[ magazín Autoforum 4/2017, vychází 26. 8. 2017 ]
Španělská automobilka rozšířila svůj výrobní program o kompaktní SUV na základech nové generace Seatu Ibiza. Nová Arona bude na českém trhu v prodeji od září za ceny od 350 tisíc.
Očekávané malé SUV od španělského Seatu představuje prvního z koncernových sourozenců, které časem uvidíme v hávu Volkswagenu i Škody. Mělo by jim vyšlapávat cestu, zatím si začátkem léta poletovala zavěšená pod vrtulníkem nad Barcelonou. Už ji to ale přestalo bavit, nechala se posadit do svého přirozeného prostředí a ukázala se světu. Jak to tedy s Ibizou na chůdách je? …
Je 4 138 mm dlouhá, Ibizu přerostla o 79 mm, samozřejmě je také vyšší, narostla o 99 mm. Část z nich jde na úkor o 15 mm světlé výšce, ze zbytku už ale těží kabina, kterou mohl Seat patřičně přepracovat. Sedadlo řidiče je o 52 mm výše než v případě hatchbacku, spolujezdci pak sedí dokonce o 62 mm výše. I přesto prostor pro hlavu narostl o 37, resp. 33 mm. Na 400 litrů v základu narostl rovněž objem zavazadelníku.
Interiér samozřejmě vychází v mnohém z toho v Ibize
Základem auta je platforma MQB A0, proto nepřekvapí nabídka motorů. Jejím jádrem bude litrový tříválec naladěný na 95 či 115 koní. Slabší verzi bude provázet pětistupňový manuál, ta silnější dostane o rychlost více, případně o dvě u automatické převodovky DSG. Dorazí ještě 1,5litrový čtyřválec TSI produkující 150 koní, který bude alespoň zpočátku spjat výhradně se šestistupňovým manuálem a úrovní výbavy FR. Diesel 1,6 TDI lze ale vybírat napříč celým portfoliem, přičemž nabídne 95 či 115 koní. V prvém případě lze volit mezi pětistupňovým manuálem a sedmistupňovým DSG, ve druhém je k mání pouze šestistupňová ručně řazená převodovka. Na některých trzích Seat nabídne i 1,6 MPI se 110 koňmi, u nás s ním ale nepočítejte.
Kompaktní SUV je vítaným rozšířením nabídky v nabídce španělského Seatu, tento vůz by měl svými užitnými vlastnostmi nahradit třeba Ibizu kombi, která se již nevyrábí
A můžeme se vrátit do interiéru, kde najdeme pro Aronu specifickou nabídku barev a materiálů. Zákazníci budou moci vybírat barvy pro palubní desku, středovou konzoli a čalounění, jistě tak vznikne celá řada „unikátních” kombinací. Nejen interiér může hýřit barvami, také pro venkovní lak lze vybírat z 68 barevných kombinací. Střechu a čelní i zadní sloupky lze mít v kontrastní šedé, černé či oranžové barvě.
Samozřejmostí je dnes už nabídka bezdrátového dobíjení mobilních telefonů, zpětné kamery či multimediálního systému doplněného osmipalcovým dotykovým displejem. Kromě toho je možné sáhnout také po detekci vozů ve slepém úhlu, varovném systému před vzadu jedoucí dopravou či překážkami nebo adaptivním tempomatu. Autonomní brzdy a monitoring jízdních pruhů je automatickou součástí výbavy, bez nich je zisk pěti hvězd od Euro NCAP dnes již možný.
Arona se snaží zaujmout barvami, k dispozici je hned zpočátku výroby až 68 venkovních barevných kombinací. A kouzlit s nimi lze také uvnitř
Pokud byste chtěli nějakou ostřejší verzi, musíte vybírat jinde. Podle šéfa vývoje Matthiase Rabeho se k Leonu Cupra a Atece Cupra přidají i ostřejší verze elektrických vozů, s nimiž začne Seat přicházet na trh od roku 2019. Stejné plány by měla mít i mladoboleslavská automobilka, což je s ohledem na sdílenou platformu MEB podstatné. Na druhou stranu, mateřský Volkswagen vidí větší potenciál ve sportovním ladění plug-in hybridů.
Čtěte v časopisu Autoforum 4/2017
text: Petr Prokopec | foto: Seat