[ magazín Autoforum 6/2021, vychází 13. 12. 2021 ]
Novým vrcholem modelové řady Continental GT z anglického Crewe je posílená dvanáctiválcová verze Speed. Vyzkoušeli jsme ji v otevřeném provedení na konci babího léta…
Luxusní kupé Continental GT, po němž se záhy objevil i model bez pevné střechy, přišlo na svět už v roce 2003. Jeho v pořadí třetí generace dorazila před třemi lety, kdy vyjela špičková verze s šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 635 koní a 900 Nm točivého momentu. Stovku tak 2,3 tuny těžké kupé s pohonem obou náprav dá za 3,7 sekundy a maximálně zvládne 333 km/h. Tuhle verzi jsme koneckonců testovali v Autoforu 1/2019. Teď se nám do ruky dostal ještě výkonnější a sportovnější model Speed, v otevřeném provedení s plátěnou stahovací střechou. Automobil za pořizovací cenu osm milionů korun je okázalost sama, zároveň ale dokáže svému majiteli poskytnout za volantem zážitky, jako žádný jiný vůz v dané kategorii. Ano, můžete si zvolit.
Už při pohledu na každý záhyb karoserie a detail exteriéru nebo interiéru je všem jasné, že tohle auto nikdy nebude žádnou tuctovkou, ale spíše lahůdkou pro pár vyvolených, kteří dovedou ocenit jeho precizní zpracování a přítomnost těch nejlepších materiálů. Tak třeba exkluzivní lak testovaného vozu, dostupný za příplatek necelých pět tisíc euro v barvě Cambrian Grey, je namíchán ze čtyř odstínů a vhodně ho doplňuje vícevrstvá plátěná střecha (odstín Dark Grey Metalic) s vyhřívaným oknem. Její stažení či natažení lze provádět i během pomalé jízdy, přičemž se elegantně ukryje pod zadní oboustranně otevíratelné víko, překrývající i prostor pro zavazadla, který pojme za každé situace dva kufry či golfové bagy.
Prostor pod přední kapotou bezezbytku vyplňuje přeplňovaný dvanáctiválec, který svůj ohromný točivý moment převádí skrz osmistupňový automat na všechna kola
Po otevření širokých dveří, které zpřístupňují interiér s dispozicí 2+2, vás dojem z exkluzivity tohoto „zboží“ neopustí. Ba právě naopak. Vnitřní prostor nezklame ani nabídkou použitých materiálů, ani originálně a kvalitně vyvedenými detaily. Navíc jej doplňují nejmodernější technologie a z hlediska konektivity se může vůz spolehnout na ty nejvyšší koncernové standardy. Před tříramenným multifunkčním volantem zaujme dobře čitelný digitální přístrojový štít, který doplňuje 12,3palcový displej multimediálního systému. Ten je usazen na otočném třístranném panelu. Pokud tak nepotřebujete data z navigace, můžete jej schovat a koukat třeba na analogový kompas, chronometr a teploměr nebo na čisté linie přístrojové desky.
Stylově pojatá přístrojová deska zaujme originálním otočným panelem a výtečnou kvalitou zpracování všech prvků
Tradičním doplňkem „Angličana“ jsou i analogové hodiny od firmy Breitling a skvěle hrající příplatkové audio od Naim umožňující vychutnat si hudbu s neuvěřitelnou věrností. Výkon 2200 W proudí do kabiny 18 reproduktory a dvěma subwoofery, takže když chcete, dostanete vaše oblíbené skladby doslova pod kůži. S moderní výbavou je pak vkusně spárováno modré kožené čalounění s kosočtvercovým prošíváním, leštěný hliník na přístrojové desce i ve dveřích a samozřejmě nesmějí chybět originální výdechy klimatizace. Pobyt na palubě má nezapomenutelnou atmosféru, která se ani nedá příliš popisovat. Musíte to zažít.
Uvnitř můžete volit z 15 hlavních a 11 druhotných barev kůže a patří sem i sportovní varianta Alcantara
Dvanáctiválec!
Majestátní a sportovně vypadající anglické kabrio s plátěnou elektromotory stahovanou střechou je výkladní skříní automobilky z Crewe, tedy pokud budete chtít skvělé jízdní zážitky bez kompromisů nebo snížených nároků na komfort. Vůz stojí na platformě MSB, kterou si vypůjčil od Porsche, což neznamená, že se nejedná o svébytný vůz. Platformu MSB totiž tvoří tři moduly (přední, prostřední a zadní). Každý z nich může disponovat jinými rozměry a může být vyroben z odlišných materiálů. Proto lze věřit tvrzení značky, že Continental GT sdílí s Porsche Panamera pouze 18 % společných komponentů. Vše ostatní je zakázkové, díky čemuž anglická novinka vůči předchůdci zhubla o 85 kilogramů. I přes redukční dietu není hmotnost nijak malá, doplněna je ale daleko výkonnější pohonnou jednotkou. Šestilitrový přeplňovaný dvanáctiválec je tímtéž novým motorem, jaký používá také sedan Flying Spur. Jeho výkon ve špičkovém provedení však narostl na 650 koní. Kromě toho tu máme 900 Nm točivého momentu. Stovku tak kabriolet zvládne za 3,7 sekundy a maximálně se rozjede na 335 km/h.
Přenos síly na všechna kola umožňuje osmistupňový dvouspojkový automat, který umí být opravdu hbitý. V ostřejších zatáčkách nebo při parkování sportovního GT oceníte také řízení všech kol a elektronický samosvorný diferenciál (eLSD). Takže lehký drift nemusí být ani s takto těžkým vozem nutně nebezpečný. Samozřejmě nesmím zapomenout na to, že součástí použité platformy MSB je 48voltový elektrický okruh. Právě ten umožnil zástavbu technologie Bentley Dynamic Ride, která zajišťuje kontrolu a individuální nastavení elektronických stabilizátorů na každé nápravě. Systém ve své podstatě v zatáčkách potlačuje náklony karoserie, což zvyšuje jak ovladatelnost, tak komfort. Bentley zároveň zrevidovalo i vzduchový podvozek. Díky tomu se daleko více liší charakter vozu v závislosti na volbě jednotlivých jízdních režimů.
2,5tunové hmotnosti, výkonům a charakteru vozu odpovídá také velmi účinná brzdová soustava, jejíž segmenty vyplňují celý prostor za skvěle vypadajícími 22“ koly
Kde však model Continental GT Speed Convertible naplno ukazuje své schopnosti, je režim sportovní jízdy. Pro řidiče to znamená zážitek s ještě lepší reakcí na jeho povely, kdy má celý výkon motoru neustále k dispozici. Převodovka bleskurychle řadí a díky příplatkovým karbon–keramickým brzdám se dá tenhle přece jenom trochu těžký kabriolet krotit z vysokých rychlostí bez obav i opakovaně, a se staženou střechou uslyšíte nefiltrovaný, agresivnější zvuk motoru. Jako anglický šlechtic si dovede zachovat svůj nezaměnitelný styl a jízdní charakter v každé situaci, při pomalé i velmi rychlé jízdě. Dává tak svému majiteli pocit, že řídit tohle auto je zkrátka něco výjimečného.
Cestování dvoustovkou? W12 točí jen 2500 ot/min a spotřeba není ani dvacet na sto – taková je realita tohoto létajícího koberce
Bentley Continental GTC Speed opravdu umně maskuje svou hmotnost a skutečnou rychlost. A ani při velmi svižné jízdě, kdy v táhlých zatáčkách jedete někde kolem 180 km/h, vám nepřijde takové tempo nepatřičné. Na dálnici si pak můžete vychutnat na delší rovince magické číslo 300 na tachometru, či se jen tak „poflakovat“ povolenou rychlostí, kdy se motor převaluje na 1300 otáčkách. V každém z těchto odlišných režimů si vůz zachovává nadhled a jeho řízení je vždy něčím výjimečným. Stejně jako jeho cenovka.
Čtěte v časopisu Autoforum 6/2021
text: Jaroslav Vavera | foto: Jan Altner