Objednávka předplatného časopisu Autoforum

[ magazín Autoforum 6/2018, vychází 13. 12. 2018 ]

Nejen pro skalní fanoušky je určen nový model mladoboleslavské značky. Nástupce Rapidu chce ještě více konkurovat zavedeným hatchbackům nižší střední třídy, jako je Volkswagen Golf, Peugeot 308 nebo Kia Ceed.

Naše redakce měla možnost spatřit nový model mezi prvními a trochu se projet ne zcela finálními, kompletně zamaskovanými exempláři v Českém ráji už v polovině října. První příležitost uvidět zcela odkrytý vůz byla v designovém centru v mladoboleslavské Česaně, a popravdě řečeno od pařížského konceptu Vision RS se liší jen v několika detailech. I na jeho prvních fotkách je vidět, že designéři zachovali snad kromě nápadných aerodynamických prvků a originálních litých kol větší část vnějších tvarů konceptu. To v interiéru je to již koncernový standard (hodně společných základních stavebních prvků se současným Volkswagenem Polo), o čemž vypovídá i částečně zakrytá přístrojová deska vozů určených pro naši krátkou projížďku. …


Škoda Scala je postavena na platformě MQB a oproti Rapidu je její karoserie delší (+58 mm), širší (+50 mm) a má o 47 milimetrů delší rozvor (oproti VW Polo 85 mm), z čehož těží zejména posádka na zadních sedadlech. Zavazadelník ukrytý pod elektricky ovládanými zadními dveřmi má standardní objem 467 litrů. Palivová nádrž je padesátilitrová, verze spalující CNG má devítilitrovou v kombinaci se 14,2 litrů velkým zásobníkem na plyn. Pokud chcete ještě další čísla, oproti svému předchůdci má Scala rozchod kol širší o 33 milimetrů, co se týče zadního převisu karoserie, je zde nárůst o 45 mm, naopak přední převis je kratší o 34 mm. Zadní náprava zůstává vlečená s hydraulickými lůžky. Nastavení šasi je tedy „škodovácké,“ přičemž poprvé Scala nabízí sportovní podvozek.

Škoda Scala
Nový model škodovky jsme nejen spatřili mezi prvními, ale s předprodukčním maskovaným vozem jsme jeli už v polovině října

Pokud jde o tvary a velikost karoserie, při pohledu na úplně odmaskovaný model musím uznat, že se designérům povedl vizuálně daleko dospělejší a osobitější automobil, než jakým byl jeho předchůdce. Zároveň s tím má tenhle pětimístný hatchback velmi dobrou aerodynamiku, která je vyjádřena součinitelem oporu vnějšího vzduchu cx=0,29. Tvary karoserie navíc podporuje výrazná přední část se širokou mřížkou chladiče, na níž navazují trojúhelníková světla s LED technikou (základní verze bude mít potkávací světla v klasickém provedení s halogeny). Bok dvouprostorové karoserie zaujme třeba přední kapotou zakousnutou do blatníků, negativně prohnutou linkou na dveřích či ve vyšších výbavách i chromovou lištou kolem bočních oken. Originálně řešená část s koncovými světly ve tvaru C mi ale už jeden vůz nechtěně připomněla, trochu podobný tvar světel má podle mého už třeba Fiat Tipo. Ve špičkové verzi s paketem Emotion, tzn. černě lakovaná střecha, zrcátka a velký zadní spoiler, vypadá nová rodinná škodovka hodně dobře. Vzhled navíc podporují i větší průměry litých kol (od 15 do 18 palců). Zkrátka a dobře nová Škoda Scala naznačuje, že v budoucnosti si nebudou chtít všechny modely značky (má jich do roku 2025 přijít dvacet) tolik podobné jako dosud.

Škoda Scala

Podle zástupců mladoboleslavské Škody by neměla být jednoznačně hodnotněji vypadající Scala o moc dražší než Rapid. Na trhu ji můžeme očekávat na jaře ve výbavových liniích Active, Ambition a Style v kombinaci se dvěma zážehovými přeplňovanými motory (1,0 a 1,5 TSI) a jedním turbodieselem (1,6 TDI). Praktické schopnosti a uživatelská přívětivost by měly tomuto vozu opět vynést nějaké ty body navíc. Po otevření pátých dveří je to znát. Třeba nově umístěné háčky na zadní straně opěradel, nově koncipované síťky na zajištění zavazadel či zajímavě vykrojená polohovatelná podlaha, svědčí o tom, že Škoda Auto zůstává stále věrna sloganu Simply Clever a nechce ho propagovat jen škrabkou na led či originálně umístěným deštníkem.

Škoda Scala

Uvnitř vozu je místo pro pět pasažérů, opravdu. Díky prodlouženému rozvoru a tvaru zadní části i dveří se zvláště dozadu nastupuje vcelku pohodlně osobám do nějakých 180 centimetrů výšky, přičemž na zadních sedadlech není problém jak s místem pro kolena (73 mm), na hlavu (982 mm) ani na šířku (1425 mm). Na místě řidiče se sedí také standardně dobře, podobně asi jako v trochu menší Octavii nebo ještě lépe v novém Volkswagenu Polo. Řidiče i spolujezdce obklopí slušně zpracovaný přístrojový štít, kterému vévodí obrazovka multimediálního systému s displejem o velikosti až 10,25 palců, přičemž v nižších stupních výbav se objeví jeho chudší verze o velikosti 9,2 a 6,5 palce.

Škoda Scala
Škoda Scala
Škoda Scala
Koncept interiéru kombinuje ergonomii a hodnotný vzhled s dobrou nabídkou místa pro všech pět pasažérů. Zavazadla můžete pak uložit do největšího zavazadlového prostoru ve své třídě o objemu 467 l

Při jízdě v noci bude možné podsvítit přístrojovou desku jedním ze dvou barevných tónů ambientního osvětlení (červená a bílá), a pokud sedíte v lépe vybavené verzi, budou se vám všechna jízdní data promítat na třídimenzionální přístrojový štít. Tzv. Virtual Cocpit má pět podob a jeho viditelnost je díky dostatečnému zapuštění zaručena prakticky za všech světelných podmínek. Co řidiče určitě překvapí je instalace klasické ruční brzdy, která je zde tak nějak divně vytrčena do prostoru řadicího mechanismu a trochu zakrývá výhled na ovladače umístěné pod ním. K dalším drobným výtkám patří ne zcela precizní zpracování některých detailů a povrzávání přístrojové desky, ale to připisuji na vrub předprodukčnímu provedení.

Škoda Scala
Škoda Scala
Nový emotivnější design značky škoda vhodně doplňuje také moderní LED osvětlení. Na tyto prvky upozorňuje nápis ŠKODA Crystal Lighting

A jak je to s výbavou Scaly? Nechybí dvouzónová klimatizace, ani vyhřívaná přední sedadla, ani prostor pro dobíjení mobilu se dvěma zásuvkami USB-C a spousta jízdních asistentů. Připlatit si budete muset za panoramatické okno či sportovní podvozek. Kromě dvoustupňově nastavitelných tlumičů Kayaba má totiž Škoda Scala ve svém vrcholném provedení i tzv. Sport Chasis setup od dodavatele Teneco, což je shodný prvek jako v Polu. Z dnešního pohledu zajímavá již zmíněná mechanická ruční brzda, která je zde přítomna, na rozdíl od Pola, z hlediska nižších výrobních nákladů. A tak i když v A třídě už je elektronická parkovací brzda standardem, zde si můžete zatáhnout za klasiku, ale oželet plnohodnotný asistent pro rozjezd do kopce. Zde je možné spolehnout se na tzv. Hill Hold, který drží tlak v brzdovém systému po dobu tří sekund.

Škoda Scala

A dál postoupíme k jízdním dojmům. Jako první verzi jsem měl možnost řídit maskovanou Scalu s litrovým tříválcem v kombinaci s pětistupňovou převodovkou. Motor o výkonu 115 koní umí s 1,2 tuny těžkým autem (také díky dobrému zpřevodování) docela svižně upalovat, tedy zhruba do rychlosti kolem 120 km/h. I s konvenčním podvozkem se dalo zvládat technické pasáže a možná daleko lépe než u sportovnější verze šasi zvládat jízdu po ne zcela kvalitním povrchu. Lehký agregát, který se dobře vytáčí, byl navíc velmi dobře utlumen, takže tolik neobtěžoval svým charakteristickým zvukem posádku. To se ovšem nedalo říci o nejvýkonnějším motoru, který jsem zkoušel po půlhodině v dalším exempláři Scaly.

Škoda Scala
Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, je individuálně konfigurovatelný a nabízí řidiči pět různých režimů zobrazení

Výkon agregátu 1,5 TSI bych rozhodně na 150 koní netypoval, a navíc mě ve vyšších otáčkách překvapila poměrně značná hladina hluku, a to i zvuků mechanických projevů od dvouspojkové převodovky. Více, než by bylo zdrávo. Zástupci českého výrobce to ale logicky omlouvali ještě ne zcela definitivním vyladěním agregátu a celého vozu (úplně zde nefungoval ani multimediální systém, zobrazovaný na digitální přístrojové desce, který se tak trochu zadrhával). Nakonec jsem se svezl s naftovým 1,6 TDI, který popravdě nebyl žádným velkým překvapením a jízda s touto motorizací se zase o tolik neliší od jízdy základní Octavií se vznětovou šestnáctistovkou.

Škoda Scala

Na závěr krátkého seznámení s předprodukčními maskovanými exempláři a možnosti spatřit v reálu první skutečnou Škodu Scala musím ocenit, že se českým konstruktérům podařilo s využitím mnoha koncernových součástek postavit velmi atraktivní a vyspělý vůz, který dobře poslouží i jako plnohodnotné rodinné vozidlo. Jeho cena, dosti závislá na výbavě, se bude podle mého názoru pohybovat v základu kolem 400 tisíc korun. Lépe vybavené exempláře nebude problém pořídit o dvě stě tisíc dráž. To jsou zatím jen spekulace, na trh přijde novinka vyráběná v Mladé Boleslavi v jarních měsících a do té doby se může leccos lehce změnit.

Čtěte v časopisu Autoforum 6/2018

text: Jaroslav Vavera | foto: Škoda

E-shop pro příznivce časopisu Autoforum