Objednávka předplatného časopisu Autoforum

[ magazín Autoforum 3/2017, vychází 20. 6. 2017 ]

Hlavní hvězdou škodováckého stánku na autosalonu v Šanghaji byl atraktivní koncept elektrického SUV. Vision E má dva elektromotory se systémovým výkonem 225 kW, pohon všech čtyř kol, dojezd až 500 km a maximální rychlost 180 km/h.

První studie s čistě elektrickým pohonem v historii značky Škoda, postavená na základně modulární stavebnice pro elektromobily MEB (zkratka německých slov Modularer Elektrifizierungsbaukasten), má výrazný styl a docela úctyhodné rozměry, délka 4 688 mm, šířka 1 924 mm, výška 1 591 mm, rozvor 2 851 mm.
Design tohoto luxusně vypadajícího SUV kupé asi nejvíce zvýrazňuje originálně tvarovaná kapota motoru nebo plynule klesající linie střechy, dodávající automobilu charakter vozu s karoserií kupé. Zajímavostí designu elektrického konceptu je chybějící sloupek B, příď s pásem diodových světel po celé šířce vozu, tenké trojúhelníkové světlomety s krystalickým designem a LED Matrix technologií a protiběžně otevírané dveře. Dění kolem vozu sledují kamery, proto vůz nedostal zpětná zrcátka. Kola z lehké slitiny mají futuristický tvar a výrazně tvarovaná záď obsahuje zadní skupinová světla také s LED technologií. …


V interiéru zaujme několik dotykových obrazovek pro řidiče a spolujezdce, přičemž asi nejvíce vám utkví centrální dotyková obrazovka uprostřed přístrojové desky. Cestující mohou být prostřednictvím wi-fi hotspotu a modulu LTE vždy online. A na čtyřmístné palubě nalezneme velké množství moderních technologií včetně digitálního rozhraní HMI, ovládání gesty, hlasového ovládání; sledování pohybu očí (Eye Tracking), asistenta pro rozpoznání únavy řidiče (Driver Alert) a Heart Rate Monitor. Rozsáhlá je také nabídka asistenčních systémů zvyšujících bezpečnost a komfort posádky. K novinkám patří asistent pro jízdu v kolonách, autopilot pro jízdu po dálnici a parkovací autopilot (Car Park Autopilot), který vám pomocí aplikace pro chytré telefony dovede zaparkovat či přistavit váš vůz.

Škoda Vision E

Škoda Vision E
Čtyřsedadlový interiér doplňuje objemný zavazadlový prostor přístupný zadní prosklenou výklopnou stěnou
Pohon českého elektromobilu mají na starosti dva silné elektromotory. Se systémovým výkonem 225 kW prý Vision E zrychluje velmi dynamicky. Charakteristickou vlastností elektromotorů je dostupnost maximálního točivého momentu již při rozjezdu, což platí také pro pohonné jednotky. Maximální rychlost činí 180 km/h. Díky inteligentnímu managementu spolupracují oba elektromotory studie Vision E efektivně a soustavně pohánějí všechna čtyři kola. Hnací moment na kolech je řízen v závislosti na aktuální potřebě.
Výkonné lithium-iontové akumulátory a chytrá rekuperace umožňují při ideálních podmínkách maximální dojezd 500 kilometrů. O kapacitě lithium-iontových baterií se nemluví, nicméně Audi e-tron quattro na stejný dojezd potřebuje 95 kWh. Dá se předpokládat, že Vision E na tom bude obdobně. Jeho baterie jsou usazeny mezi přední a zadní nápravu, aby došlo k rovnoměrnému rozložení hmotnosti, vůz navíc dostal bezdrátové dobíjení, k doplnění energie tedy stačí najet na indukční desku a dobíjení odstartuje zcela automaticky. K dispozici je i rychlodobíjecí režim, kdy 80 % kapacity akumulátorů máte pod palcem za 30 minut.

Škoda Vision E
Škoda Vision E
Do roku 2025 má mít mladoboleslavská značka v nabídce kromě plug-in hybridů i pět automobilů s čistě elektrickým pohonem, takže každý čtvrtý na světě prodaný vůz značky Škoda bude v této docela blízké budoucnosti buď plug-in hybrid nebo čistý elektromobil
Kapalinou chlazená lithium-iontová baterie je ve voze uložena uprostřed, mezi přední a zadní nápravou v bezpečném místě hluboko v podlaze. Tato poloha plochého vysokonapěťového zdroje přispívá také k optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu a k nízko položenému těžišti studie, kterou jsme viděli na stánku Škody v čínské metropoli. Co se týče způsobu čerpání elektrické energie, má Vision E indukční, tedy bezkontaktní dobíjení přes desku umístěnou v podlaze. Díky rychlému dobíjení dosáhne baterie 80 % své kapacity za pouhých 30 minut. Zajímavá je také možnost posunutí sedadel a volantu při autonomním řízení. Samotná sedadla jsou otočná až o 20 stupňů pro snadné nastupování a vystupování.
Na takovou a docela blízkou budoucnost uslyší asi spousta zákazníků, i když se zvyšujícím se množstvím dobíjených aut se v Čechách budeme určitě potýkat s problémy přetíženosti stávajících páteřních sítí či se zatím prakticky neexistující soustavou dobíjecích míst či vyhrazených nabíjecích stání ve velkých městech. Přesto se podpora podobných vozů objeví v programovém prohlášení české vlády už letos, realita masového provozu elektřinou poháněných vozů bude ale nutně spojena s velkými investicemi a dotacemi. A skutečná ekologie takového pohonu? Tyto úvahy tady nebudu začínat.

Škoda Vision E

Tak či tak, musím prozradit, že podle výrobce a jeho střednědobého rozvoje nabídky se hraje o rozšíření modelové řady o vozy s plug-in hybridním pohonem a čistě elektrickým pohonem. Již pro modelový rok 2019 se plánuje uvedení vozu Superb s plug-in hybridním pohonem na evropský trh. Tím vstoupí značka Škoda do éry elektrifikovaného pohonu, řekl předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Bernhard Maier. První model s kombinací spalovacího motoru a elektrického pohonu umožní jezdit ve městě i mimo něj lokálně bezemisně. Další modely s plug-in hybridním pohonem budou uvedeny na trh v dalších segmentech v následujících letech. Současně bude Škoda vyvíjet vlastní vozy pro čistou elektromobilitu na bázi modulární koncernové stavebnice pro elektromobily MEB, jejíž součástí bude velkorysá nabídka prostoru v interiéru..

Škoda Vision E
Namísto klasického otvoru nádrže najdete pod víčkem na pravé straně vozu zásuvku pro dobíjecí kabel

Čtěte v časopisu Autoforum 3/2017

text: Jaroslav Vavera | foto: Škoda

E-shop pro příznivce časopisu Autoforum