[ magazín Autoforum 5/2017, vychází 16. 10. 2017 ]
Absolutní hvězdou číslo jedna byl na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu supersportovní vůz od Mercedesu. Má pětici motorů, elektrické turbo a záplavu karbonu.
O novém hypersportu Mercedesu, který bude pohánět ústrojí převzaté přímo z formule 1, se mluví už léta. Nejspíš každý přitom očekával pokrokovou techniku, jež bude zabalena do karoserie obdobně organických tvarů, jakými se pyšní Aston Martin Valkyrie. O to větší zklamání ale nejspíš fanoušci třícípé hvězdy zažili ve chvíli, kdy Lewis Hamilton přivezl AMG Project One na slavnostní pódium – jeho vzhled se totiž drží možná až moc při zemi. …
V tomto směru nás nechápejte špatně, Mercedes nekritizujeme. Jen konstatujeme, že na futuristický vzhled zkrátka nedošlo a čekali jsme trochu více odvázanosti. Pravda, značným limitem je aerodynamika, jenže s tou se museli vypořádat také Adrian Newey a Marek Reichman. Jejich dílo však přesto nesnese srovnání s čímkoliv, co kdy jezdilo či v nejbližší době bude jezdit po veřejných silnicích. V novince Mercedesu ale vidíme spíše inspiraci současnými a hlavně letitými speciály Porsche. Tolik ale úvahy na úvod, nyní se již pojďme věnovat samotnému vozu a zejména jeho technice, na níž AMG spolupracovalo s týmem F1 sídlícím v britském Brixworthu.
Project One má na palubě pětici motorů. Hlavní roli samozřejmě hraje 1,6litrový šestiválec dopovaný turbodmychadlem, který zvládá až 11 000 otáček. To je v rámci běžné produkce neskutečný počin, nicméně za skutečnou formulí 1 hypersport zaostává. Motor musel být přizpůsoben spalování běžného benzinu, zároveň počítá s mnohem delší životností – dle šéfa AMG Tobiase Moerse lze mezi „generálkami“ ujet zhruba 50 000 km.
Design německého hypersportu se inspiroval spíše prototypy z Le Mans než samotnými monoposty F1, ačkoliv jejich odladěnou pohonnou jednotku novinka používá
Spalovací jednotce asistuje čtveřice elektromotorů. Jeden integrovaný do turbodmychadla, druhý je přímo spojený se spalovacím motorem s bezprostřední návazností na hřídel a další dva najdeme u přední nápravy. Všechny elektrické motory zvládají až 50 000 otáček, což je výrazný nárůst vůči současným agregátům, které točí maximálně 20 000 1/min, turbína kompresoru turba stihne dokonce 100 000 otáček.
Výsledkem této kombinace je potlačení prodlevy, jaká je spojena s klasickým přeplňováním, přičemž odezva na pokyn plynového pedálu má být dle značky kratší než v případě atmosférického osmiválce. Elektrické přeplňování navíc zvládá energii nejen dodávat, ale také ji pomocí rekuperace kinetické energie schraňuje v lithium-iontových bateriích. Čistě na elektřinu přitom AMG Project One ujede zhruba 25 kilometrů.
Dvoumístný interiér, zatím koncepčního hypersportu, má hranatý volant a dvojici desetipalcových displejů
Ještě než se přesuneme k výkonům a jízdní dynamice, jen v rychlosti zmíníme, že systém EQ Power+ operuje na bázi 800V napětí, nikoliv obvyklého 400V. Mercedes tak mohl použít mnohem tenčí kabely, což mělo příznivý vliv na hmotnost. Ta by se měla pohybovat okolo jedné tuny, což navzdory hybridnímu ústrojí není až tak překvapivé, uvážíme-li, že na stavbu byl použity pouze exotické materiály. Základním stavebním prvkem celého projektu jsou samozřejmě uhlíková vlákna, která najdeme prakticky všude. Jsou z nich panely karoserie, nosný monokok, k němuž jsou napevno uchycena obě dvě sedadla (stavitelný je tak pouze sloupek řízení a sada pedálů), vliv mají in na litá 19palcová přední a 20palcová zadní kola. Jejich jádro je sice z kovaného hliníku, karbonové kryty ale napomáhají aerodynamice.
Součástí standardní výbavy jsou karbon-keramické brzdy, které bez problémů umí zkrotit veškerý potenciál vozu. Tím se dostáváme ke slibovaným výkonům, přičemž začneme u oněch elektromotorů. Ten, který je součástí elektrického turba, nabídne 80 kW, ostatní pak 120 kW. V případě benzinového agregátu lze pro změnu čekat 500 kW/680 koní. Celkově soustava nabízí více než tisícovku koní, což podle Mercedesu postačí ke zrychlení z klidu na 200 km/h za méně než šest sekund. Tím za sebou AMG Project One nechá i výkonnější a především mnohem těžší Bugatti Chiron, i když jen o fous. V rámci nejvyšší rychlosti však již hypersport z Molsheimu hraje prim, neboť u Mercedesu můžete počítat „pouze“ s 350 km/h. Zajímalo by nás ale, jak rychle vůz tuto metu pokoří.
Aby mohl na běžné silnice, používá speciální tlumiče DSSV (Dynamic Suspension Spool Valve), které vyvinula firma Multimatic a mají též kořeny v F1
Mercedes stále ale ještě nemá k dispozici plně pojízdný prototyp, žádná další data týkající se dynamiky tedy nemá. Dodává však, že i přes dechberoucí tempo má být AMG Project One obdobně snadno ovladatelný jako třeba Mercedes-AMG GT. Velmi pravděpodobně lze proto ve chvíli, kdy se vůz blíží k limitu, počítat s lehkou nedotáčivostí, jež má být varovným signálem pro méně zkušené řidiče. S tím souvisí i komponenty použité u podvozku, vpředu i vzadu najdeme nápravu typu multi-link doplněnou pružinami a tlumiči závodní koncepce push-rod. To by mělo přinést velkou agilitu a současně zachovat přijatelnou míru komfortu, což možná puristé neradi uslyší. Nicméně doby, kdy jste s každým supersportem potřebovali alespoň roční pobyt na okruhu na sžití, jsou nenávratně ty tam.
Na staré časy lze tedy zavzpomínat maximálně pomocí plně vypínatelného ESP, jinak lze zejména v kabině očekávat pohodlí a luxus, jež jsou značce Mercedes vlastní. Součástí standardní výbavy je tedy klimatizace i elektrické ovládání oken, s centrálním 10palcovým displejem (před řidičem se nachází taktéž 10palcový digitální přístrojový štít) je pak spojen multimediální systém Comand. Kromě toho se Project One chlubí ještě třetí obrazovkou, jejíž hliníkový rámeček je součástí střešní struktury a která přenáší obraz zpoza vozu díky vzadu umístěné kameře – jak je totiž patrné zvenčí, hypersport přišel o klasická zpětná zrcátka. Na praktičnost ovšem zapomenuto nebylo, za oběma skořepinami potaženými kůží Nappa, spárovanou s textilními výplněmi, tak najdete úložné prostory.
Dle šéfa projektu bychom o novince neměli smýšlet jako o hypersportu, který byl odvozen od závodního speciálu. Podle něj jde o plnohodnotný závodní vůz, který kvůli zisku registračních značek musel přistoupit na určité kompromisy
Ve finále zmíníme již jen volant, jehož tvar i koncepce taktéž podléhají vlivu F1. Na ideální chvíli k přeřazení řidiče upozorní diody, pádla ovládají osmistupňový automat. Ne každé tlačítko ale vede k hnacímu ústrojí, přímo z volantu tak lze ovládat i hlasitost audio systému či třeba „zvednout“ telefon. I to dokazuje, kterak chtěl Mercedes učinit vůz každodenně použitelným.
Zbývá jen dodat cenu, která bez daně činí nemalých 2 275 000 eur (asi šedesát milionů korun). K dispozici bude 275 exemplářů, či spíše bychom měli říci, že bylo – Mercedes sice ještě kompletní rozprodání celé edice nepotvrdil, nicméně již dříve uvedl, že eviduje více zájemců, než bude dostupných kusů. Pravděpodobně tedy jen nebyl dokončen proces selekce.
Čtěte v časopisu Autoforum 5/2017
text: Petr Prokopec | foto: Mercedes