[ magazín Autoforum 2/2018, vychází 16. 4. 2018 ]
Španělská značka 22. února oficiálně představila na historickém závodním okruhu v Sitges samostatnou značku Cupra a její nové logo.
Verze označené Cupra byly vždy nejsportovnějšími Seaty. Nyní podle zástupců koncernové značky z Martorellu prý nastal čas, aby Cupra získala svou vlastní duši, svou vlastní DNA, svou vlastní identitu tím, že se stane novou entitou. Asi těmito slovy dnes na tiskové konferenci uvedl Luca de Meo, prezident Seatu, společně s novým ředitelem značky Antonio Labatte. Všechna vozidla Cupra ponesou nové logo. Současně s tím byly spuštěny oficiální webové stránky nové značky na adrese cupraofficial.com. …
Značka Cupra existuje po právní stránce jako společnost Cupra SA, přičemž mnoho z nových zaměstnanců této nové firmy přišlo z oddělení Seat Sport. Ta tímto dnem oficiálně končí a veškeré jeho aktivity se přesouvají na Cupra SA. Pro vývoj opravdu výjimečných vozů značka Cupra navázala partnerství s malými studii a řemeslnými dílnami, jako jsou L.G.R., Trakatan nebo Fabike, které budou vyvíjet exkluzivní rukodělné výrobky a limitované edice produktů. Tímto krokem hodlá podpořit své zaměření na poctivé zpracování, vášeň, vysokou kvalitu a individualizaci. Cupra spolupracuje také se značkami Dainesse, Ninco atd., s nimiž sdílí svou vášeň pro motoristický sport, vyspělou techniku a inovace.
Prvním modelem se stala Cupra Ateca, která signalizuje začátek nové éry. „Cupra Ateca nabízí všestrannost jako žádné jiné SUV. Ve svém segmentu je jedinečným modelem díky výkonu 300 k, pohonu všech kol 4Drive a nové sedmistupňové převodovce DSG. Je to nejlepší ukázka harmonie mezi sportovním charakterem, potěšením z jízdy a snadným používáním v každodenním životě,“ řekl Dr. Matthias Rabe, člen představenstva společnosti Seat, zodpovědný za výzkum a vývoj.
Motor 2,0 TSI nového modelu Cupra Ateca poskytuje nejvyšší výkon 221 kW, tedy rovných 300 koní. Motor s vylepšeným a intenzivnějším zvukovým projevem je doplněn nově vyvinutou sedmistupňovou převodovkou DSG, která se prý vyznačuje sportovnější charakteristikou s rychlejším, hladším a preciznějším řazením.
I vývoji nového loga se designéři věnovali s náležitou pečlivostí. jeho dynamický ostrý výraz Útočí především na smysly mladších zákazníků
Cupra Ateca nabízí samozřejmě také atraktivnější exteriér. Horní část masky chladiče na přídi má voštinovou mřížku s novým logem uprostřed. Nápis ve spodní části masky chladiče, nad nárazníkem v exkluzivním designu, je z matného hliníku. Leskle černé detaily patří mezi charakteristické prvky vnějšího designu. Jedná se například o podélné střešní nosiče, vnější zpětná zrcátka, rámečky oken, boční ochranné lišty, kola, masku chladiče, přední spoiler, zadní difuzor a aerodynamické plochy po stranách zadního okna. Sportovní charakter a eleganci tohoto jedinečného a dynamického SUV podtrhují působivé černé brzdové třmeny, sportovní zadní nárazník, logo v odstínu mědi na víku zavazadlového prostoru, čtyři koncovky výfukové soustavy na okrajích zadního difuzoru a exkluzivní 19“ kola z lehké slitiny, opracovaná diamantem, s logem Cupra. Na výběr je ze šesti barev karoserie: modrá Energy, červená Velvet, stříbrná Brilliant, šedá Rodium, černá Magic a bílá Nevada.
Hliníkové prahové lišty po otevření dveří rozzáří svítící logo Cupra. Výplně dveří v interiéru jsou potaženy alcantarou. Ta je rovněž použita pro čalounění sedadel, černá s šedým prošíváním. Boční polštáře sedadel mají povrchovou úpravu z uhlíkových vláken. Šedé prošívání zdobí také sportovní volant a hlavici páky voliče, obojí obšité kůží. Pedály jsou hliníkové, rámečky výdechů ventilační soustavy mají leskle černou povrchovou úpravu, což platí i pro obložení středové konzoly. S logem Cupra se řidič a cestující setkávají na volantu, podlahových rohožích, klíčku a dotykovém displeji multimediálního systému, který vítá řidiče při spuštění motoru.
Sériová výbava modelu Cupra Ateca vychází ze tří základních pilířů, jimiž jsou vyspělá technika, design a bezpečnost. Její součástí jsou proto systémy jako bezklíčový přístupový systém s tlačítkem pro spuštění a vypnutí motoru, bezkabelová nabíječka, zesilovač signálu GSM, prostorový kamerový systém s rozsahem snímání 360°, navigační systém plus s osmipalcovým dotykovým displejem, adaptivní tlumiče DCC (Dynamic Chassis Control), digitální panel přístrojů a parkovací asistent.
Z nejdůležitějších prvků výbavy na přání stojí za zmínku především paket Performance, který zahrnuje 18“ brzdy Brembo s černými brzdovými třmeny, sedadla čalouněná kůží a balíčky ozdobných prvků z uhlíkového kompozitu pro exteriér a interiér, k nimž patří zadní spoiler, kryty vnějších zpětných zrcátek a ozdobné obložení přístrojové desky. Od poloviny roku 2019 přibydou v nabídce anatomická sedadla.
Nová Ateca Cupra se vyznačuje nadprůměrnou jízdní dynamikou a vynikajícím komfortem odpružení díky nízkému těžišti a efektivnímu nastavení podvozku s precizním a pohotovým progresivním řízením. Cupra Ateca dosahuje nejvyšší rychlosti 245 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za pouhých 5,4 sekundy.
Kromě Atecy Cupra, která by měla podle našich informací stát kolem 42 tisíc eur, se v rámci jejího uvedení objevilo ještě jedno auto. Byl jím závodní speciál Cupra TCR. Ten bude v sezoně 2018 oficiálně závodit v mistrovství TCR. Nový závodní vůz Cupra TCR bude mít na přídi i zádi nové logo s oficiální a charakteristickou barvou v odstínu mědi. Od normálního modelu Cupra se bude odlišovat jinými nárazníky, volantem, kapotou motoru a anatomickými sedadly. Řídicí jednotka motoru pracuje s optimalizovaným softwarem, který odpovídá technickým předpisům pro rok 2018.
Pokud se ptáte na budoucí projekty, nová značka vystavila na exkluzivní akci také modely Cupra Ibiza a Cupra Arona jako stylistická cvičení. Přestože nebylo dosud potvrzeno, že se tyto vozy stanou součástí produktové řady značky Cupra, jedná se o pozoruhodná stylistická cvičení, jejichž účelem je ukázat potenciál nové značky z hlediska designu a techniky a naznačit možnosti rozšíření ducha značky Cupra do různých segmentů.
Seat Leon Cupra R ST
Kromě představených modelů nové značky se veřejné premiéry dočkala také speciální edice Seat Leon Cupra R ST. Vnější a vnitřní výbava modelu Seat Leon Cupra R ST zahrnuje řadu detailů v odstínu mědi, které umocňují osobitý design celého vozu. Tato verze bude vybavena motorem 2,0 TSI o výkonu 300 koní, pohonem všech kol 4Drive, převodovkou DSG, aerodynamickými díly z uhlíkového kompozitu, výfukovou soustavou s emocionálním emotivním zvukem, koly z lehké slitiny v odstínu mědi a výkonnou brzdovou soustavou.
Čtěte v časopisu Autoforum 2/2018
text: Jaroslav Vavera | foto: Cupra