Objednávka předplatného časopisu Autoforum

[ magazín Autoforum 4/2020, vychází 26. 8. 2020 ]

Mercedes vypustil na silnice nejvýkonnější verzi supersportovního kupé GT Black Series, kombinaci dechberoucího vzhledu i výkonu. V dnešní době je to hodně výjimečné auto, které se nechalo inspirovat okruhovými speciály AMG GT3 a GT4.

Automobiloví nadšenci i sběratelé luxusních a výjimečných automobilů už o tomhle krasavci určitě vědí, vám ostatním se při pohledu na fotografie z okruhu Nardo určitě trochu sbíhají sliny. A pokud i vy toužíte vědět, za kolik bude možné tohle kupé pořídit a kolikpak že bude podobných vozů určeno pro český trh, tak to jsme pro vás vypátrali. Takže tenhle mercedes je již dnes možno objednat v dealerské síti bez omezení (nejedná se o limitovanou edici), přičemž na podobný exemplář je třeba si připravit minimálně devět milionů korun…


Speciální edice Black Series je od roku 2006, kdy se na trhu objevil první vůz ještě na základě dvousedadlového kabrioletu s pevnou skládací střechou (SLK 55 AMG), vždy něčím výjimečným. A to nejen vzhledem a hodně sebevědomou cenovkou. Tato v pořadí šestá varianta svého druhu je dalším milníkem AMG, a navíc je pozoruhodným důkazem mimořádných vývojářských kompetencí konstruktérů v Affalterbachu. Ptáte se proč?

Mercedes-AMG GT Black Series
Nový motor interně označený kódem M178 LS2 propůjčuje vozu zcela výjimečné výkony a naprosto skvělý zvuk. Výjimečné postavení nové poháněcí jednotky dokumentuje také černá plaketa umístěná na motoru

V případě novinky zdejší specialisté na motory poměrně důkladně přepracovali osvědčený agregát 4,0 litru Biturbo, a tím pozvedli definici supersportovního vozu na novou úroveň. Současně však zachovali důvěrně známé vynikající vlastnosti, jakými jsou jízdní chování, výkonová charakteristika nebo průběh křivky točivého momentu. Zadání pro vývoj bylo jasné: výrazně vyšší výkon, než má dosavadní vrcholný model rodiny AMG GT, ještě agilnější reakce a maximální chuť po vysokých otáčkách. Požadované vlastnosti si vyžádaly radikální kúru v podobě nového klikového hřídele s plochým uspořádáním jednotlivých zalomení. Charakteristické pořadí zapalování se 180° přesazením klikových čepů je 1-8-2-7 4-5-3-6. Ve výfukovém potrubí i na straně sání tím vznikají rovnoměrně pulzující sloupce plynů, jejichž rezonance lze snadno využít ke zvýšení výkonu. Největší výhodou jsou ještě rychlejší reakce.

Mercedes-AMG GT Black Series
Oba spoilery jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu a mechanicky nastavitelné, takže je lze přizpůsobit různým podmínkám na závodních okruzích

Výsledkem těchto úprav je jednoznačně nejvýkonnější osmiválec značky Mercedes-AMG. Dosahuje nejvyššího výkonu 537 kW (730 k) při 6700–6900 otáčkách a jeho maximální točivý moment 800 Nm je k dispozici v rozsahu od 2000 do 6000 otáček. Nové vačkové hřídele a sběrné výfukové potrubí jsou přizpůsobené novému pořadí zapalování a rovněž přispívají ke zlepšení plnění válců. Turbodmychadla verze Black Series mají však větší oběžná kola kompresoru, takže dohromady dokážou do válců dodávat 1100 kg vzduchu za hodinu (v modelu AMG GT R to je 900 kg/h). Proto lze motor trvale udržovat v 7000 ot/min, a teprve při 7200 ot/min zasahuje elektronický omezovač.

Mercedes-AMG GT Black Series
Mercedes-AMG GT Black Series

Samozřejmě větší jsou i chladiče stlačovaného vzduchu a převodovka byla pro použití v modelu AMG GT Black Series upravena tak, aby dokázala přenášet vyšší točivé momenty a reakční doby na bleskové přeřazení byly znovu posunuty, a tím ještě lépe přizpůsobeny požadavkům na jízdu třeba na závodním okruhu. Celkový jízdní projev bude asi výrazně odlišný, protože motor reaguje podle slov jeho tvůrců na pohyby pedálu plynu ještě agilněji, přičemž pohotovější odezvu nabízejí také režimy řazení díky vylepšeným procesům změny převodových stupňů. Optimalizováno bylo rovněž chování vozu při rozjezdu. Režim pro závodní starty je nyní ještě působivější díky zvýšeným otáčkám při rozjezdu, citlivější regulaci prokluzu kol a sportovním pneumatikám. Kromě toho bylo zvýšeným požadavkům přizpůsobeno chlazení převodovky a mírně upraveny byly také převodové poměry.

Mercedes-AMG GT Black Series

Motor je s převodovkou propojen páteřovou rourou systému transaxle, která je vyrobena z uhlíkového kompozitu a s hmotností pouhých 13,9 kilogramu je o čtyřicet procent lehčí než varianta z hliníku v modelu AMG GT a vyznačuje se také vysokou tuhostí v ohybu a krutu. Velmi přesné a tuhé propojení komponentů hnacího řetězce je výhodné z hlediska jízdní dynamiky a kromě toho přispívá také k vyváženějšímu rozložení hmotnosti 1,7 tuny těžkého kupé. Koneckonců z lehkého uhlíkového kompozitu je vyroben také spojovací hřídel, otáčející se uvnitř páteřové roury.

Mercedes-AMG GT Black Series

Každému je asi jasné, že vysoké výkony se standardně nabízeným stavitelným podvozkem by byly nic bez promyšlené aerodynamiky. Příbuznost se závodními vozy AMG GT3 a AMG GT4 je po vizuální i technické stránce ještě výraznější než dosud. To je patrné již na přídi s novým, mnohem větším otvorem pro přívod chladicího vzduchu, který pochází přímo ze závodního vozu AMG GT3. Nový designérský styl tak na přídi spojuje maximálně efektivní chlazení s nízkým aerodynamickým odporem vzduchu a vyšším přítlakem.

Mercedes-AMG GT Black Series
Tenhle okřídlený dvoudveřový vůz umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,2 sekundy, za méně než devět sekund jede 200 km/h a dosahuje nejvyšší rychlosti 325 km/h. 1,6 tuny těžké kupé je o 35 kg lehčí než o necelou polovinu levnější AMG GT R

Přední spoiler z uhlíkového kompozitu s viditelnou strukturou materiálu lze manuálně nastavit do jedné ze dvou poloh. Ve více vysunutém stavu (Race) se pod přední částí vozu vytvoří přední difuzor, který má tvar otočeného profilu křídla. V závislosti na rychlosti jízdy se tento prvek přemisťuje v důsledku rostoucího podtlaku blíž k povrchu vozovky, což výrazně urychluje proudění vzduchu pod vozidlem a vytváří tzv. Venturiho efekt. To znamená, že se vůz „přisává“ k vozovce a zvyšuje se přítlak na přední nápravě. Výhody pociťuje řidič na volantu.

Záď je charakterizována novým nárazníkem s velkým difuzorem, dvěma dvojitými kruhovými koncovkami na pravém a levém okraji vozu, bočními otvory pro odvádění vzduchu z podběhů kol a inovativním konceptem zadního spoileru s pohyblivou klapkou na horní přítlačné ploše. Tento aktivní aerodynamický prvek mění na základě elektronického řízení a v závislosti na jízdní situaci a zvoleném jízdním režimu svůj sklon v rozsahu 20°, řidič může navíc klapku vysunout nebo zasunout samostatným tlačítkem na středové konzole. Optimalizace aerodynamiky se dotkla také spodní části vozu, která je nyní téměř kompletně zakrytá, přičemž byly zohledněny nejen aerodynamické, ale také termické požadavky (odvádění tepla). Souhrn všech opatření, která jsou dílem zároveň povětšinou lehkých a stabilních uhlíkových kompozitů, vytváří při rychlosti 250 km/h přítlak odpovídající hmotnosti více než 400 kilogramů.

Mercedes-AMG GT Black Series

Přední spoiler z uhlíkového kompozitu s viditelnou strukturou materiálu lze manuálně nastavit do jedné ze dvou poloh. Ve více vysunutém stavu (Race) se pod přední částí vozu vytvoří přední difuzor, který má tvar otočeného profilu křídla. V závislosti na rychlosti jízdy se tento prvek přemisťuje v důsledku rostoucího podtlaku blíž k povrchu vozovky, což výrazně urychluje proudění vzduchu pod vozidlem a vytváří tzv. Venturiho efekt. To znamená, že se vůz „přisává“ k vozovce a zvyšuje se přítlak na přední nápravě. Výhody pociťuje řidič na volantu.

Záď je charakterizována novým nárazníkem s velkým difuzorem, dvěma dvojitými kruhovými koncovkami na pravém a levém okraji vozu, bočními otvory pro odvádění vzduchu z podběhů kol a inovativním konceptem zadního spoileru s pohyblivou klapkou na horní přítlačné ploše. Tento aktivní aerodynamický prvek mění na základě elektronického řízení a v závislosti na jízdní situaci a zvoleném jízdním režimu svůj sklon v rozsahu 20°, řidič může navíc klapku vysunout nebo zasunout samostatným tlačítkem na středové konzole. Optimalizace aerodynamiky se dotkla také spodní části vozu, která je nyní téměř kompletně zakrytá, přičemž byly zohledněny nejen aerodynamické, ale také termické požadavky (odvádění tepla). Souhrn všech opatření, která jsou dílem zároveň povětšinou lehkých a stabilních uhlíkových kompozitů, vytváří při rychlosti 250 km/h přítlak odpovídající hmotnosti více než 400 kilogramů.

Mercedes-AMG GT Black Series

Pokud někdy usednete za volant tohoto výjimečného vozu, oceníte skořepinová sedadla v kombinaci s čalouněním černou exkluzivní kůží Nappa a sportovním mikrovláknem, jenž doplňuje kontrastní ozdobné prošívání na přístrojové desce a lehkých výplní dveří, které jsou vybaveny poutky místo madel. Mercedes-AMG GT Black Series má uvnitř digitální panel sdružených přístrojů, používaný v rodině modelů AMG GT, jehož displej má úhlopříčku 12,3 palce. Tato zobrazovací plocha je doplněna multimediálním displejem s úhlopříčkou 10,25 palce na středové konzole. Standardně se dodávají také tlačítka na volantu AMG s kruhovým otočným ovladačem a integrovaným displejem, jakož i dvě vertikálně umístěná, barevná displejová tlačítka s ovladači. Otočným ovladačem vpravo se vybírají jízdní režimy AMG.

Mercedes-AMG GT Black Series

A jako bonbónek je na přání k dispozici za příplatek dvou set tisíc korun také paket AMG Track obsahující skořepinová sedadla AMG z uhlíkového kompozitu, ochranný titanový bezpečnostní rám za sedadly, čtyřbodové bezpečnostní pásy a dvoukilogramový hasicí přístroj. Tyto prvky výbavy jsou koncipovány výhradně pro provoz na závodním okruhu, kde se koneckonců tento automobilový klenot bude asi cítit nejlépe. I když ruku na srdce, kolik takových majitelů podobného vozu s cenou kolem deseti miliónů korun pokouší hranice fyzikálních zákonů cíleně byť i na uzavřené trati. 

Čtěte v časopisu Autoforum 4/2020

text: John Deep | foto: Mercedes-Benz

E-shop pro příznivce časopisu Autoforum