[ magazín Autoforum 3/2022, vychází 16. 6. 2022 ]
Pozdě, ale přece. Alfa Romeo si se svým kompaktním SUV Tonale, které nese jméno známého alpského průsmyku, dávala hodně na čas. Vyplatilo se tak dlouhé čekání? A co má společného s Ferrari?…
Na trhu mělo být Tonale již loni, jenže spojení koncernů PSA a FCA, ale i čipová krize vše zkomplikovaly. Během léta tedy konečně dorazí. Sériová verze se vzhledově prakticky neliší od tři roky staré stejnojmenné studie. Design tak nepochybně bude jedním z hlavních taháků. Tonale vypadá trochu jako zmenšené Stelvio, ostatně zadní partie ho i hodně připomínají. Ani maska s typickým erbem a úzké adaptivní světlomety, na každé straně s trojicí diodových modulů, vás nenechají na pochybách o původu vozu.
Základem novinky je platforma „Small Wide“ neboli SCCS (Small Common Components and Systems), kterou využívá i Jeep Compass. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava, která připojuje každé z kol třemi rameny. S délkou 4,53 m a výškou 1,60 m je nová Alfa Romeo o tři centimetry delší a o sedm centimetrů nižší než Volkswagen Tiguan. Jak je ve třídě kompaktních SUV zvykem, tak i Tonale má poháněná přední kola, přičemž plug-in hybrid je čtyřkolkou, u níž pohon zadních kol obstarává elektromotor.
Za volantem typická Alfa
Pokud se jedná o vnitřní prostor, tak Tonale nabízí místo pro čtyři dospělé a 500 litrů pro jejich zavazadla, což představuje průměr této třídy. I přes přikrčenou linii zadní cestující netrpí nedostatkem místa, díky rozvoru 2,63 m je vzadu dost místa i pro kolena. Zadní sloupky jsou široké a okna v zadních dveřích poměrně malá. V nabídce ale nechybí 360stupňový kamerový systém.
Propojené tubusy před řidičem ukrývají digitální displej. Tlačítko startování motoru je na volantu
Za volantem panuje sportovní pocit. Sedí se relativně nízko a jste obklopeni vysokým středovým tunelem. Přepínač DNA Drive Select tradičně u Alfy Romeo umožňuje výběr z několika jízdních režimů. Tlačítko startování motoru na volantu a pevná pádla řazení pod ním připomínají Ferrari. Typické propojené tubusy před řidičem ukrývají konfigurovatelný virtuální kokpit s úhlopříčkou 12,3“, který doplňuje 10,25“ středový dotykový displej umožňující využití Apple CarPlay a Android Auto. Nechybí navigace od TomTomu, ale ani virtuální asistentka Amazon Alexa a rozsáhlé funkce konektivity a aktualizace „vzduchem“. Ti, kteří preferují ovládání spíše rukou než hlasem, mohou zadávat příkazy na 10,25palcové dotykové obrazovce uprostřed palubní desky. Naštěstí tu jsou i fyzická tlačítka: kromě těch na volantu nechybí ani ta pro ovládání dvouzónové klimatizace pod centrálními výdechy ventilace.
Sportovnímu naturelu Alfy Romeo Tonale odpovídají i sedadla s výrazným bočním vedením
Kromě hybridů přijde i diesel
Konkurent BMW X1, Mercedesu GLA, Audi Q3, Volva XC40, ale i vyšperkovaných verzí Hyundaie Tucson či Peugeotu 3008, je prvním plug-in hybridem od Alfy Romeo. Jedná se o vrcholnou motorovou verzi, která sdílí technologie s Jeepem Renegade. Ta spojuje 1,3litrový zážehový čtyřválec MultiAir, který pohání přední kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky s elektromotorem pohánějícím zadní nápravu. Výsledkem verze Q4 je systémový výkon 275 k.
Právě dobíjecí hybrid byl důvodem, proč se Alfa Romeo Tonale nezačala podle původního plánu prodávat již loni na podzim. Nový šéf Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato, který byl jmenován v lednu 2021, totiž nebyl spokojen s potenciálem hybridního pohonu. Toto provedení tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za velmi slušných 6,2 s, tedy stejně rychle jako Volkswagen Golf GTI, a to navzdory hmotnosti 1,9 tuny. Dobíjecí hybrid dokáže ujet až 60 km (ve městě údajně dokonce až 80 km) na baterii s kapacitou 15,5 kWh (Jeep má jen 11,4 kWh), kterou trvá dobít do plna z domácího 7,4kW wallboxu přibližně 2,5 hodiny.
Základem nabídky je zážehová patnáctistovka pracující v Millerově cyklu s proměnným časováním ventilů, a to ve dvou verzích s výkonem 130 nebo 160 k. Obě využívají mild-hybridní systém tvořený 48V sítí a startér-generátorem, poháněným řemenem. Elektromotor o výkonu 20 k v tělese převodovky napomáhá k plynulosti častých rozjezdů a zároveň dokáže vůz pohánět samostatně i v situaci, kdy je spalovací motor vypnut. Fakticky tak jde spíše o full hybrid než mild-hybrid. Výkonnější verze navíc disponuje i turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, což je věc běžná spíše u dieselů. V nabídce se objeví i vznětový čtyřválec 1,6 MultiJet s výkonem 130 k, a to ve spojení se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Přepínač DNA Drive Select tradičně u Alfy Romeo umožňuje výběr z několika jízdních režimů
Chce zaujmout i jízdními zážitky
Tonale má na poměry třídy strmé řízení jen s 2,3 otáčkami mezi krajními polohami. V segmentu kompaktních SUV patří v souladu se zaměřením značky k nejagilnějším zástupcům. Standardem navíc budou tlumiče s dvoustupňovou regulací účinku, na přání bude možné získat adaptivní tlumiče Koni. Bezpečně zpomalení zajistí čtyřpístkové brzdové třmeny a vnitřně odvětrávané kotouče na přední nápravě, která disponuje i elektronickou uzávěrkou diferenciálu. Při výjezdech ze zatáček se půjde plně spolehnout na elektroniku, která simuluje činnost samosvorného diferenciálu.
Alfa Romeo postupně nabídne čtyři varianty výbavy. Zajímavostí je jakási digitální servisní knížka s exkluzivním digitálním certifikátem NFT (Non-Fungible Token) na bázi technologie blockchainu. Další majitelé přesně uvidí přehled najetých kilometrů, zda auto jezdilo na pravidelný servis či kolik nabíjecích cyklů absolvovala plug-in hybridní verze.
Jako první se dostane do prodeje patnáctistovka s výkonem 130 k ve verzi Edizione Speciale, následovaná 160k provedením. Alfa mimochodem aktuálně neplánuje plně elektrickou verzi a údajně ani sportovní provedení Quadrifoglio.
Čtěte v časopisu Autoforum 3/2022
text: Vladimír Löbl | foto: Alfa Romeo