[ magazín Autoforum 6/2017, vychází 14. 12. 2017 ]
Bugatti Chiron ještě ani nevyzkoušelo svou maximální rychlost a Hennessey říká, že má pokořitele. Jeho Venom F5 je s 1622 koňmi výkonnější i rychlejší.
Díky Bugatti Veyronu již meta 400 km/h není v běžném silničním voze nedosažitelná. Automobilka z Molsheimu navíc vyprovokovala řadu dalším firem k tomu, aby se laťku snažily posunout ještě výše. Hozenou rukavici zvedl především John Hennessey, jinak tuner z Texasu, který proslul hlavně úpravami Dodge Viperu. Tento sporťák by přitom na první pohled mohl vypadat jako ideální dárcovský vůz pro překonání Bugatti, hlavně kvůli svému motoru. Hennessey však zvolil jiný základ, o poznání subtilnější Lotus. …
Jak vše dopadlo, nejspíše nemusíme již znovu podrobně popisovat. Na svět přišel model Venom GT, který zvládl dosáhnout rychlosti dokonce 435 km/h. Překonal tak Veyron i ve verzi Super Sport, ovšem pouze v jednom směru. K zapsání vozu do Guinnessovy knihy rekordů tedy nedošlo, John Hennessey ovšem nesložil ruce v klín. Místo toho začal pracovat na novém modelu F5, který by Bugatti zpráskal. I když to mezitím přišlo s ještě výkonnějším Chironem.
Ultimativní stroj z dílny Johna Hennesseyho je pojmenován po nejdestruktivnějšímu typu tornáda. Jeho nejvyšší rychlost by se měla opravdu blížit metě 500 km/h
Hennessey Venom F5 je tu a věřte, že skutečně není pojmenován podle tlačítka na počítačové klávesnici, ale odkazuje na nejdestruktivnější typ tornáda. Tedy takové, jenž se rychlostí větru pohybuje okolo 500 km/h. Již to samo o sobě naznačovalo, za jakým cílem Hennessey míří. A minimálně po teoretické stránce to vypadá, že svého snu dosáhl. Vůči předchůdci udělal model F5 obrovský pokrok v aerodynamice, pyšní se totiž koeficientem odporu vzduchu cx= 0,33. Stojí za tím kompletně zakrytý podvozek či unikátní zadní difuzor, stejně jako fakt, že design karbonové karoserie doplněné karbonovým monokokem již není založen na Lotusu, ale vzešel z vlastních návrhů. Ty počítaly právě s enormní maximální rychlostí.
Skvělá aerodynamika, výkon hrozivých 1622 koní a hmotnost pouhých 1320 kilogramů – to jsou parametry vozu, se kterým dodržet jakékoliv rychlostní limity bude velký problém
Předchozí Venom GT se přitom pyšnil součinitelem odporu vzduchu cx= 0,44, pročež by potřeboval 2500 koní (jimiž ovšem nedisponoval), aby dosáhl tempa 300 mil v hodině, tedy 483 km/h. Aerodynamicky propracovanější F5 si vystačí s výkonem 1600 hp (tedy 1622 koní), za jejichž produkci je zodpovědný 7,4litrový celohliníkový osmiválec podporovaný dvojicí turbodmychadel. Ve srovnání s takovým Bugatti Chironem se pohonná jednotka jeví jako chudý příbuzný, přičemž Hennessey připouští, že zvažována byla i čtveřice turbodmychadel. S nimi by výkon byl ještě vyšší, zároveň by však vzrostla i hmotnost, což bylo nepřípustné. Zůstalo tedy u 1622 koní, jež spolu s obrovským točivým momentem 1768 Nm přenáší na zadní kola jednospojková sedmistupňová automatická převodovka. Venom F5 ovšem bude k dispozici také s manuálním řazením, nicméně výrobce dodává, že v takovém případě budou majitelé bojovat s trakční kontrolou spolupracující se systémem GPS až do rychlosti 225 km/h. Většina 24 plánovaných exemplářů tedy nejspíše dorazí s pádly pod volantem, přičemž zájemce bude Hennessey selektovat osobně.
S čím přitom kromě vysokého výkonu lze počítat? Se skutečně dech beroucí dynamikou. Zrychlení z klidu na 300 km/h se odehraje pod 10 sekund, sprint na 400 km/h zabere méně než 20 sekund a maximálka činí 485 km/h. F5 je tak nejen rychlejší než Venom GT, ale pokoří také Chiron, Koenigsegg Agera RS, a dokonce i monopost Formule 1 Lewise Hamiltona. Za těmito výkony leží především nízká hmotnost 1360 kg, která je podle tvůrců pro texaský supersport výhodou zejména v rámci nejvyšší rychlosti. Tím, že je F5 výrazně lehčí než Chiron, nejsou pneumatiky omezujícím faktorem, a proto by se vůz se stejným obutím, jaké používá Bugatti (tedy Michelin Pilot Cup 2), měl dostat mnohem dále než supersportovní vůz z Molsheimu. Je ovšem třeba zmínit, že maximální rychlost zatím v praxi nebyla ověřena, dva prototypy za vysokorychlostními testy vyrazí až v příštím roce. První exempláře pak mají dorazit k zákazníkům až v roce 2019, přičemž ti mohou počítat s komfortní a prostornou kabinou – dokonce natolik, že se dovnitř vejdou i hráči NFL, z nichž jeden si vůz již objednal.
Co dodat? Snad jen tolik, že cena startuje na částce 1,6 milionu dolarů (cca 35,27 mil. Kč). Pokud vás ani ta neodradí a zároveň vás osobně John Hennessey vybere jakožto ideálního kandidáta na jednoho z majitelů, čeká vás cesta do texaského města Sealy, kde budete moci specifikovat svůj vůz příplatky za dalších 600 000 USD (13,2 mil. Kč). A poté již jen vyčkáte, než dostanete k dispozici stroj, který se před Bugatti a Koenigseggem navzdory nižší hmotnosti a karbon-keramickým brzdám Brembo neskloní pouze v disciplíně 0–400–0 km/h, ale především bude podle všeho nejrychlejším produkčním vozem planety.
Čtěte v časopisu Autoforum 6/2017
text: Petr Prokopec | foto: Hennessey