[ magazín Autoforum 5/2020, vychází 12. 10. 2020 ]
V roce 1965 stanovil Art Arfons světový rychlostní rekord 927,67 km/h v automobilu s názvem Green Monster. O 55 let později si půjčuji „klíčky“ od jiného „green monsteru“. Audi RS Q8 nenabízí tak extrémní výkony a nepohání jej proudový motor z nadzvukové stíhačky, přesto se jedná o výjimečný automobil, který svůj příchod na trh podpořil také ojedinělým rekordem.
V listopadu 2019 totiž tovární pilot Frank Stippler v maskované RS Q8 časem 7:42,253 min stanovil na legendární Nordschleife nový rekord pro vozidla SUV. Tito silniční obři dnes lákají movité kupce víc než klasické placaté supersporty, ostatně své úspěšné SUV má dnes i Porsche nebo Lamborghini. A právě ultimativní model Urus od italské automobilky sdílí platformu s modelem Q8 stejně jako Porsche Cayenne nebo Bentley Bentayga…
Speciální edice Black Series je od roku 2006, kdy se na trhu objevil první vůz ještě na základě dvousedadlového kabrioletu s pevnou skládací střechou (SLK 55 AMG), vždy něčím výjimečným. A to nejen vzhledem a hodně sebevědomou cenovkou. Tato v pořadí šestá varianta svého druhu je dalším milníkem AMG, a navíc je pozoruhodným důkazem mimořádných vývojářských kompetencí konstruktérů v Affalterbachu. Ptáte se proč?
Jak již ukázalo BMW X6, u SUV nejde zákazníkům o velkost zavazadlového prostoru nebo terénní schopnosti, základem je atraktivní vzhled a nadpozemské výkony. Pro vývojáře je to samozřejmě výzva, protože postavit model, který se vyrovná supersportům a jeho řidič sedí minimálně ve zvýšeném přízemí, je samozřejmě oříšek.
Zkratka RS u modelů Audi znamenala vždy extrémní automobil, nebo chcete-li sedan či kombi s vlastnostmi supersportu. A protože jsou dnes v módě SUV, u Audi na to museli zareagovat. Po modelu Q3 se tak razantní úpravy dočkal i vrcholný model Q8. Výkonem 600 koní, zrychlením z 0–100 km/h za 3,8 s, nejvyšší rychlostí 305 km/h a cenovkou blížící se pěti milionům si tento automobil sjedná respekt všude, a ani nemusí ukazovat „diplom“ nejrychlejšího SUV ze „zeleného pekla“.
Model Q8 je postaven na stejné platformě jako rodinné Q7. Je sice méně praktický, ale zato mnohem lépe vypadá. Zavazadlový prostor pod nižší a více skloněnou střechou sice nabídne o 260 litrů méně prostoru pro zavazadla oproti Q7, v interiéru však mají cestující nad hlavami místa tak akorát. Q8 má na rozdíl od Q7 bezrámová skla ve všech dveřích, což umocňuje dojem kupé, ale zároveň to klade obrovské nároky na pevnost základního skeletu karoserie.
Verze RS má navíc hned několik znaků, díky kterým si tento automobil se standardní Q8 rozhodně nespletete. Maska chladiče Singleframe má charakteristikou voštinovou strukturu v lesklém černém laku a přední nárazník výrazné nasávací otvory ve spodní části. Brutalitu výrazu umocňují příplatková 23palcová kola rovněž v černém lesklém laku, která dávají vyniknout červeným třmenům příplatkových keramických brzd. Za příplatek jsou i karbonové detaily karoserie včetně vnějších zpětných zrcátek. A stejně dramatická je také záď s prostorovými koncovými LED světly a dvěma obrovskými koncovkami výfuku a difuzorem, což je opět vyvedeno v černém laku. Černé a karbonové doplňky pak velmi dobře ladí s brčálově zelenou metalízou.
Displeje, displeje, displeje… v RS Q8 je jich plný interiér, ale všechny jsou funkční a při jízdě nakonec stejně sledujete jen head-up displej. Na víc není čas…
Uvnitř najdete moderní palubní desku sestávající výhradně z displejů, které jsou uprostřed dotykové. Slouží pro ovládání klimatizace, navigace, audiosystému a dalších standardních funkcí, zbytek ovládacích prvků najdete na poctivém kulatém a elektricky nastavitelném volantu potaženém perforovanou kůží. V obou řadách mohou pohodlně cestovat čtyři dospělí, přičemž vpředu mají cestující k dispozici všestranně nastavitelná sedadla s integrovanými opěrkami a pořádným bočním vedením.
Pod rozměrnou kapotou najdete plasty pečlivě „zadeklovaný“ čtyřlitrový osmiválec dopovaný dvěma turbodmychadly o výkonu 441 kW a největším točivém momentu 800 N.m. Přestože tohle audi váží 2,4 tuny, na stovce z klidu je za 3,8 s a po dalších deseti sekundách už jedete 200 km/h. Díky příplatkovému dynamickému paketu pak můžete atakovat rychlost 305 km/h, což je na běžné dálnici samozřejmě nesmysl. Aby motor vykazoval alespoň trochu akceptovatelné emisní limity, jedná se o tzv. mild hybrid. Jeho elektrická soustava tak pracuje pod napětím 48 V, při malém zatížení se navíc odpojuje polovina válců.
K tomu, aby se v RS Q8 probudily výše zmíněné schopnosti, je třeba na volantu stisknout tlačítko RS. Aktivace tohoto režimu znamená okamžitou změnu zvuku motoru, nárůst výkonu pod plynovým pedálem a také jiný režim převodovky. Současně se ostřeji nastaví i podvozek a řízení a audi začne dokazovat, že označení supersport si opravdu zaslouží. Velmi efektní je samotná akcelerace, zrychlení vás zatlačí do sedadel i v případě, že pedál sešlápnete k zemi třeba v kopci a až při rychlosti 170 km/h. Řazení je na rozdíl od normálního režimu bleskové, při podřazování pádly pod volantem pak audi stylově prská. Spotřebu v režimu RS je lepší nesledovat, mě palubní počítač ukázal průměr 25 litrů na 100 km. Z toho by Gréta neměla radost… Mimochodem, když zrovna v RS Q8 nezdoláváte rekordní časy a tlačítka RS si nevšímáte, chová se jako standardní SUV s příjemně znějícím osmiválcem, které může jezdit za 14 litrů na 100 km, a svou posádku díky vzduchovému odpružení chovat jako v bavlnce.
Přední sedadla nabízejí dobrý kompromis mezi sportovní tuhostí a komfortem, účinné boční vedení lze elektricky nastavit
Kromě výkonu motoru vás dostane také podvozek, který jakoby ignoruje fyzikální zákony. Už mě dostaly různé X6M nebo GLE 63 AMG, ale tohle je možná ještě o úroveň výše. Díky natáčecím zadním kolům, inteligentnímu rozdělování točivého momentu a adaptivním tlumičům s aktivní stabilizací náklonu se audi mimořádně ochotně vrhá do zatáček, projíždí je jako po kolejích, a ještě radostněji z nich pod plynem vyjíždí ven. Zákon zachování hmoty však platí stále, a tak jsem na okrskách raději nezkoušel, kde má tohle auto limity. I když 23palcové pneumatiky Hancoock ukázaly skvělou přilnavost, utrhnout audi od asfaltu jsem se raději nesnažil. Drahé keramické brzdy byly jedovatější, než by kolikrát bylo příjemné, v rámci bezpečného zastavení automobilu jsou však neunavitelné.
Příplatkové keramické brzdy za více než 260 tisíc jsou skvělé, ale je otázkou, do jaké míry je při normálním ježdění taková investice opodstatněná
Menší problémy způsobují také rozměry vozidla a celková přehlednost, či spíše nepřehlednost karoserie. Pokud si sedadlo dáváte úplně dolů jako já, abyste byli co nejblíže těžišti, neuvidíte vůbec nic. Na zúžených úsecích dálnice D1 jsem se proto pokorně řadil do pravého pruhu a na úzkých okreskách jsem raději více přibrzdil, abych při střetu s protijedoucím vozidlem neskončil v příkopu.
Moje krátká zkušenost s Audi RS Q8 mi ukázala, že špičkové technologie dnes dokážou opravdu zázraky hraničící s ignorováním fyzikálních zákonů a možnosti motorářů, pokud mají něco pořádného na ladění, pak jsou téměř neomezené. Možná si řeknete, že nadprůměrné výkony podává už výrazně levnější SQ8 a jistě máte pravdu. Ale verze RS je něco tak unikátního, že si své místo v portfoliu modelů RS a vlastně celé automobilky Audi určitě obhájí. A cena v tomto případě není podstatná. Pro RS Q8 si určitě nepůjdou lidé, kteří hledají akční nabídky, výprodeje nebo slevy. Tohle je pro opravdové automobilové gurmány, kteří na korunu nehledí.
Čtěte v časopisu Autoforum 5/2020
text: Jiří Kaloč | foto: autor