jakou už jsme si v zimě vyzkoušeli v kombinaci s novým Audi RS 3 nebo také v kontextu současné generace Volkswagenu Golf R. Místo zadního diferenciálu zaujaly dvě spojky aktivně dělící přísun točivého momentu mezi kola zadní nápravy. Kromě účinného potlačení vrozené nedotáčivosti je k dispozici i driftovací režim. Systém pak po přidání plynu záměrně takříkajíc „utrhne“ zadní vnější kolo, které se začne protáčet a tím se auto dostane do přetáčivého smyku. Divili byste se, jak dobře to funguje a jak přetáčivé nakonec i auto, které je v základu vlastně obyčejnou předokolkou, umí být.
Zatímco ostatní verze Formentoru se spoléhají na brzdy Brembo, VZ5 má ještě výkonnější vrtané kotouče od společnosti Akebono
Nadprůměrnou dynamiku asi netřeba rozebírat. I nejrychlejší Formentor samozřejmě má funkci Launch Control, která dokáže pomoci naplnit papírové předpoklady tohoto vozu při zrychlení z místa. Při našich pokusech na letišti jsme se hodnotě 4,2 sekundy opravdu přiblížili. Za charakteristického zvuku přeplňovaného pětiválce od sesterského Audi (pořadí zapalování válců 1-2-4-5-3) jsme s 1,6 tuny těžkým vozem zkusili i slalom. Formentor obutý do dvacetipalcových pneumatik o rozměru 235/55 překvapil agilitou i přesností vedení.
Špičkové provedení VZ5 s pětiválcem pod kapotou zvenčí poznáte také podle karbonových aero doplňků a specifických koncovek výfuku
Pokud při ostřejší jízdě vyvoláte mírnou přetáčivost, vůz se v ní cítí naprosto přirozeně a řidič ji díky přesnému řízení dokáže včas a účinně korigovat. Spolehnout se můžete také na velmi výkonné brzdy. Vpředu má VZ5 obří ocelové vrtané kotouče o průměru 375 mm s šestipístkovými třmeny. Zatímco „běžné“ verze Formentoru používají kotouče Brembo se čtyřpístkovými brzdiči, brzdy pro VZ5 dodává společnost Akebono. Ani opakovaného nouzové brzdění z rychlostí kolem 200 km/h se tak nemusí tenhle potentní crossover obávat. Spolu s instalací výkonného pětiválce pak souvisí ve srovnání s dosud nejrychlejším dvoulitrem dále snížená světlá výška (–10 mm) a úpravy podvozku zahrnují kromě lepších brzd i rozšířený rozhod kol. Součástí standardní výbavy jsou rovněž adaptivní tlumiče DCC.
Interiér už dobře známe. VZ5 standardně používá takzvaný „supersportovní volant“ s tlačítkem pro startování a druhým tlačítkem pro volbu jízdních režimů. Sedačky s integrovanými hlavovými opěrkami jsou přímo skvělé. Součástí výbavy je také armáda asistenčních systémů
Cupra Formentor VZ5 je tak opravdu pověstným vlkem v rouše beránčím, kdy dokáže dokonale maskovat svou rychlost a hbitost a při každodenním používání z vás nevytřese na méně kvalitním povrchu duši. Také spotřebu je možno udržet na uzdě (kolem 9 l/100 km). Pokud přepnete do komfortního režimu, motor i převodovka si počínají oproti sportovnímu módu opravdu vlažně a s rozmyslem. U DSG převodovky to občas platí o trochu více. Naopak plný výkon a dravý styl odsají z 55litrové nádrže zhruba dvacet litrů vysokooktanového benzinu každých sto kilometrů jízdy.
Řadový pětiválec 2,5 TFSI má na svém kontě zcela po právu spoustu ocenění. Tahle strojovna disponuje mamutí silou, Formentoru udílí neskutečnou dynamiku a všechno to doprovází jadrný zvuk, ze kterého budete mít husí kůži
Na karoserii jen detaily
Přítomnost na dnešní dobu unikátního motoru pod kapotou Formentor VZ5 na odiv příliš nedává. Trochu upraven byl přední nárazník, aby k nejvýkonnějšímu motoru v nabídce proudilo dostatečné množství vzduchu, ti nejpozornější si mohou všimnout také černého rámečku masky chladiče. Nejvíce se toho událo vzadu, kde najdete u pětiválcové verze výraznější difuzor a dvojité koncovky výfuku v uspořádání nad sebou. Něco podobného svého času používal Lexus u modelu IS F.
Interiér je především o bohaté výbavě. Stejně jako u vrcholného čtyřválce dostanete ve standardu takzvaný „supersportovní volant“ s tlačítkem startování à la Ferrari a druhým tlačítkem pro výběr jízdních režimů. Připlatit si můžete za výborná skořepinová sedadla CUP Bucket čalouněná kůží Nappa, která Cupra stvořila ve spolupráci se společností Sabelt. Stojí sedmdesát tisíc a k dostání jsou i v kombinaci s nejrychlejším čtyřválcem.
Právě díky bohaté výbavě zahrnující kromě jiného spoustu asistenčních systémů nemusí být ani delší cestování nepříjemné. Samozřejmostí je navigace, Travel Assist, rozpoznávání dopravních značek, adaptivní světlomety Matrix LED nebo třeba bezdrátové nabíjení telefonů. Příplatků k dispozici moc nezbývá. Kromě zmíněných sedadel si můžete dokoupit třeba bezdotykové otevírání pátých dveří (13 900 Kč), čalounění interiéru kůží Nappa (30 900 Kč) nebo matný lak karoserie (38 900 Kč). Formentor VZ5 tak zůstává velmi dobře použitelným autem i pro běžné cesty, a to i díky zavazadelníku o objemu 420 litrů.
Pětiválcový Formentor je v dnešní době dar, kterým značka Cupra potěšila všechny své příznivce. Omezená produkce však hlad po takovém autě ještě zvýšila, a proto je vůbec štěstím, že pár kusů zbylo i pro české zákazníky. Konkrétně mají tuzemští zájemci k dispozici jen dvacet exemplářů s označením VZ5 na zádi. Čekání se nevyplatí, už teď je pět minut po dvanácté.
Čtěte v časopisu Autoforum 4/2022
text: Jaroslav Vavera | foto: Ondřej Kroutil
Technické údaje | Cupra Formentor VZ5
Motor: Vpředu napříč uložený zážehový pětiválec s přímým vstřikováním a přeplňováním. Zdvihový objem motoru 2480 cm3. Největší výkon 287 kW (390 k) při 5700 ot/min. Největší točivý moment 480 Nm při 2250–5700 ot/min. Sedmistupňová dvouspojková převodovka. Pohon všech kol, mezinápravová spojka.
Karoserie: Samonosná. Kabina pětidveřová pětimístná. Objem palivové nádrže 55 l.
Rozměry a hmotnosti
4450 × 1839 × 1511 mm (d × š × v), rozvor 2680 mm, objem zavazadelníku 0,410–1,475 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1685/445 kg.
Jízdní výkony: Zrychlení 0–100 km/h za 4,2 s, nejvyšší rychlost 250 km. Spotřeba paliva (kombinace) 9,3 l/100 km.
Základní cena vozu: 1 869 900 Kč
Hodnocení:
+
Výrazný styl
Špičkové jízdní výkony
Spousta trakce
Každodenní použitelnost
-
Limitovaná edice