[ magazín Autoforum 2/2019, vychází 16. 4. 2019 ]
Dvěstěosmička se vizuálně změnila do takové míry, že byste ji vedle jejího předchůdce ani nepoznali. Ovšem ještě zajímavější je to, že i úplně nové minivozy dnes míří do prodeje s dieselem a elektromotorem v útrobách.
Poslední dobou prakticky každá automobilka alespoň trochu naznačila, že se k dieselovým motorům hodlá obrátit zády, a některé z nich už dokonce začaly konat. Exodus nastal hlavně v nižších patrech trhu, kde je nejvyšší tlak na cenu. To se neslučuje s vyššími náklady na stále složitější antiemisní systémy naftových pohonných jednotek, a tak se zdálo nad slunce jasné, že pokud se diesely stanou někde ohroženým druhem, budou to právě kategorie mini a malých vozů. Nakonec, třeba z nabídky Škody Fabia zmizely již loni. …
Nejnovější vývoj však ukazuje, že nic se nejí tak horké, jak se uvaří. Na světě je totiž nový Peugeot 208 a leckomu při pohledu na něj poklesla čelist. Nikoliv ani tak kvůli agresivnímu designu, ale hlavně s ohledem na techniku, která v segmentu B rozhodně není standardem. Automobilka totiž svou novinku pošle zpočátku na trh pouze se dvěma agregáty, z nichž základní variantou je benzinový motor o objemu 1,2 litru naladěný na 75 koní, které bude přes pětistupňový manuál posílat na přední nápravu. Touto motorizací přitom Peugeot sice neurazí, nicméně ani nenadchne.
Francouzská novinka je delší, širší a nižší než současný Peugeot 208, jeho tvary ale přinášejí opravdovou revoluci
Řidičům toužícím po trochu vyšším tempu a zároveň nižší spotřebě paliva tedy nezbude nic jiného než sáhnout po 1,5litrovém turbodieselu. Tento motor již dává 100 koní a zároveň dostal do vínku šestistupňový manuál. „Producent sazí“ tedy rozhodně u Peugeotu nehraje druhé housle, jeho úspěch ale samozřejmě bude souviset se správnou cenou. Příliš velké sebevědomí se však Francouzům nemusí vyplatit. Dáno je to tím, že konkurence je opravdu početná i schopná, navíc samotný segment až tolik nevzkvétá, spíše stagnuje. Nový Peugeot 208 se sice může pochlubit působivou vizáží, pro kterou byl inspirací model 508, nicméně dynamikou příliš neoslní. Dlužno dodat, že relativně nízké výkony alespoň částečně kompenzuje modulární platforma CMP, která přinesla nejen zeštíhlení o třicet kilogramů oproti předchůdci, ale také utlumení hluku a vibrací.
Prostor v kabině i velikost zavazadlového prostoru jsou u elektrického provedení stejné jako u verze se spalovacím motorem. Baterie o objemu 220 litrů jsou totiž umístěny pod podlahou vozu
Nová architektura přitom byla vyvinuta tak, aby podporovala i alternativní druhy paliva, proto nepřekvapí existence elektrické verze e-208. Ta je vybavena baterií o kapacitě 50 kWh a v podstatě vrcholnou pohonnou jednotkou, výkon elektromotoru totiž vystoupal na 136 koní a točivý moment na 260 Nm. Sprint tak vůz zvládá za 8,1 sekundy, akumulátory mu přitom vydrží na 340 km. Dobít je na 80 % kapacity přitom půjde na nabíječce o výkonu 100 kW za 30 minut. Přes klasickou domácí zásuvku docílíte úplného nabití během 16 hodin a Wall Box zajistí úplné nabití za pět hodin, využijete-li třífázového proudu (11 kW), nebo za osm hodin v případě jednofázového proudu (7,4 kW).
Elektrická verze e-208 je vybavena baterií o velké kapacitě 50 kWh. Ta umožňuje dosáhnout dojezdu až 340 km (WLTP) a 450 km (NEDC)
Elektrická verze bude k dispozici hned od počátku prodejů a k zákazníkům první benzinové a dieselové vozy dorazí v létě. Ve druhé vlně Peugeot rozšíří nabídku hlavně směrem nahoru, dorazit totiž mají ještě dvě další benzinové varianty. První počítá se 100 koňmi a šestistupňovým manuálem či osmistupňovým automatem, druhá se 130 koňmi a pouze automatem.
Za zmínku stojí také to, že francouzská novinka čerpala inspiraci u většího Peugeotu 508 rovněž pro kabinu, kde najdeme malý volant a za ním digitální přístrojový štít. Součástí i-Cockpitu mohou být i dekory z imitace karbonu, jejich výskyt závisí pochopitelně na vaší volbě úrovně výbavy. To samé je ostatně spojeno se zevnějškem, konkrétně s volbou kol. Jakkoliv totiž fotogalerie ukazuje pouze lité ráfky, startovat se bude u malých „plecháčů”.
To je pro začátek asi vše, nabídnout můžeme již pouze letmý pohled do bezpečnostní výbavy. Ta bude zahrnovat adaptivní tempomat, monitoring jízdy ve zvoleném pruhu, autonomní brzdy, detekci únavy řidiče nebo systém detekující dopravní značení. Na český trh se bude nový Peugeot 208 dodávat v pěti verzích výbavy: Access, Active, Allure, GT Line a GT. A ceny, ty budou začínat někde kolem 250 tisícovek, na elektriku si budete muset připravit dvojnásobek.
Čtěte v časopisu Autoforum 2/2019
text: Petr Prokopec | foto: Peugeot