[ magazín Autoforum 4/2021, vychází 26. 8. 2021 ]
V pořadí už šestá generace Subaru Outback na evropském trhu žádnou masovou záležitostí určitě nebude. Kdo si ale tohle auto koupí, ten s ním bude téměř jistě spokojen…
Je to už obehraná písnička. Subaru představí v Americe nějakou novinku a pak se (doslova) pár let čeká na moment, než přijde řada na Evropu. Nový Outback nebyl výjimkou. Světovou premiéru si odbyl v dubnu 2019, v České republice se začal prodávat letos v květnu. Kdo si počká, ten se dočká, že ano. Zrovna v tomhle případě platí tohle klišé opravdu dokonale. Subaru Outback sice v některých ohledech za konkurenty s cenovkou lehce přes milion trochu zaostává, ale jeho cílovka bude téměř jistě spokojena. Je to vážně příjemné auto.
Podrobnější představení nového Outbacku jsme si odbyli už v prvním letošním vydání našeho magazínu, takže pravidelní čtenáři patrně již ví, že nejde o facelift, přestože tak japonská novinka na první pohled vypadá. Základem je platforma s označením SGP (Subaru Global Platform), na které už jezdí Impreza, XV i Forester. Subaru si tuto modulární techniku připravilo tak, aby jí mohlo využít pro úplně všechny modely, a to třeba včetně obřího SUV Ascent, které se v našich končinách bohužel neprodává.
Nový Outback přichází jako první v Evropě prodávané Subaru s dotykovým displejem nahrazujícím středový panel. Systém je přehledný a navíc zůstalo zachováno pár základní fyzických ovladačů
Jak už to tak chodí, změna základní techniky přinesla novinky v důležitých oblastech, jako třeba co do bezpečnosti. Karoserie je podstatně tužší a v případě nehody dokáže absorbovat o 40 % více nárazové energie. Vnější rozměry jako takové se ale zásadně nezměnily. Rozvor zůstal stejný, délka narostla o pět centimetrů a šířka o 3,5 cm. Na výšku nový Outback také měří více. Jednak díky světlé výšce 213 mm, ale také kvůli novým střešním nosičům. Standardem je decentnější provedení s integrovanými příčníky, takže je máte vždy při ruce. Alternativu představuje robustnější varianta určená pro výbavu Field, které jsme dostali do testu. Ta integrované příčníky nemá, ale zvládne větší zatížení (318 kg staticky vs. 185 kg). Jestli hodláte vozit na střeše například stan, víte, po čem sáhnout. Obě verze navíc mají na podélnících připravená oka pro lepší uchycení nákladu. Obecně platí, že Outback Field je laděn více outdoorově než ostatní výbavy, takže kromě masivnějších nosičů má také tmavou masku chladiče, tmavé rámečky kolem mlhovek, tmavou spodní část nárazníků a pár dalších drobností, které z něj na pohled dělají drsňáka. Pořád to ale není nic proti před časem představenému provedení Wilderness, na které v Evropě můžeme zapomenout, což je věčná škoda.
Displej místo tlačítek
Jestliže vnější design žádnou zásadní revoluci nepřinesl, v interiéru proběhla malá revoluce. Pravda, také nejnovější Outback sází na bohaté prosklení, perfektní výhled všemi směry a vysoce kvalitní zpracování, jak to známe v podstatě od všech modelů značky z poslední doby, zásadní proměnou ovšem prošla ergonomie. V minulosti jsme v každém testu chválili Subaru za středový panel s velkými ovladači a hle, takový středový panel je minulostí. Outback šesté generace jako první model prodávaný u nás přichází s rozměrným (11,6“) na výšku umístěným dotykovým displejem. Důvod k pláči?
Ani ne. Subaru si dalo záležet, aby se vyhnulo přehnaně komplikovaným menu. K většině funkcí se proto dostanete maximálně na dvě kliknutí, přičemž pro změnu teploty klimatizace zde zůstala fyzická tlačítka. Celý displej je rozdělen do tří hlavních částí. Největší je ta prostřední, nabízející základní menu a případně mapu, kterou lze roztáhnout přes horní část věnovanou multimédiím. Ve spodní sekci displeje pak vždy najdete nabídku pro nastavení klimatizace. Je pravda, že by celý systém mohl mít lepší grafiku a mohl by být přece jen rychlejší. Jenže faktem také je, že na trhu tahle věc už pár let je, takže nejde o poslední výkřik techniky, i když k nám dorazila až teď. Každopádně logika uspořádání jednotlivých menu si zaslouží pochvalu. Je to jednoduché a přehledné. Škoda by si zde mohla vzít inspiraci.
Ve výbavě se kromě nového multimediálního systému objevuje také například čalounění kůží Nappa. To se ovšem testované výbavy Field netýká. Zde najdete čalounění materiálem s názvem StarTex. Jde o odolný materiál, který odpuzuje vodu a který se snadno čistí. Navíc i docela dobře vypadá. Měl by být prodyšný, ale za horkého počasí na delších cestách by se odvětrávání sedadel asi hodilo. Tuto drobnost ovšem zatím dostanete pouze na americkém trhu. Po stránce prostoru problémy nečekejte. Pro nohy cestujících vzadu je o necelé 2 cm více místa, přední sedadla jsou od sebe o 3 cm dále a šířka v úrovni ramen je o 7 mm větší. Jinak řečeno, tísnit se zde opravdu nebudete.
Vnitřní prostor se mezigeneračně zvětšil. Více místa je zejména v příčném směru. Zavazadelník přibral navíc deset litrů
Také zavazadelník byl s příchodem šesté generace Subaru Outback zvětšen, a to o deset litrů na současných 522 litrů v základním uspořádání. Ložná plocha byla prodloužena o 2,4 cm a přesně o tři centimetry je širší vstupní otvor. Ovládat páté dveře lze navíc také bezdotykově. Systém funguje v principu stejně jako u jiných značek. Zde ale nemusíte mávat nohou pod nárazníkem, stačí, když přiložíte ruku do prostoru před logem automobilky. Subaru je unikátem také díky možnosti odemykat a zamykat vůz prostřednictvím číselného kódu, který zadáte přes tlačítko pro otevírání zadních dveří. Tuhle nepříliš známou funkci nabízela už i starší generace a nový Outback o ni nepřišel. Je to sice poněkud zdlouhavé, ale někdy se to může hodit.
Hybrid se nedostavil!
Je to s podivem, ale ani evropské provedení Subaru Outback se prozatím nevyrábí v kombinaci s hybridním ústrojím e-Boxer. Místo něj najdete pod kapotou nijak elektrifikovaný čtyřválec Subaru FB25 vycházející z minulé generace. Oproti ní ovšem dostal na 90 % nových dílů, musel být instalován také filtr pevných částic a nechybí ani přímý vstřik paliva. Jenže to je vše. Subaru se vyhnulo dokonce i mild-hybridu. V evropské realitě roku 2021 to je skoro zázrak. Emise si vybraly svou daň na mírně sníženém výkonu. Zatímco starý Outback disponoval výkonem 175 koní, ten nový má o šest koní méně. Zvýšen byl ovšem točivý moment na 252 Nm. Standardem zůstává automatická převodovka Lineartronic, nicméně i ta prošla s ohledem na snížení produkce emisí různými změnami, takže například pracuje s olejem s nižší viskozitou, což přineslo o 22 % menší ztráty. Rozšířen byl také rozsah převodových poměrů, a to na úroveň osmistupňových převodovek.
Žádný e-Boxer, nový Outback pracuje s čistokrevným spalovacím čtyřválcem o objemu 2,5 litru
Mít pod kapotou poctivý čtyřválec zbavený jakékoliv elektrické pomoci má svoje kouzlo. Celé to hnací ústrojí působí hezky poctivě, dálniční expres ale samozřejmě nečekejte. Nejvyšší rychlost 193 km/h a 10,2 s potřebných pro zrychlení na 100 km/h budou brát majitelé Superbů jako vysoce zábavnou záležitost. Outback ale ambice na dálniční sprinty nemá. Jistě, když mu dáte trochu času, rozjede se klidně na 180 km/h a dynamika s motorem vytočeným přes pět tisíc není špatná, poklidnější cestování mu ale vyhovuje více. Minimálně proto, že motor není potřeba tak často posílat do vysokých otáček a v interiéru pak panuje příjemné ticho.
S rostoucí rychlostí logicky roste potřeba, nicméně i při cestách v Německu jsme se na víc než 10,5 l/100 km nedostali. Naopak normální plynulá jízda po českých dálnicích a okreskách znamenala pokles na 8,5 l/100 km. Není to žádná tragédie, přestože moderní přeplňované motory umí jezdit v běžném provozu i za méně. Na druhou stranu pochybujeme, že by elektrifikovaný dvoulitrový boxer byl úspornější.
Až potud nové Subaru Outback v podstatě přineslo očekávané věci, tím největším překvapením testu se nakonec staly jízdní vlastnosti. Celkové charisma auta vás totiž podvědomě vybízí ke klidnějšímu zacházení. Podtrhuje to také podvozek, který odfiltruje sebevětší díru, případně bez mrknutí oka zvládne rychlou jízdu po polní cestě. Ze zkušeností člověk u takového auta očekává při rychlé jízdě v zatáčkách větší náklony karoserie a nedotáčivé chování, jenže přesně to se zde do značné míry vůbec neděje. Outback naopak ochotně zatočí, na změnu směru zareaguje okamžitě, náklony jsou minimální a vzhledem ke komfortu podvozku překvapí schopnost držet zvolenou stopu. Takhle nějak vypadá auto, o kterém se říká, že má podvozek rychlejší než motor.
V péči asistentů
Outback šesté generace je první u nás prodávaný model Subaru vybavený nejnovějším provedením systému EyeSight. Tuto skutečnost poznáte snadno už na první pohled, protože nové kamery umístěné u vnitřního zpětného zrcátka jsou mnohem kompaktnější, zároveň ale mají téměř dvojnásobné zorné pole. To umožnilo vylepšit přednárazový asistenční systém, který zde dokáže eliminovat střet s chodcem při odbočování. Do rychlosti 160 km/h pak je možné využít také asistované řízení automaticky udržující vůz uprostřed jízdního pruhu. V souladu s legislativou musíte mít ruce stále na volantu, přičemž ten není kapacitní. Může se proto stát, že vás vůz vyzve k převzetí řízení, ačkoliv volant držíte, jen prostě jedete příliš dlouho rovně. Ve chvílích, kdy byste volant pustili a na podobné výzvy nereagovali, systém se po poměrně dlouhé době vypne. Škoda, že vůz nezačne automaticky brzdit, jak to umí modely koncernu VW.
Jde to ještě drsněji
V březnu Subaru představilo ještě drsnější verzi nového Outbacku. Provedení Wilderness stojí na podvozku se světlou výškou zvětšenou na 241 mm, má jiné tlumiče i pružiny, pomalejší stálý převod, poctivou ochranu pod motorem, terénní pneumatiky Yokohama, přepracované nárazníky nebo větší oplastování karoserie. Bohužel do Evropy se Subaru Outback Wilderness téměř jistě nepodívá, protože je spojeno výhradně s přeplňovaným boxerem o objemu 2,4 l. Škoda, zákazníci by se určitě našli.
Pro dnešní dobu velmi užitečnou pomůckou je systém monitorující řidiče. Prostřednictvím infračervené kamery umístěné nad středovým displejem vůz sleduje váš pohled. Pokud se začnete dívat jinam než před sebe, ihned vás upozorní, abyste sledovali vozovku. Na takové to sklopení zraku dolu k telefonu Outback reaguje zcela spolehlivě. Pokud si nasadíte sluneční brýle, vůz oznámí, že byl tento systém deaktivován. Za zmínku pak určitě stojí i světlomety. Nové Subaru Outback přichází s adaptivními diodovými světly umožňujícími vykrývání protijedoucích automobilů, současně ale zůstala zachována funkce natáčení do zatáčky. Ve výsledku je jízda za tmy po neosvětlených silnicích mnohem lepší než dříve.
Nové Subaru Outback startuje na českém trhu s výbavou Active těsně za hranicí jednoho milionu. Testované „akční“ provedení Field vyjde na 1 170 000 Kč, vrcholná verze Touring stojí o dalších 50 tisíc více. Není to zrovna málo, jenže tenhle Outback je při běžném cestování natolik příjemný a pohodlný stroj, že si i v kontextu všech těch Superbů a Passatů tuhle cifru bez problémů obhájí a ani ta poněkud vlažnější dynamika rozhodně nebude žádným problémem.
Čtěte v časopisu Autoforum 4/2021
text: Lukáš Dittrich | foto: Jiří Kaloč, archiv