[ magazín Autoforum 1/2018, vychází 26. 2. 2018 ]
Na první pohled to možná vypadá, že se nezměnilo vůbec nic. Že německý dinosaurus s kořeny v sedmdesátých letech absolvoval pouhou omlazovací kúru a jede se dál. Třída G však má za sebou pořádnou revoluci, ačkoli pořád zůstává věrna svému rodokmenu a původní DNA.
Před detroitskou premiérou nové generace třídy G zalil Mercedes do žlutavě zlaté pryskyřice původní Geländewagen z roku 1979, aby tím vytvořil něco jako prehistorického tvora zalitého do jantaru. Možná si řeknete, že necelých čtyřicet let zase není mnoho, aby z toho někdo dělal až takový spektákl, jenže pravda je, že ve světě aut běží čas trochu jinak. …
Čtyři dekády jsou zde opravdu ekvivalentem pravěku a „Géčko“ tohle všechno bez vážnějších změn v DNA skutečně ustálo. A kdyby jen to. Loňský rok byl pro něj obchodně nejúspěšnějším obdobím v celé jeho dosavadní historii.
Přidejte k tomu robustní konstrukci schopnou přežít vás, vaše děti, vnoučata a pár dalších generací, a pochopíte, že možná ani není příliš přitažené za vlasy říkat, že byl tady v prvohorách s prvoky a že společně se šváby a krysami přežije i jadernou apokalypsu.
Auto nadále spoléhá na nezávislý žebřinový rám, místo tuhé nápravy jsou však vpředu dvojitá lichoběžníková ramena
Zakonzervovat a jede se dál
U Mercedesu by museli být blázni, kdyby něco s takovým charakterem jednoduše hodili přes palubu, vzali nepopsaný list papíru a pokoušeli se stvořit od základů nové auto. Původní dětská kresbička s hranatými tvary a čtvercovými bočními okny pořád funguje, takže jen aby se neřeklo, stylistické oddělení vygumovalo a nepatrně zaoblilo ty nejostřejší hrany, přidalo diody a jede se zvesela dál.
Nicméně je nutno podotknout, že kromě původních vnějších tvarů se geny vozu transformovaly do modernější podoby úplně všude. Třída G je pořád postavena na masivní rámové konstrukci, z dřívějšího auta ale nezůstalo zhola nic. Rozvor byl prodloužen o čtyři centimetry na výsledných 2890 mm, délka narostla o 51 mm, především se ale významným způsobem rozšířila karoserie až o 121 mm. S rezervou na zádi je teď auto dlouhé 4825 mm, jeho výška činí 1969 mm a v úzkých uličkách budou mít majitelé co dělat, protože i bez zrcátek má šířku 1931 mm.
Brodivost? Novinka může vjet do řeky o hloubce 700 milimetrů
Z výše uvedeného je zřejmé, že tu máme po všech stránkách o kus větší auto, to nejlepší ale je, že konstruktérům se povedlo snížit jeho hmotnost o nezanedbatelných 170 kg, a k tomu navíc zvýšili torzní tuhost karoserie až o 55 procent. Svůj podíl má na tom vysokopevnostní ocel a kvůli dalšímu odlehčení také rozsáhlé použití hliníku. Jsou z něj vyrobené blatníky, přední kapota i dveře.
Pokud máte pocit, že se z „Géčka“ stala vyzáblina, buďte bez starosti. Vůz pořád váží solidních 2429 kg, takže si i nadále vystačí s aerodynamikou cihly a místo přítlaku si jeho kola zajistí trakci prostou gravitací.
Klasická žebřinová konstrukce znamená, že třída G nepoleví, ani pokud jde o tažení nákladů. Na kouli můžete připojit nebrzděný přívěs o hmotnosti 750 kg a v případě, že má vlastní brzdy, můžete táhnout až tři a půl tuny. Připočtěte k tomu užitečnou váhu 721 kg samotného vozu a máte užitné vlastnosti srovnatelné i s dodávkou.
Vespod hlavně stabilnější
Jak už bylo řečeno, tvůrci auto ve srovnání předchůdcem především rozšířili. Důvodem byla jednak snaha vytvořit prostornější interiér, což se opravdu podařilo a ještě se na to podíváme, především ale potřebovali vylepšit stabilitu „Géčka“ v zatáčkách. Jestli se to opravdu povedlo, zjistíme až po první osobní zkušenosti, každopádně více uvedená změna dovolila konstruktérům kompletně přepracovat podvozek. Tuhá náprava zůstala už jen vzadu a nadále je ustavena čtyřmi mohutnými podélnými rameny či panhardskou tyčí, vpředu se však objevila dvojitá lichoběžníková ramena a navíc s laděním podvozku pomáhala sportovní divize AMG.
Navzdory těmto ústupkům předpokládajícím časté využití auta na běžných asfaltových silnicích, třída G nicméně v žádném případě nepolevila ve svých schopnostech šplhat na stromy a závodit s kamzíky. Nadále jí zůstala redukční převodovka a nechybí ani pneumaticky ovládané stoprocentní uzávěrky všech tří diferenciálů.
Světlá výška pod přídí činí 270 mm, pod domečkem zadní rozvodovky je nepatrně menší (241 mm) a respekt budí rovněž nájezdové úhly. Vpředu byste naměřili 30,9°, vzadu 29,9° a přechodový úhel je 25,7°.
Abychom měli výčet schopností v terénu kompletní, můžeme ještě přidat talent zvládat stoprocentní stoupání, takže auto si poradí i s 45stupňovými úhly, zatímco boční náklon se povedlo zvýšit o sedm stupňů na výsledných 35. Brodivost? Novinka si nesmáčí choulostivější součástky ani v řece do hloubky 700 milimetrů.
Prozatím jen jedno srdce
Kolik pohonných jednotek se objeví mezi předními koly vozu, Mercedes prozatím nespecifikoval, úvodní konfigurace si nicméně vystačí s jediným dostupným motorem. Všechna čtyři kola pohání známý vidlicový osmiválec od AMG s objemem 4,0 litru, jehož vnitřnosti profukují dvě turbodmychadla a společně s dostatečným přísunem benzinu umí tato kombinace vyprodukovat maximální výkon 422 koní při 5250 až 5500 1/min. Nejvyšší točivý moment 610 Nm je dostupný v rozmezí od 2000 do 4750 1/min., přičemž tuto sílu zpracovává devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic s klasickým hydrodynamickým měničem.
Navzdory masivní váze umí vůz akcelerovat z místa na 100 kilometrů v hodině za pouhých 5,9 sekundy, takže si dá hravě ke svačince i kdejaký ostrý hatchback, jeho maximální rychlost je však omezena na 210 km/h.
Ne že by na tom tolik záleželo, i když v dnešním světě pokut za všechno asi záleží, ale nový Mercedes třídy G by měl být schopen jezdit v průměru za 11,1 až 11,7 litru benzínu na 100 km. To pochopitelně není málo, jde však již o hodnoty naměřené podle reálnější normy WLTP a tudíž by neměly být tolik vzdáleny realitě jako data testu NEDC, a navíc s dojezdem se příliš trápit nemusíte. Ačkoli Mercedes udává spotřebu ve městě 14,2 až 14,9 litru na stovku, dostanete nádrž o objemu 75 litrů a za poměrně rozumný příplatek pár tisíc máte v autě rovnou stolitrovou „bandasku“.
Pohodlí téměř královské
Protože se nám již povedlo podívat se na novou třídu G zblízka, můžeme vám rovnou potvrdit, že vůz je v interiéru opravdu o hodně větší. Co vás ale dostane nejdříve, je způsob, jak za vámi zaklapnou dveře. Lidé od Mercedesu se vůbec netají tím, že ladili novinku tak dlouho, až zvuk přesně odpovídal zavírání dveří na původním autě. Tím však podobnosti víceméně končí. Spolujezdec sice má i nadále před sebou robustní madlo, aby v terénu nepoletoval jako hadr na tyči, a středový tunel je stále hodně široký, jinak je to ale uvnitř stejné jako v kterémkoli jiném novém mercedesu, i když tohle tvrzení berte s nadsázkou a spojte si to hlavně s kvalitou materiálů či zpracováním. Jinak se totiž stylistické oddělení snažilo i o jistou svébytnost. Třeba vnější kulaté výdechy ventilace jsou opticky spojené lištou a celé to má připomínat přední světla auta. Tři tlačítka ovládání uzávěrek diferenciálů si podržela své místo uprostřed středové konzoly, naopak obrovské příplatkové displeje s uhlopříčkou 12,3“ jsou pro změnu závanem moderních časů.
Co se týče pohodlí, posádka dostane vší myslitelný komfort dostupný v nejluxusnějších třídách Daimleru. Přední sedadla jsou nejen vyhřívaná a ovládaná všemožnými směry pomocí elektromotorů, ale můžete mít také odvětrávání či masážní funkci. A ještě něco k tomu prostoru. Posádka vpředu dostala o 38 mm více místa pro kolena, zatímco prostor vzadu byl v podélném směru prodloužen až o 150 mm. V oblasti loktů a ramen se kabinu podařilo rozšířit v rozmezí od 27 do 68 mm a navíc zde můžete pochopitelně počítat také se zadními sedadly dělenými v poměru 60:40.
Poslední, co nám v tuto chvíli zbývá, je cena, a jak asi i sami správně tušíte, ani v nové generaci nebude třída G o moc dostupnější. Levnější varianty s řadovými šestiválci zcela jistě časem dorazí, do té doby ale bude nutné položit za G 500 na dřevo minimálně 2 954 820 Kč.
Mercedes-AMG G 63
Další variantou v pořadí bude ostrá verze od AMG. Dostala stejný motor 4,0 V8 bitrbo, akorát naladěný na 585 koní a 850 Nm. Ohromný stroj o váze 2560 kg zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,5 s a jede 240 km/h.
Čtěte v časopisu Autoforum 1/2018
text: Miro Mihálik | foto: Marcedes-Benz