[ magazín Autoforum 3/2017, vychází 20. 6. 2017 ]
Hlavní hvězdou škodováckého stánku na autosalonu v Šanghaji byl atraktivní koncept elektrického SUV. Vision E má dva elektromotory se systémovým výkonem 225 kW, pohon všech čtyř kol, dojezd až 500 km a maximální rychlost 180 km/h.
První studie s čistě elektrickým pohonem v historii značky Škoda, postavená na základně modulární stavebnice pro elektromobily MEB (zkratka německých slov Modularer Elektrifizierungsbaukasten), má výrazný styl a docela úctyhodné rozměry, délka 4 688 mm, šířka 1 924 mm, výška 1 591 mm, rozvor 2 851 mm.
Design tohoto luxusně vypadajícího SUV kupé asi nejvíce zvýrazňuje originálně tvarovaná kapota motoru nebo plynule klesající linie střechy, dodávající automobilu charakter vozu s karoserií kupé. Zajímavostí designu elektrického konceptu je chybějící sloupek B, příď s pásem diodových světel po celé šířce vozu, tenké trojúhelníkové světlomety s krystalickým designem a LED Matrix technologií a protiběžně otevírané dveře. Dění kolem vozu sledují kamery, proto vůz nedostal zpětná zrcátka. Kola z lehké slitiny mají futuristický tvar a výrazně tvarovaná záď obsahuje zadní skupinová světla také s LED technologií.
…
V interiéru zaujme několik dotykových obrazovek pro řidiče a spolujezdce, přičemž asi nejvíce vám utkví centrální dotyková obrazovka uprostřed přístrojové desky. Cestující mohou být prostřednictvím wi-fi hotspotu a modulu LTE vždy online. A na čtyřmístné palubě nalezneme velké množství moderních technologií včetně digitálního rozhraní HMI, ovládání gesty, hlasového ovládání; sledování pohybu očí (Eye Tracking), asistenta pro rozpoznání únavy řidiče (Driver Alert) a Heart Rate Monitor. Rozsáhlá je také nabídka asistenčních systémů zvyšujících bezpečnost a komfort posádky. K novinkám patří asistent pro jízdu v kolonách, autopilot pro jízdu po dálnici a parkovací autopilot (Car Park Autopilot), který vám pomocí aplikace pro chytré telefony dovede zaparkovat či přistavit váš vůz.
Čtyřsedadlový interiér doplňuje objemný zavazadlový prostor přístupný zadní prosklenou výklopnou stěnou
Pohon českého elektromobilu mají na starosti dva silné elektromotory. Se systémovým výkonem 225 kW prý Vision E zrychluje velmi dynamicky. Charakteristickou vlastností elektromotorů je dostupnost maximálního točivého momentu již při rozjezdu, což platí také pro pohonné jednotky. Maximální rychlost činí 180 km/h. Díky inteligentnímu managementu spolupracují oba elektromotory studie Vision E efektivně a soustavně pohánějí všechna čtyři kola. Hnací moment na kolech je řízen v závislosti na aktuální potřebě.
Výkonné lithium-iontové akumulátory a chytrá rekuperace umožňují při ideálních podmínkách maximální dojezd 500 kilometrů. O kapacitě lithium-iontových baterií se nemluví, nicméně Audi e-tron quattro na stejný dojezd potřebuje 95 kWh. Dá se předpokládat, že Vision E na tom bude obdobně. Jeho baterie jsou usazeny mezi přední a zadní nápravu, aby došlo k rovnoměrnému rozložení hmotnosti, vůz navíc dostal bezdrátové dobíjení, k doplnění energie tedy stačí najet na indukční desku a dobíjení odstartuje zcela automaticky. K dispozici je i rychlodobíjecí režim, kdy 80 % kapacity akumulátorů máte pod palcem za 30 minut.
Do roku 2025 má mít mladoboleslavská značka v nabídce kromě plug-in hybridů i pět automobilů s čistě elektrickým pohonem, takže každý čtvrtý na světě prodaný vůz značky Škoda bude v této docela blízké budoucnosti buď plug-in hybrid nebo čistý elektromobil
Kapalinou chlazená lithium-iontová baterie je ve voze uložena uprostřed, mezi přední a zadní nápravou v bezpečném místě hluboko v podlaze. Tato poloha plochého vysokonapěťového zdroje přispívá také k optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu a k nízko položenému těžišti studie, kterou jsme viděli na stánku Škody v čínské metropoli. Co se týče způsobu čerpání elektrické energie, má Vision E indukční, tedy bezkontaktní dobíjení přes desku umístěnou v podlaze. Díky rychlému dobíjení dosáhne baterie 80 % své kapacity za pouhých 30 minut. Zajímavá je také možnost posunutí sedadel a volantu při autonomním řízení. Samotná sedadla jsou otočná až o 20 stupňů pro snadné nastupování a vystupování.
Na takovou a docela blízkou budoucnost uslyší asi spousta zákazníků, i když se zvyšujícím se množstvím dobíjených aut se v Čechách budeme určitě potýkat s problémy přetíženosti stávajících páteřních sítí či se zatím prakticky neexistující soustavou dobíjecích míst či vyhrazených nabíjecích stání ve velkých městech. Přesto se podpora podobných vozů objeví v programovém prohlášení české vlády už letos, realita masového provozu elektřinou poháněných vozů bude ale nutně spojena s velkými investicemi a dotacemi. A skutečná ekologie takového pohonu? Tyto úvahy tady nebudu začínat.
Tak či tak, musím prozradit, že podle výrobce a jeho střednědobého rozvoje nabídky se hraje o rozšíření modelové řady o vozy s plug-in hybridním pohonem a čistě elektrickým pohonem. Již pro modelový rok 2019 se plánuje uvedení vozu Superb s plug-in hybridním pohonem na evropský trh. Tím vstoupí značka Škoda do éry elektrifikovaného pohonu, řekl předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Bernhard Maier. První model s kombinací spalovacího motoru a elektrického pohonu umožní jezdit ve městě i mimo něj lokálně bezemisně. Další modely s plug-in hybridním pohonem budou uvedeny na trh v dalších segmentech v následujících letech.
Současně bude Škoda vyvíjet vlastní vozy pro čistou elektromobilitu na bázi modulární koncernové stavebnice pro elektromobily MEB, jejíž součástí bude velkorysá nabídka prostoru v interiéru..
Namísto klasického otvoru nádrže najdete pod víčkem na pravé straně vozu zásuvku pro dobíjecí kabel
Čtěte v časopisu Autoforum 3/2017
text: Jaroslav Vavera | foto: Škoda