[ magazín Autoforum 3/2020, vychází 15. 6. 2020 ]
Citroën zdůrazňuje, že Ami není auto, ale malý, elektricky poháněný dopravní prostředek pro mladé. Vývoj posledních týdnů mu přidal tak trochu i roli zachránce čtyřkolových prostředků individuální dopravy ve městech blízké budoucnosti, jak si je představuje Evropská komise.
Načasování příchodu Ami bylo shodou nepředvídatelných okolností naprosto perfektní. Pařížská premiéra se odehrála na konci února, už v poněkud stísněné atmosféře, nicméně ještě v době, kdy doprava v ulicích francouzské metropole kolabovala z přemíry aut. Vzápětí přišlo umrtvení celé Evropy a obchod s automobily se s výjimkou on-line prodeje prakticky zastavil. V polovině května, vzápětí po znovuotevření showroomů, začal Citroën přesně podle plánu ve Francii prodávat toto průkopnické městské vozítko s elektrickým pohonem – zatím stále ještě jen on-line…
Ami tak přichází v době, kdy radnice některých velkých evropských měst, a Paříž patří mezi ně, propadly okouzlení z prázdných ulic bez aut se spalovacími motory a začaly připravovat další striktní omezení dopravy, jimiž projdou jen jízdní kola a elektroskútry, ale v nichž se otevírá šance i pro Ami. V tomto krásném novém světě plně karosovaný dvoumístný elektromobil může působit jako ideální řešení dopravy ve městech.
Příď i záď jsou prakticky identické, stejně jako dveře, které se proto otevírají opačně
Citroën přišel s revolučním řešením, které se v postkoronavirové době zdá ideální alternativou pro jízdu autobusem či metrem, a přitom je bezpečnější a komfortnější než skútr. Ami nemá ambice stát se automobilem. K jeho nabití stačí běžná zásuvka a k zaparkování potřebuje jen o málo víc místa než motocykl. Tento projekt původně vznikl jako vozidlo pro ty, kteří vůbec o koupi auta neuvažují, nicméně se může stát cenově dostupným doplňkem k rodinnému automobilu, protože stojí jen o málo víc než skútr, polovinu toho, co jednomístný Renault Twizzy, a přijde na čtvrtinu ceny malého elektromobilu.
Ami je dokladem toho, že Citroën neztrácí odvahu hledat revoluční řešení. Šéf marketingu a komunikace Citroënu Arnaud Belloni nám v Paříži při představení Ami neustále zdůrazňoval: „Ami není auto, ale mobilní prostředek na čtyřech kolech. Největší problém pro Ami budou motorističtí novináři, kteří jej budou srovnávat s automobily. Jenže Ami není auto, ani jeho náhražka. Ami je alternativou k elektrokolům, elektroskútrům a elektrokoloběžkám za srovnatelnou cenu.“ Toto elektricky poháněné vozidlo stojí na půli cesty mezi skútrem a automobilem. Je miniaturní, ale na rozdíl od Renaultu Twizzy má dvě před nepohodou plně chráněná místa. Ve srovnání s elektroskútry je s uzavřenou karoserií bezpečnější a komfortnější, ve srovnání s auty zase levnější, obratnější, s mnohem menšími nároky na parkovací místo a díky elektrickému pohonu bez omezení vjezdu do městských center. Na druhou stranu ovšem musíte zapomenout na airbagy, klimatizaci nebo rádio, a nepřemýšlet o výsledku crash-testu.
Označení Ami Citroën používal už v 60. letech u tehdy nejprodávanějšího auta ve Francii Ami 6. Ami ročník 2020 vychází z konceptu Ami One, který Citroën představil v roce 2019 na autosalonu v Ženevě. Pro zjednodušení výroby má z obou stran symetrický tvar a identické dveře, takže se na straně řidiče otevírají tradičně, zatímco na straně spolujezdce opačně. Také výběr barev je jednoduchý – k dispozici je jediný odstín světle modré Bleu Ami. S délkou 241 cm a šířkou 139 cm má průměr otáčení 7,2 m.
Za volantem je minimální přístrojový panel. Vše ostatní zajišťuje telefon, pro nějž je připraven držák a jako doplněk zabudované reproduktory. Telefon slouží dokonce i jako klíček, zajišťuje spuštění elektromotoru a funguje i jako rychloměr a navigace. Ve strohém interiéru se drobné předměty vkládají do barevných plastových krabic připomínajících Lego. Menší zavazadla se ukládají za sedadla a do prostoru před nohama spolujezdce. Nechybí ani malý háček na kabelku.
Ami pohání elektromotor o výkonu 6 kW a s rychlostí omezenou na 45 km/h se řadí do kategorie čtyřkolek, což ve Francii umožňuje řídit jej bez řidičského průkazu na auto už od 14 let (ve většině jiných zemí vč. České republiky to je od 16 let). Je tedy určen jen pro jízdu ve městě, takže mu bohatě stačí dojezd 75 km a malý akumulátorem o kapacitě 5,5 kWh. Ten se z běžné zásuvky 230 V s jističem na 10 A plně nabije za tři hodiny. Ostatně i nabíjení je u Ami řešeno originálně. Ve dveřích spolujezdce je třímetrový kabel se standardní koncovkou, takže se vozítko snadno připojí do zásuvky jako třeba vysavač.
Ami je nekonvenční nejen svým technickým konceptem, ale i tím, jak chce oslovovat své uživatele. Úmyslně zdůrazňuji uživatele, nikoliv kupující, protože získat Ami do osobního vlastnictví není jedinou možností, jak se dostat k jeho užívání. Koupit Ami bude možné několika způsoby, přičemž Citroën klade důraz na on-line prodej s možností dodávky až domů. Kromě vybraných prodejen Citroënu se bude ve Francii prodávat i ve velkoobchodech s elektronikou Fnac Darty, protože právě tam se prodává nejvíc elektrokol a elektroskútrů.
Ami přichází se základní cenou 6900 eur (190 000 Kč), ve Francii sníženou o státní dotaci 900 eur (25 000 Kč), takže přijde na 6000 eur (165 000 Kč). K tomu se přidávají nabídky možností nájmu na 24, 36 nebo 48 měsíců v různých cenových relacích s nejnižším poplatkem pouze 19,99 eur (550 Kč) měsíčně, tedy na úrovni tarifu za mobilní telefon. Do budoucna bude ještě jednodušší cestou k Ami pronájem v rámci sítě carsharingu (sdílení aut) Free2Move s cenou od 0,26 eura (7 Kč) za minutu, 12 euro (330 Kč) za hodinu nebo 40 euro (1100 Kč) za den při měsíčním paušálním poplatku 9,90 euro (270 Kč). To jsou ceny srovnatelné s pronájmem elektroskútrů.
Za příplatek 400 eur (11 000 Kč) je možné si objednat sadu doplňků a samolepek pro personalizaci My Ami Pop. Ty jsou k dispozici ve čtyřech barvách: šedé, modré, oranžové a hnědozelené. Sada obsahuje i funkční prvky: centrální oddělovací síť, síť do dveří, podlahovou rohož, úložný koš na přístrojovou desku, háček na tašky, držák na telefon nebo připojovací modem pro aplikaci My Citroën v telefonu. Ti náročnější si mohou dále připlatit za další ozdobné prvky v sadě My Ami Vibe.
Už během prvního týdne prodeje si Ami objednalo 200 zájemců, přičemž třetina objednávek směřovala na dražší verze s doplňujícími výbavami My Ami Pop a My Ami Vibe. Může se to zdát málo, ale stalo se tak stále ještě v době, kdy se kupující s Ami mohli seznámit jen na obrázcích, tedy před tím, než byly první exempláře vystaveny ve vybraných prodejnách Citroënu a v síti Fnac Darty. Dodávky prvním klientům začnou koncem července.
Čtěte v časopisu Autoforum 3/2020
text: Vladimír Rybecký | foto: Citroën