[ magazín Autoforum 2/2022, vychází 14. 4. 2022 ]
Přídomek T jako Touring se v minulosti objevoval u Porsche 911. Dnes toto označení můžete mít také u puristicky laděného Macanu. Na klikatých silničkách francouzského Provence jsme zkoušeli, jestli má tahle verze své opodstatnění…
Inovované Porsche Macan jsme měli možnost testovat loni na podzim v ulicích Varšavy (Autoforum 6/2021) a podle mě se jedná o řidičsky nejzábavnější SUV na trhu vůbec. Tuhle vlastnost by měla dále vylepšit odlehčená a podvozkově upravená verze Macan T, která je na první pohled odlišná také specifickým stylistickým ztvárněním a výbavou. Tedy přesně v duchu tradic značky z německého Zuffenhausenu.
Už v roce 1968 totiž představilo Porsche model 911 ve verzi T, která dostala do vínku šestiválec odladěný na 110 koní a méně doplňků v interiéru. Automobilka tak mohla logicky snížit cenu a rozšířit okruh svých zákazníků. O pár let později nicméně základní model z nabídky zmizel, resp. byl nahrazen vozem s jiným označením. Na slavný návrat „Téčka“ došlo až v roce 2017, kdy ovšem již šlo o trochu jinou variantu. Provedení Touring totiž mělo oslovit nadšené řidiče, proto disponovalo třeba sníženým podvozkem či sportovním výfukem. S příchodem generace 992 Porsche 911 T opětovně není součástí nabídky a je otázkou, zda do ní tato řidičská varianta znovu zamíří. Tedy alespoň v případě legendy „se vším vzadu“.
SUV pro puristy je docela výjimečným počinem. V zatáčkách vás jeho lehkost potěší, specifická výbava a individuální čalounění si budou muset najít toho správného zákazníka
Do té doby bude písmeno T zdobit menší 718 a také SUV Macan. To má stejně jako jeho příbuzný s nižší světlou výškou skvělé jízdní vlastnosti navzdory standardnímu výkonu vozu. Svou pozicí se Macan T řadí mezi základní čtyřválcovou verzi a šestiválcové S a GTS. Tahle čtyřkolka bude chtít vytěžit maximum ze své nižší a lépe rozložené pohotovostní hmotnosti a skvělé trakce. Možná i proto Porsche novinku označuje jako pravověrné sportovní nářadí a rodinné auto pro nadšené řidiče a je to také důvod, proč jsem si za dva dny testování užil vlásenek a vraceček v okolí francouzského Nice dosyta.
Pod přední kapotou najdeme základní přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec naladěný na 265 koní, který pohání všechna kola
V duchu tradic pohání Macan T pouze základní jednotka. V tomto případě to je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který po loňském faceliftu produkuje 265 koní namísto původních 252. U základní varianty osazené stejným motorem přitom sprint na stovku trvá 6,4 sekundy. Novinka je ještě o dvě desetiny rychlejší díky standardně dodávanému paketu Sport Chrono, nejvyšší rychlost však kvůli němu klesla z 235 na 232 km/h. Jízdní dynamika v přímém směru ale pro toto provedení nikdy nebyla prioritou.
„Téčko“ má oslovit především v zatáčkách, i proto byl systém PTM (Porsche Traction Management) přeprogramován tak, aby umožnil zadním kolům agilnější průjezdy skrze série vlásenek. Ze stejného důvodu nechybí tužší stabilizátory, zatímco světlá výška šla o 15 milimetrů k zemi. Porsche navíc zákazníkům umožní nahradit standardní vinuté pružiny vzduchovým podvozkem, se kterým je spojeno ještě další 10milimetrové snížení. Mimo to je možné připlatit za vektorování točivého momentu PTV Plus, které bylo taktéž specificky naprogramováno pro tento model.
Klikatých silniček jsme si v okolí Col de Turini užili dosyta
V základu je rovněž znatelné odlehčení přední nápravy v důsledku instalace čtyřválce, který je o 58 kilo lehčí než šestiválec v modelech Macan S a GTS. Oproti nim je pak „Téčko“ samozřejmě výrazně levnější, na českém trhu startuje na 1,7 milionu korun. Výhodou novinky je také na dnešním trhu nezanedbatelný fakt, že ji lze objednávat ihned, a třeba oproti zmíněné devětsetjedenáctce jsou dodací doby zhruba poloviční, tedy v řádu několika málo měsíců.
Změny, které fungují
Německá automobilka spadající do koncernu Volkswagen nicméně nezapracovala pouze na technice, nýbrž také na vzhledu. Porsche Macan T dostalo dvacetipalcová litá kola s tmavým povrchem, s nimiž jsou spárovány detaily lakované metalickým odstínem Agate Grey. Za zmínku stojí také specifické koncovky výfuku, které vhodně podtrhují vzhled sportovně laděného SUV se spalovacím motorem. Pokud usednete za volant do sedadla s výrazným bočním vedením, určitě si všimnete čalounění kombinující černou kůži a látku Sport-Tex Stripe. A stejně jako v případě karoserie tu máme kontrastní prvky, tedy dekorativní stříbrné švy, jenž se nachází na sedadlech a volantu.
Ze všech dostupných barevných variant se mi nejvíce zamlouvala obyčejná bílá metalíza, jenž se podle mého k verzi Touring doslova nabízí. Samozřejmě můžete vybírat z dalších pastelových a metalických nebo dokonce individuálních odstínů, záleží jen na vašem vkusu a penězích.
K testu v horských oblastech Provence jsem vzal nejprve klíčky od bílého Macanu T s klasickým ocelovým podvozkem a poté stejně bílého exempláře na vzduchovém polštáři a s vektorováním točivého momentu vzadu. Řídit Porsche je vždy výjimečným zážitkem alespoň na první dotek a hravé SUV to potvrzuje. I s podélně uloženým čtyřválcem pod přední kapotou dokáže řidiči poskytnout hezké zážitky. Jen to chce 1,8 tuny těžký vůz trochu rozhoupat a raději přepnout jeho motormanagement otočným kolečkem na volantu do jízdního režimu Sport či Sport Plus.
Jak dostanete Macana T do tempa, budete překvapeni, co si ještě nechá líbit. Jeho efektivitu a disciplínu maskování rychlosti si budete po chvíli kontrolovat na rychloměru a pak s údivem zase raději pevně sevřete oběma rukama kulatý volant a budete se soustředit na přesné vedení automobilu v zatáčkách i bleskurychlé řazení páčkami pod volantem.
Pro lepší vychutnání vraceček a kvůli případnému omezování výkonu na výjezdech do kopce je radno vypnout stabilizační systém, za jadrné zvukové kulisy vytáčet motor od středních do nejvyšších otáček a zkusit nachytat podvozek. Ani standardní provedení si nevede díky skvělé trakci špatně, chce to jen kvalitní asfalt. Čechy ale určitě bude zajímat vzduch, který kromě komfortu posádky daleko lépe zvládá filtrovat zákeřné nerovnosti, či dokonce menší díry. Co se týče spotřeby, pohyboval jsem se mezi dvěma hodnotami: 10 a 20 l/100 km.
Dvacetipalcové ráfky ve specifickém designu obouvají pneumatiky o rozměru 265/45 vpředu a 295/40 vzadu a ukrývají brzdy s kotouči o průměru 350 mm vpředu a 330 mm vzadu
Velmi zábavné SUV
I když bez váhání říkám, že Macan T je řidičsky jedno z vůbec nejzajímavějších SUV na světě, pořád je to SUV a ve srovnání s čímkoli s nižší stavbou začne být při aktivní jízdě dříve nebo později občas protivný vyšším těžištěm i hmotností. Brzdy ji však v extrémních situacích zvládají s přehledem a dříve než na limity podvozku či vysokootáčkového motoru narazíte na limity své nebo případné posádky. I mně bylo občas za volantem po hodinové jízdě stylem brzda plyn, levá, pravá, trochu nevolno.
Proto chápu, že pokud Porsche chtělo udělat řidičské rodinné auto, mělo jedinou možnost. Kupátka nebudou rodinná a Panamera má přes nízkou stavbu i vysokou pohotovostní hmotnost k mrštnému autu také daleko. Navíc vidina zisku přidáním páté verze Macanu, který se podílí necelými třiceti procenty na celkové produkci značky, se také počítá. Pro mě byla zkušenost za volantem Porsche Macan T velmi příjemnou záležitostí letošního jara, takže pokud se vám tenhle typ auta s jednoduchým spalovacím motorem líbí, berte ho. Časem asi nebudou.
Čtěte v časopisu Autoforum 2/2022
text: Jaroslav Vavera | foto: Porsche, autor