[ magazín Autoforum 5/2019, vychází 15. 10. 2019 ]
Po představení konceptu Formentor v první polovině letošního roku činí Cupra další krok k realizaci své vize elektrifikovaných sportovních výkonů. Nová studie se jmenuje Tavascan.
Na první pohled výjimečná koncepční studie je prvním silničním modelem mladé, sportovně zaměřené španělské značky s plně elektrickým pohonem. Ve svých tvarech kombinuje siluetu čtyřdveřového crossoveru s robustním vzhledem SUV a elegancí sportovního kupé. Zajímavostí je, že Cupra Tavascan Concept převzala své označení od obce v Pyrenejích, která je jedinečná svou polohou v ohromující krajině s překrásnou okolní přírodou…
Než se vrhneme do interiéru a na techniku, zůstaňme ještě chvíli u ladných a nijak samoúčelných tvarů. Exteriér vozidla totiž přináší do segmentu svalnaté a dynamické formy, které přispívají k ojedinělým sportovním výkonům i hospodárnosti, s minimálními dopady na životní prostředí. Už design přídě napovídá o elektrickém pohonu tohoto automobilu. Určitě si nelze nevšimnout nízko umístěného a osvětleného loga, které zvláště po nastartování přitahuje pozornost. Všechny otvory pro přívod vzduchu a aerodynamické prvky důsledně plní nějakou funkci, ať se jedná o zvyšování hospodárnosti, usměrňování proudícího vzduchu kolem karoserie nebo chlazení sady akumulátorů.
Aerodynamika je tak zásadní součástí designu tohoto koncepčního vozu. Svalnaté podběhy vyplňují 22“ kola z lehké slitiny v turbínovém designu, který optimalizuje proudění vzduchu. Difuzor na zádi je dalším funkčním aerodynamickým komponentem. SUV ve stylu kupé může díky tomu jezdit s minimálními odpory.
Novinka divize Cupra Sport dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h pod čtyři sekundy a pokračovat až třísetkilometrovou rychlostí
Cupra Tavascan Electric Concept zaujme také svým sofistikovaným lakem s efektem roztaveného kovu. Speciálně namíchaný odstín zvýrazňuje ladné vnější tvary a celek vhodně doplňují detaily z uhlíkového kompozitu a mědi. Kéž by se někdy něco podobného dostalo do sériové výroby.
Uvnitř vládne luxusní atmosféra, kterou dotváří kontrastní barvy, nosné díly z uhlíkového kompozitu, pojetí designu a samozřejmě nejmodernější technologie
Součástí obou paketů je i mechanický středový diferenciál, který umožňuje poslat až 70 procent výkonu na přední či až 85 procent výkonu na zadní kola. Standardně se ovšem počítá s přerozdělením v poměru 40:60. Samotná světlá výška byla vůči standardnímu Cupra A6 Avant snížena o 20 milimetrů, během jízdy při rychlostech nad 120 km/h však dochází ještě k dalšímu poklesu o 10 mm. Naopak při parkování se přiostřený kombík může o 20 mm přizvednout, aby si dokázal poradit s často až příliš příkrými nájezdy podzemních garáží.
Výrazné tvary exteriéru studie se zrcadlí v jejím interiéru. Kombinace materiálů a technologických konceptů vytváří vnitřní prostor, dokonale vyvážený z hlediska zaměření na řidiče i komfortu všech cestujících. Anatomická sedadla čalouněná kůží spojují estetický dojem s funkčností a přístrojová deska s motivem křídla se jakoby vznáší nad přední částí interiéru. Svým řešením usnadňuje řidiči soustředit se na řízení a zároveň zesiluje pocit mimořádné prostornosti. Středem pozornosti je osoba za volantem. Veškeré potřebné informace jí poskytuje digitální panel sdružených přístrojů s 12,3“ displejem, doplněný 13“ obrazovkou informačního a zábavního systému. Interiér se navíc dokáže přizpůsobovat měnícím se požadavkům a situacím, přičemž větší displej lze podle potřeby natočit směrem ke spolujezdci vpředu.
Za atraktivním vnějším designem se skrývá „bezemisní“ elektrický pohon. Ten zde tvoří dva elektromotory (jeden na přední nápravě, druhý na zadní nápravě), jež přenášejí na všechna kola nejvyšší celkový výkon 225 kW (306 k). Díky tomu Cupra Tavascan Electric Concept zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než 6,5 sekundy. Skvělé, a sada lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 77 kWh, prý postačuje k ujetí až 450 kilometrů na jedno nabití podle přísné zkušební metodiky WLTP.
Čtěte v časopisu Autoforum 5/2019
text: John Deep | foto: Cupra