[ magazín Autoforum 6/2019, vychází 15. 12. 2019 ]
Znalci francouzské značky se možná pozastavili nad tím, proč se, jako bývalo u Peugeotu zvykem, nová generace nejmenuje o číslo víc, tedy 209, ale stále 208, ačkoliv je to po všech stránkách nový vůz. Je to nová strategie, kterou se Peugeot rozhodl vydat a její součástí je i pozastavení počítání. Novinka 208 se řadí do segmentu B, ovšem poněkud netradičně vám nabízí mnohem bohatší výbavu, než bývá u vozidel v této kategorii zvykem.
Velké sympatie ve mně zanechalo modulární řešení v podobě jedné společné platformy CMP, která dokáže pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie, včetně elektrického. Zásadní proměnou prošel celkový design automobilu, jehož oblé tvary se mísí se sportovními. Ponechány mu byly typické přední i zadní Full LED světlomety se třemi lvími drápy. Dobrý krok udělali i s volbou třech výrazných barev, žlutá, modrá a červená, které vyzdvihují mladistvý vzhled vozu…
Poněkud rozporuplné pocity mám z interiéru vozu, kterému se také nevyhnula celková inovace. Na holografický 3D přístrojový panel zcela nového i-Cockpitu, jsem si po dvou dnech ježdění celkem zvykla a nevadilo mi ani, že je rozložený do několika částí. Na co jsem si však nemohl zvyknout a co mi dost činilo potíže bylo jeho umístění ve vyšší poloze a také na zploštělý volant, který zcela zakrýval výhled na přístrojový panel. Vzhledem k tomu, že potřebujete vidět alespoň na rychloměr, je to dost zásadní bod. Při své výšce 174 cm jsem si našla jediné řešení, a to snížit volant do co nejnižší možné polohy a zároveň zvednout podsedák u sedadla řidiče co nejvíce. V této poloze jsem sice viděla „na budíky“, ale pokud jsem projížděla ostřejší zatáčku, narážela jsem rukou do stehna. Častokrát jsem tak musela dotáčet volant pouze jednou rukou, nebo si rychle přehmátnout, a to mi nebylo příjemné. Konkrétně v tomto případě zvítězil design nad praktičností a musím konstatovat, že to je velká škoda, protože jízdně i volbou materiálů z měkčeného plastu uvnitř vozu se mi Peugeot 208 velmi zamlouval.
Jsou chvíle, kdy chcete mít silnici jen pro sebe a pro svůj vůz
Sedadla řidiče i spolujezdce byla pohodlná, příjemně tvarovaná a dobře držela i při rychlejších průjezdech v zatáčkách, což se nedá moc říct o zadních sedadlech. Kromě toho, že se do zadní části kvůli úzkému a zkosenému vstupu hůř nastupuje, je tu málo místa před koleny a hlavu máte téměř u stropu. Velmi těžko se tu budete dostávat s dětskými sedačkami, počítejte také s tím, že vám budou vaše ratolesti zcela jistě kopat do předních sedadel a tentokrát v tom budou nevinně.
Designové pracoviště řidiče je atraktivní, přes zkosený volant však není vidět na přístrojovou desku
Model 208 je poháněn benzinovým tříválcovým motorem Pure Tech o objemu 1,2 l, který je nabízen ve třech výkonnostních verzích. Základní 75 k je s manuální pětistupňovou převodovkou, 100 k je s manuální šestistupňovou a s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8, se kterou můžete mít i nejsilnější 130 k verzi a tu si beru na test jako první. Podvozek má poněkud tvrdší, při rychlejší jízdě vám odskakuje záď vozu a také odezva předních kol do volantu není úplně ideální. Ovšem líbit se vám bude osmistupňový automat, který je v porovnání s jinými vozy v segmentu B naprostou špičkou. Je jemný, bez prodlev, pokud řadíte pádly pod volantem, tak velmi rychle reaguje na povel a zvládne i hodně svižnou jízdu. V tomto případě zvládne víc než na co stačí podvozek.
Jízdní režim B umožňuje dobíjení baterie pomocí rekuperace brzdné energie
Odpoledne si beru na test jediný dieselový čtyřválcový motor BlueHDi 100 k o objemu 1,5 l a s manuální šestistupňovou převodovkou. Překvapuje mě zcela jiné naladění podvozku, které je měkčí, plavnější a mnohem zábavnější. Ačkoliv jsme jeli klikatou cestou kolem portugalského pobřeží a odolat táhlým zatáčkám moc nejde, dařilo se mi držet průměrnou spotřebu na přijatelných 5,2 l/100 km. Převodovka má přesný chod a oceníte i příjemné odhlučnění interiéru.
Druhý den ráno máme ještě možnost otestovat další motorizaci a po shlédnutí připravené testovací trati neodolávám a beru si 100koňový tříválcový benzínový motor s manuální šestistupňovou převodovkou. Rychlý sled několika zatáček za sebou perfektně zvládá podvozek, jen byste potřebovali lepší naladění rychlostí. Na třetí rychlostní stupeň ztrácí motor dech a dvojka pro změnu postrádá výkon ve vysokých otáčkách, i tak se mi však svezení v této motorizaci zamlouvalo nejvíce. Tohle by byla ze všech možných nabízených variant u modelu 208 moje jasná volba.
Jako pověstnou třešinku na dortu dostáváme možnost svést se s čistě elektrickým vozem, ačkoliv ještě neměli definitivní produkční model. Tato verze se dá pořídit i ve sportovní verzi GT, kterou si beru na test. Díky 50 kWh bateriím umístěným pod podlahou má tento model 208 nízko posazené těžiště, a přestože má stejnou modulární platformu jako výše testované vozy, u této verze zkrátka funguje nejlépe. Výrobce uvádí maximální dojezd 340 kilometrů, ale reálně to bude někde kolem 260 kilometrů při normálnímu režimu jízdy, pokud pojedete předvídatelně s ostatními vozy a budete využívat rekuperace brzdné energie pomocí režimu brzdění.
Zavazadelník je hůře přístupný, ale pojme vybavení všech členů posádky – objem 265 litrů musí stačit
Na výběr máte i eko režim, kde je zcela vypnuta klimatizace, nebo naopak sportovní režim, kde si užijete maximální kroutící moment 260 Nm a svezení v tomto režimu je neodolatelné, ovšem radikálně se vám krátí dojezdová vzdálenost, a to více než o polovinu. Jela jsem v tomto režimu necelých 15 kilometrů a dojezd mi z původních 250 kilometrů spadl na 100 kilometrů. Vozidlo můžete ovládat vzdáleně prostřednictvím chytrého telefonu a řídit tak třeba čas dobíjení nebo spuštění vyhřívání vozidla. Bez čeho se zcela jistě neobejdete je pořízení wallboxu pro dobíjení, s ním totiž nabijete baterii na 80 % za 5 hodin a 15 minut, bez něj to z klasické domácí zásuvky bude v ideálním stavu trvat více než 16 hodin a to je při každodenním provozu vozidla nepřijatelné. V rychlodobíjecí stanici to zvládnete za 30 minut.
Nejlevnější verzi Peugeotu 208 s 1,2 l benzinovým motorem a pětistupňovou manuální převodovkou ve výbavovém stupni Like pořídíte standardně od 335 tisíc Kč. Nejlevnější dieselová verze ve výbavovém stupni Active začíná na částce 440 tisíc korun.
Čtěte v časopisu Autoforum 6/2019
text: Gabriela Pospíšilová | foto: Peugeot