[ magazín Autoforum 1/2020, vychází 26. 2. 2020 ]
Suverénně nejprodávanější model evropského trhu přichází ve své osmé generaci. Poslední loňská novinka největší světové automobilky má opět našlápnuto zajistit značce Volkswagen úspěšné prodeje, i když to v nové „zelené“ době nebude mít lehké. Nový Golf je na to připraven dobře, o čemž jsme se přesvědčili za volantem základního hatchbacku na silnicích v okolí portugalského Porta.
Zákazníci většinou nemají rádi příliš velké změny, a tak je recept na nový úspěšný Volkswagen Golf už několik desetiletí stále stejný. Základem úspěchu je vytvořit automobil, který vypadá na první pohled jako předchozí model, ale při bližším kontaktu zjistíte, že je mnohem modernější a ve všech ohledech lepší. Že se to ve Wolfsburgu daří, potvrzuje skutečnost, že Golf je evropským bestsellerem N°1 bez přestávky od roku 2007, kdy byl tehdy na chvíli vystřídán Peugeotem 207. ladistvý vzhled vozu…
Aby nedošlo k narušení časoprostorové kontinuity, musí být tvůrci každé nové generace Golfu (zejména designéři) mimořádně obezřetní. Něco dobrého můžete snadno zkazit, ale být stále na vrcholu dá práci. Zeptejte se kteréhokoli šampiona v jakékoliv sportovní disciplíně a vždy uslyšíte stejnou odpověď ve stylu: „Nejhorší je titul obhájit. Když jste šampionem, každý chce být lepší než vy.“ Tvůrci Golfu se proto nesnaží šokovat designem, ale spíše technickou nebo technologickou inovací, což platí to i pro „osmičku“.
I když jsme dnes svědky zřejmě největší revoluce v automobilovém průmyslu za posledních 100 let, není překvapením, že také v osmém vydání zůstal na první pohled Golf Golfem. Opět tu máme hatchback klasických tvarů se širokým zadním sloupkem a jednoduchou svislou zádí. Jeho koncová světla ne náhodou připomínají předchozí generaci, a tak nejkontroverznějším prvkem designu je přední část. Maska neboli lišta s novým logem se sice nezměnila, ale přední světlomety jsou výrazně níž. Doslova by se dalo říct „pod čarou“ z LED pro denní (… a směrová) světla, která prochází maskou a je protažena hluboko do boků. Na první pohled kontroverzní prvek designu přispívá k tomu, že je nový Golf mnohem přívětivější vůči chodcům a může se pochlubit i výrazně lepším koeficientem odporu vzduchu (0,27 oproti 0,30). A mimochodem, naživo nový Golf vypadá o mnoho lépe než na fotkách, takže jsem tento designový prvek velmi rychle akceptoval.
Ani ve svém osmém provedení Golf ničím nešokuje, ale v mnoha ohledech potěší
Světlomety využívají výhradně diody a stejně jako u nové Octavie zde můžete mít za příplatek high-tech osvětlení LED Matrix, kterému u Volkswagenu říkají IQ.light. Díky dvaadvaceti samostatně ovládaným diodám se tyto světlomety samočinně přizpůsobí podmínkám na silnici, svítí výrazně lépe a současně neoslňují protijedoucí řidiče.
Revoluční palubní deska spoléhá výhradně na displeje a dotykové senzory. Nechybí ani volitelné ambientní osvětlení, které při jízdě za tmy vytváří v interiéru příjemnou atmosféruný volant však není vidět na přístrojovou desku
I když je osmý Golf postaven na modifikované platformě MQB, která má být v příštích letech základem většiny modelů koncernu VW, zachoval si prakticky stejné rozměry jako jeho předchůdce. Dokládá to i shodný rozvor 2636 mm. Pětidveřový hatchback je jinak dlouhý 4284 mm, široký 1789 mm a vysoký 1456 mm. V tomto hledu se nic nezměnilo a také kabina je stejně prostorná jako v předchozí generaci. Vpředu i vzadu je tak s ohledem na standardy nižší střední třídy mírně nadprůměrný prostor, nezměnil se ani zavazadelník dobře využitelného tvaru, který v pětimístném uspořádání nabízí průměrných 380 litrů a po sklopení sedadel 1237 litrů. Praktická je dvojitá podlaha v zavazadlovém prostoru nebo háčky pro zavěšení tašek.Model 208 je poháněn benzinovým tříválcovým motorem Pure Tech o objemu 1,2 l, který je nabízen ve třech výkonnostních verzích. Základní 75 k je s manuální pětistupňovou převodovkou, 100 k je s manuální šestistupňovou a s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8, se kterou můžete mít i nejsilnější 130 k verzi a tu si beru na test jako první. Podvozek má poněkud tvrdší, při rychlejší jízdě vám odskakuje záď vozu a také odezva předních kol do volantu není úplně ideální. Ovšem líbit se vám bude osmistupňový automat, který je v porovnání s jinými vozy v segmentu B naprostou špičkou. Je jemný, bez prodlev, pokud řadíte pádly pod volantem, tak velmi rychle reaguje na povel a zvládne i hodně svižnou jízdu. V tomto případě zvládne víc než na co stačí podvozek.
Zavazadlový prostor má stejný objem jako předchůdce, pro notorické stěhováky bude základních 380 litrů určitě málo
Ve své třídě je Golf již léta také etalonem ergonomie ovládání. A právě v ní došlo u osmé generace k největší revoluci. Poprvé nebude mít Golf analogové kontrolní přístroje, které nahradil 10palcový displej před volantem, který navíc může doplnit příplatkový barevný head-up displej promítaný na přední sklo. A zásadně se změnila i filozofie ovládání. V novém Golfu už nenajdete tlačítka, ale pouze dotykové plošky. Platí to třeba pro panel ovládání světel nebo klimatizace. Asi nejrevolučnější je ovládání hlasitosti audiosystému a nastavování teploty, což se provádí hlazením lišty pod centrálním displejem zleva doprava. Některé funkce spojené s centrálním displejem lze také ovládat gesty.
Všechno ale spěje k tomu, že mnoho funkcí automobilu půjde ovládat prostřednictvím hlasových pokynů respektive „rozhovoru“ s hlasovou asistentkou Alexou (zatím pouze pro nejvyšší verze palubních systémů Discover Media a Discover Pro). Stačí třeba říci „je mi zima“ a Alexa okamžitě odpoví „zařídím“ a systém automaticky zvýší teplotu klimatizace. Co všechno lze takto vykomunikovat, přesně nevím, neboť na seznámení se všemi funkcemi novinky na prezentaci v Portugalsku zase tolik času nebylo. Je ale jasné, že vývoj systému rozhodně není u konce a v budoucnu se budou objevovat další a další funkce.
Důležité také je, že bez ohledu na použitý multimediální systém poskytuje Golf díky jednotce OCU se sériovou kartou eSIM přístup k internetu, což umožní využívat služby We Connect. Golf pak umí komunikovat se svým okolím prostřednictvím systému Car 2X, respektive předávat ostatním vozům důležité informace třeba o hustotě provozu.
Nabídka motorů a převodovek bude i nadále mimořádně široká. Zlatý střed nejprodávanějších modelů budou tvořit přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 TSI (96 a 110 kW) nebo dvoulitrový turbodiesel 2,0 TDI EVO (81 a 110 kW). Směrem dolů rozšíří nabídku litrové tříválce 1,0 TSI (66 a 81 kW) a směrem nahoru dvoulitrové čtyřválce 2,0 TSI (modely GTI, GTI TSR a R). Chybět by také neměla sportovní naftová varianta GTD stejně jako plynová verze 1,5 TGI a samozřejmě plug-in hybrid kombinující motor 1,4 TSI a elektromotor ve standardní verzi (150 kW) a ve variantě GTE (180 kW). Z nabídky naopak vypadne e-Golf, nicméně všechny zážehové motory s výkonem od 81 kW budou nabízeny jako tzv. mild hybrid eTSI se 48voltovou elektrickou soustavou a elektromotorem, který nahradí startér. Základní motorizace budou disponovat klasickou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, alternativou bude sedmistupňový dvouspojkový automat DSG, který bude standardem i pro všechny mild hybridy. Motory pochopitelně pohánějí přední kola, čtyřkolky s Haldexem by měly být k dispozici u verze Alltrack a ve standardu bude mít všechno kola poháněná také nejvýkonnější model R.
Na prezentaci v Portugalsku byly Golfy k dispozici s motory 1,5 TSI a 2,0 TDI. Zatímco projev pohonných jednotek není nijak rozdílový a všechny dobře známe z předchozí generace Golfu (nová generace turbodieselu 2,0 TDI EVO by měla být o 17 procent úspornější), podvozek se mimořádně povedl. Technicky stále vychází z předchozí generace, což znamená, že vpředu najdete vzpěry McPherson a vzadu torzní příčku (do 110 kW) nebo víceprvkové zavěšení (110 kW a více). Standardem všech verzí je elektronické rozdělování točivého momentu XDS, v nabídce příplatkové výbavy pak samozřejmě nechybí adaptivní tlumiče DCC.
Čtyřválec 1,5 litru by měl být – právem - nejžádanější pohonnou jednotkou novinky
Jenže u „osmičky“ je všechno mnohem lépe odladěno. Nový Golf v podstatě nezná nedotáčivost a na první dojem zaujme přirozenou dynamikou, lehkostí a přesností manipulace. Podvozek poskytuje na téměř dokonalou rovnováhu mezi ovládáním a pohodlím. Na jednu stranu je zde celkem úspěšná snaha všech čtyř kol neztratit kontakt s povrchem vozovky a na druhou stranu nelze nevnímat, jak rychle a hladce se podvozek vyrovnává s nerovnostmi. Zároveň neuslyšíte od podvozku ale vlastně ani z jiných částí vozidla žádné nepříjemné zvuky. S tím vším dokonale souzní také řízení s elektrickým posilovačem. Ve standardním režimu jde přesně, lehce a s komfortním lineárním převodem, ve sportovním módu je pak až nečekaně agilní s velmi rychlou odezvou od kol. Nový Golf baví, ale zároveň vám nijak nevnucuje potřebu dostat z něj za každou cenu maximum. A navíc si rychle na jeho nenápadnou dokonalost zvyknete.
Jak jsem se přesvědčil, osmičkový Golf má mnoho průlomových řešení, jejichž užitečnost nebo, chcete-li praktičnost, projeví až delší praxe. Platí to hlavně na inovativní ovládání palubních systémů. Z pohledu řidiče však tomuto automobilu kvůli skvělému podvozku mnohé odpustíte. Po prvním aktivní setkání s letošní novinkou lze prorokovat, že největší problém s novým Golfem bude mít konkurence. Jediné, co ji může potěšit, jsou ceny. Základní model s motorem 1,0 TSI (81 kW) v základní výbavě by měl stát 479 900 korun (je to o 27 tisíc korun více než u sedmé generace), ale na ten si zákazníci ještě nějakou dobu počkají stejně jako na modely v nejvyšší specifikaci R-Line. V nabídce zatím budou jen motory 1,5 TSI a 2,0 TDI v nově označených výbavách Life a Style.
Čtěte v časopisu Autoforum 1/2020
text: Jiří Kaloč | foto: Volkswagen Golf