[ magazín Autoforum 3/2018, vychází 18. 6. 2018 ]
Nejen majestátností a rozměry překonává všechny vozy ve třídě SUV nejnovější model asi nejslavnější anglické značky.
Vzhled posledního výtvoru z továrny v anglickém Goodwoodu zřejmě překvapí nejednoho automobilového fanouška. Podobný zjev a rozměry jsme v minulosti mohli spatřit hlavně u limuzín těch největších vládců světových velmocí. A že si dnes něco podobného můžete objednat také u Rollsu, je dílem vkusu zejména movitých asijských zákazníků. Potvrzuje to i tvrzení firemního šéfdesignéra Gilese Taylora, který se nechal slyšet, že Cullinan disponuje postojem bojovníka, který svou sílu a nadřazenost dává celému světu najevo již na první pohled. S tím lze stoprocentně souhlasit, tedy alespoň s pasáží mluvící o majestátnosti. Aktuálně totiž neexistuje vůz, který by mohl novince Rolls-Roycu konkurovat. To ovšem neznamená, že je čarokrásný. …
Rolls-Royce Cullinan by si mnohý mohl splést s náklaďákem či obřím off-roadem, což je vlastně nemalý paradox – sama značka totiž trvá na tom, že to není SUV, ale klasický osobní vůz, který své pasažéry vozí o trochu výše nad zemí. Pokud sjedeme pohledem k bokům, je dojem z dvojitého R ještě rozporuplnější, vůz v těchto partiích přebírá tvary hranatých kombíků 80. let. Pokud se ale podíváte na Cullinan šikmo zezadu, budete si chvílemi myslet, že onen typický „batoh“ někdo schválně urazil. Značnou míru na nepříliš záživných proporcích nesou kromě designu i rozměry. Cullinan je totiž 5341 milimetrů dlouhý, 2164 mm široký a 1835 mm vysoký. Zároveň je postaven na rozvoru náprav dlouhém 3295 mm.
Uvnitř největšího Rollsu se okázalostí a drahými materiály nijak nešetřilo. A připlatit si můžete téměř za cokoliv
Z poslední hodnoty těží především nabídka místa pro pětici pasažérů. Interiér v případě palubní desky do značné míry odpovídá osmé generaci Rolls-Roycu Phantom, což není nic divného. Také poslední britská novinka se soškou Spirit of Ecstasy na kapotě přebírá řadu prvků od mateřského BMW, nicméně třeba ovládání iDrive alespoň zakrývá unikátními tlačítky se specifickým fontem písma. Zajímavostí jsou výdechy klimatizace, které jsou naprosto identické s dalším anglickým superluxusním SUV, Bentley Bentayga (test v Autoforu 1/2018).
Vnější rozměry mluví za vše. Čekat lze tedy více prostoru pro nohy a především pro hlavu. Rolls-Royce vůz vybavil vzduchovým podvozkem, který se automaticky snižuje o 40 mm kvůli nastupování
Oproti klasické limuzíně lze v tomto Rollsu počítat s daleko větším prostorem zvláště pro hlavy cestujících. A jelikož se zadní dveře otevírají tradičně proti směru jízdy, je více než jisté, že přístup k druhé řadě sedadel bude jedním z nejpůsobivějších na světě, dámám tak nehrozí žádné faux pas, ani poničení účesu. Dá se navíc předpokládat, že vůz dostane do vínku vzduchový podvozek s „nástupní výškou“. Rolls-Royce Cullinan je standardně k dispozici s třímístnou zadní lavicí, která je vůbec poprvé v historii značky sklopná. Objem zavazadlového prostoru tak lze nejprve navýšit z 560 na 600 litrů vyjmutím dvojité podlahy, následně pak až na 1930 litrů. Kromě toho je možné dovnitř naložit až 2245 milimetrů dlouhé předměty, podlahu lze pak elektromotory zvednout.
Na všechny tyto atributy lze zapomenout u varianty užívající individuální konfiguraci dvou zadních křesel. Mezi nimi je totiž napevno usazena středová konzole, pevná je také přepážka oddělující kabinu od zavazadelníku. Místo třetího sedadla je přitom možné počítat s kabinetem na nápoje, který pojme sklenky na whisky a šampaňské, dekantér a chladničku. A ještě než se ovšem dostaneme k technice, musíme zmínit dvoudílné víko zavazadlového prostoru, u kterého spodní část lze po vzoru Range Roveru využít jako prostor pro pikniky. Na rozdíl od levnější konkurence zde ovšem nemáte k dispozici jen provizorní sedátka, ale také stolek. Rolls-Royce přitom zcela jistě nabídne zákazníkům i možnost dokoupení piknikového setu.
Královský pohon největšímu Rollsu zajišťuje dvanáctiválec 6,75 litru o výkonu 571 koní
Z nejdůležitějších prvků výbavy na přání stojí za zmínku především paket Performance, který zahrnuje 18“ brzdy Brembo s černými brzdovými Ze zavazadelníku se přesuňme na druhý konec vozu, tedy pod mohutnou kapotu. Zde bude svou práci odvádět 6,75litrový dvanáctiválec, jenž byl u modelu Phantom naladěn na 571 koní. S tímto výkonem provedení se standardním rozvorem zvládne sprint na stovku za 5,3 sekundy. Otázkou je, jak na tom bude Cullinan. Nicméně s ohledem na vyšší hmotnost a ne zrovna skvělou aerodynamiku lze počítat s horším časem. I tak podává vůz s pohotovostní hmotností 2660 kg i vzhledem ke své horší aerodynamice skvělé jízdní výkony. Koho by zajímala spotřeba, snad ho hodnota 15 l/100 km uspokojí, většině zákazníků to ale nejspíš bude jedno.
To, co by zde ale mělo zaznít zcela určitě, je cenová politika novinky. O tom, že soška Spirit of Ecstasy ještě nikdy nebyla umístěna tak vysoko, asi není v případě nejnovějšího modelu z Goodwoodu pochyb. A podobné to bude i s cenou, která má startovat okolo 260 000 liber (7,5 milionu Kč), aniž byste byť jen očkem hodili po příplatkové výbavě.
Čtěte v časopisu Autoforum 3/2018
text: Petr Prokopec | foto: Rolls-Royce Cullinan