[ magazín Autoforum 5/2018, vychází 15. 10. 2018 ]
Odmyslete si agresivní nárazníky, přihoďte běžné kliky dveří a máte reálnou představu nového produkčního hatchbacku z Mladé Boleslavi, který chce potrápit i VW Golf.
Škoda dnes nabízí sedm modelů. Pokud pomineme nejmenší Citigo, které je tak trochu nechtěným následkem jeho bujarého koncernového páření a nedočká se nástupce, jde ve všech případech o nekompromisně úspěšné modely. Až na jeden. Jmenuje se Rapid, a i když nám mnohokrát dokázal, že má co nabídnout, zákazníky oslovuje jen v omezené míře. Není to propadák, ale Škoda od něj určitě čekala víc. …
Proto je Rapid dnes v nabídce trochu šedou myškou, dokáže zapůsobit na rozum, ale na city už méně. Jeho následovník to má změnit a nyní se můžeme podívat na nástin jeho vzhledu. Po racionální stránce mu není mnoho co vytknout. Je to překvapivě dobře fungující a velmi prostorné auto za zajímavou cenu. Stojí ale tak trochu mimo obvyklé třídy. Je moc velké na mini a na kompakt zas malé, dostává se do křížku i s vozy, které sice nejsou tak dobré, ale na zákazníky, co hodně dají hlavně na vzhled a cenu, zabírají více. Škodovka se proto s dalším očekávaným posunem Octavie výše rozhodla Rapid změnit a jeho nástupce pošle bojovat s jinou výbavou, do jiných sfér.
Na hybridní ústrojí si následovník Rapidu bude muset ještě nějakou chvíli počkat, zpočátku do prodeje zamíří s benzinovými motory 1,0 TSI a 1,5 TSI Evo. Očekává se také diesel, velmi pravděpodobně v dvoulitrovém provedení
Reálnou vizi, jak by mohl zhruba vypadat nástupce tohoto modelu, odhalil mladoboleslavský výrobce na nedávném pařížském autosalonu. Byl zde vystaven koncept jménem Vision RS, a i když jeho jméno dělá dojem náznaku budoucího supersportu, je to v prvé řadě nástin podoby nástupce Rapidu. Ten s ohledem na změnu zaměření získá nové jméno, nebo by alespoň měl, neboť opravdu zacílí trochu jinam. Nepředpokládáme, že zanevře na tradiční škodovácké hodnoty, takže čekejme praktické auto nabízející spoustu muziky za peníze, mělo by ale být celkově větší, mělo by jít o klasický kompakt typu VW Golf. A především by mělo být vizuálně atraktivnější.
Právě to dnešnímu Rapidu trochu láme vaz. Platí za levné auto a vypadal vždy trochu laciněji, třebaže postupné modernizace mu nadělily více svěžesti. Novinka je o velký kus atraktivnější a působí vážně dobře. Koncept je 4356 mm dlouhý, 1810 mm široký a jen 1431 mm vysoký, rozvor náprav měří 2 650 mm. Dle automobilky je však podstatné hlavně to, že nyní bude produkční Vision RS plnohodnotnou konkurencí pro Volkswagen Golf. Pro srovnání, Golf je dnes asi o 9 cm kratší, o 2 cm užší o 1 cm vyšší a má o necelé dva centimetry kratší rozvor, v zavazadelníku pak nabídne 440 litrů.
Sám design rozvíjí pojetí posledních škodovek tím správným směrem. Naštěstí se nenutí do dvojitých světel a úžeji navazuje na studii současného Superbu jménem Vision C. Záď ze všeho nejvíc připomíná poslední škodovácká SUV. Studie ale nenaznačuje pouze vzhled nového modelu, nýbrž i pojetí budoucích ostrých RS, proto se také jmenuje, jak se jmenuje. Je naděje, že nástupce Rapidu ve výkonnějším provedení skutečně dostaneme, o designu těchto aut však navzdory svému úmyslu mnoho neříká. Koncepty jsou vždy trochu „ujetější” a „sportovnější” než pozdější sériová provedení, i kdyby mělo jít o model pro penzisty. Takže je těžké soudit, zda pojetí obou nárazníků je spíše „koncepční nadsázka” designéra nebo nástin provedení čehokoli na budoucích modelech RS. Pokud si tedy odmyslíte odvážně stylizované nárazníky či střešní spoiler, stejně jako odvážná litá kola a zároveň přihodíte sériové kliky dveří a zpětná zrcátka, pak víceméně uvidíte nástupce Rapidu v produkční podobě, jehož prodej odstartuje na počátku příštího roku.
„Mercedes-Benz představuje moderní luxus, Maybach nejvyšší luxus, AMG zaujme výkonným luxusem a EQ ukazuje cestu do budoucnosti s progresivním luxusem,“ tvrdí Gordon Wagener
Vůz se zpočátku bude prezentovat pouze standardním spalovacím ústrojím, na sportovní plug-in hybrid bude třeba vyčkat. Pohonná jednotka konceptu zatím nedokáže zaujmout ničím jiným než nereálnou spotřebou. Ta byla vypočítána na pouhých 1,4 l/100 km, na čemž má velkou zásluhu skutečnost, že Vision RS zvládne na jedno nabití až 70 kilometrů čistě na elektřinu. Jde navíc o údaj zkreslený už historickou metodikou NEDC, realita tedy dozajista bude nižší, a pokud jde o žíznivost pro změnu vyšší. Kombinace jedna-pětky a elektromotoru přitom produkuje 245 koní, tedy stejně jako dvoulitr pod kapotou Škody Octavia RS245. Jestliže kvůli elektromotoru očekáváte působivé zrychlení již od nulových otáček, čeká vás pořádně ledová sprcha. Vision RS zvládá stovku za 7,1 sekundy čili o pár desetin pomaleji než jeho příbuzný, který byl ale vinou nové homologace z nabídky stažen. RS245 se kromě toho pyšnilo i daleko vyšší maximální rychlostí než koncept, jehož rozlet bude omezen kousek za hranicí 200 km/h. To není ohromující dynamika.
Na stánku mladoboleslavské Škody ve Francii byl koncept Vision RS hvězdou, vedle něj se rád blýskl i špičkový Kodiaq RS, který detailněji představujeme na další straně
Škoda v případě konceptu Vision RS nezůstala ekologická jen v rámci hnacího ústrojí. Kupříkladu karbon, ze kterého jsou vyrobeny doplňky exteriéru, je vyroben z recyklovaného polyesteru. Zářivě bílý třívrstvý lak pak dostal organické složky, aby odrážel teplo a snižoval tak teplotu v kabině. Ta se navíc pyšní volantem potaženým materiálem Sensotec, což je veganské umělé vlákno. Na všechny tyto prvky lze samozřejmě u sériového modelu zapomenout. Jeho cena však vůči dosluhujícímu provedení má přesto narůst, a to zhruba na 380 tisíc korun. Vůz se tak více přiblíží Škodě Octavia, což je ale vlastně i záměr – automobilka už pracuje na její čtvrté generaci, která má též nabýt na rozměrech i ceně. Nástupce modelu Rapid tak bude mít dost prostoru pro oslovení davů.
Čtěte v časopisu Autoforum 5/2018
text: Petr Prokopec | foto: Škoda