Objednávka předplatného časopisu Autoforum

[ magazín Autoforum 1/2017, vychází 1. 3. 2017 ]

Seat Ibiza je vůbec nejdéle vyráběnou modelovou řadou v portfoliu španělské značky a její příběh bude mít pokračování v podobě právě přicházející páté generace. Ta narostla o 87 milimetrů do šířky, má o 95 mm delší rozvor, celkově je však kratší a nižší. Navíc pod kapotou jí přibude turbomotor o výkonu 150 koní.

V roce 1984 vzal hudební svět útokem Michael Jackson s albem „Thriller“. Na stříbrném plátně překonávaly všechny rekordy v tržbách kin filmy „Krotitelé duchů“ a „Indiana Jones a chrám zkázy“. V tom roce se také narodil zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg a na trh byl uveden první Seat Ibiza. Od té doby jezdí po ulicích a silnicích celého světa nepřetržitě již 33 let. Těsně před příchodem páté generace má Ibiza na kontě téměř pět a půl milionu prodaných vozů, přičemž 80 % výroby směřuje na export do více než 75 zemí. …


Teď píšeme rok 2017 a já mohu v Barceloně – ještě před oficiální premiérou na březnovém ženevském autosalonu – poprvé spatřit křivky „nového“ kompaktního vozu, který se bude vyrábět už jen v jedné karosářské verzi, a to pětidveřové. Třídveřové provedení z nabídky asi nadobro zmizí, stejně jako kombi. Lidé, co tomu rozumí, říkají, že z hlediska designu došlo k evoluci stávajících tvarů Ibizy za využitím designového jazyka, který známe z většího Leona, a z prvních obrázků to tak vypadalo. Naživo si však novou Ibizu s její větší sestrou plést asi nebudete. Na vývoji se podílel tým pod vedením Alejandra Mesonera a dali si záležet, aby vůz odlišili od svých posledních výtvorů, jež reprezentuje Leon či Ateca. Jestli se jim to povedlo, posuďte sami. Na snímcích se představuje červeně lakovaná varianta FR, která dostala poněkud agresivnější vizáž než ryze základní modely. Ty se budou lišit nárazníky i menšími koly, mimo to nebudou vzadu mít dvě falešné koncovky výfuku. Odlišná bude kapota, která v tomto případě naznačuje „svaly“ pod ní. Ostatní linie ale zůstanou zachovány.



Seat Ibiza
Ibiza je pro Seat velmi důležitá i proto, že je historicky nejprodávanějším španělským osobním automobilem

Pozoruhodné je, že novinka postavená jako úplně první auto koncernu na platformě MQB AO (na níž bude stát i kompaktní SUV Arona), je o hodně větší tomu bylo. Ve srovnání se čtvrtou generací je novinka o dva milimetry kratší a o jeden nižší, na délku ji tedy naměříme 4 059 mm a na výšku 1 444 mm. Podstatnější je ovšem šířka, v té má vůz nyní k dobru 87 milimetrů a celkově tedy měří 1 780 mm. Zásadně také narostl rozvor, mezi nápravami Ibiza získala o 95 mm více, celkem má tedy 2 564 mm. Kromě toho byl ještě o 60 mm zvětšen rozchod kol vpředu a o 48 mm vzadu. Než se podíváme do interiéru, na chvíli se ještě vrátíme ke zmiňované platformě. V jejím případě vzrostl počet svařovacích bodů na čtyři tisíce, což přispělo k mnohem vyšší robustnosti i torzní tuhosti. Ta byla zvýšena o 30 procent, mimo to více komponentů používá technologii formování za tepla. Snížena tak mohla být hmotnost, byť její konkrétní hodnotu prozatím neznáme.



Seat Ibiza
Pětimístný interiér získal na prostornosti, přístrojová deska zase na atraktivitě a kvalitě

Ze všech výše zmíněných čísel se dá očekávat prostornější kabina. Ano, je tomu skutečně tak. Vzadu mají cestující o 35 milimetrů více místa pro nohy, prostor pro hlavu pak narostl o 17 mm, respektive o 24 mm vpředu. Kromě toho mohla být o 42 milimetrů rozšířena sedadla, změn ovšem doznal také zavazadelník. Standardně pobere 355 litrů, tedy o 63 více než dříve, což jej činí největším v dané třídě. Seat navíc i snížil nákladovou hranu a tím vším jako by hrál v rámci koncernu na úplně stejnou strunu, co mladoboleslavská automobilka se svými modely. Na poměry své třídy je totiž nová Ibiza pozoruhodně prostorná a praktická. Po designové stránce uvnitř taktéž došlo k posunu a tvar i zpracování přístrojové desky se Španělům tentokrát hodně vydařil, zejména pokud budete srovnávat s úrovní předchůdců. Máme tu tedy odlišnou architekturu, se kterou jsou jednoznačně spojeny kvalitnější materiály. Dominantním prvkem se stává displej na středové konzoli, jehož velikost bude samozřejmě závislá na velikosti vaší peněženky. Začne se někde u pěti šesti palců a skončí možná u 9,2palcové verze.



Seat Ibiza

Nový Seat Ibiza je možno osadit multimediálními systémy s konektivitou s Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. Chybět nebude ani bezdrátové dobíjení mobilních telefonů či příplatkový audio systém Beats se sedmi reproduktory a zesilovačem o výkonu až 300 wattů. V rámci bezpečnosti lze zmínit přednárazový systém nebo adaptivní tempomat, z vyšších tříd si nová Ibiza přiváží plnohodnotné LEDkové světlomety. Ty se v tomto segmentu objevují vůbec poprvé, ve standardní výbavě je ale logicky nehledejte. To samé ostatně platí také o předních či zadních parkovacích senzorech a zpětné kameře, kterou lze spárovat s osmipalcovým displejem. Pod kapotu bude zpočátku možné vybírat ze dvou benzinových a jednoho dieselového motoru. Prvním je litrový tříválec naladěný na 95 či 115 koní a zcela nový čtyřválec 1,5 TSI Evo, který bude disponovat 150 koňmi. Posledním pak 1,6 TDI, jež bude k mání ve třech naladěních s výkony 80, 95 a 115 koní. V případě převodovek je přitom hraničním pásmem 95 koní, kdy pod touto hranicí je standardem pětistupňový, nad ní pak se šestistupňový manuál. Dále dorazí i sedmistupňový automat DSG, pohon předních kol je jako jediná volba. Zatím statická premiéra umožnila si novou Ibizu jen osahat, proto potvrzuji zcela novou kvalitu na palubě, moderní výbavu a hlavně daleko více místa na zadních sedadlech. Dvě osoby s výškou kolem 180 centimetrů tu nebudou mít problém ani na delších trasách. Seat ovšem dodává, že počítat lze s nižší spotřebou, zatímco kvalita jízdy, ovladatelnost a komfort zamířily vzhůru. Lepší výsledky Španělé hlásí také v rámci potlačení hluku a vibrací, což budeme moci potvrdit až po prvních zkušenostech za volantem. Přesunout se tedy můžeme k výbavám, jejichž jednotlivá skladba a počet stupňů budou záviset vždy na konkrétním trhu. U nás budou v nabídce všechny čtyři: Reference, Style, Xcellence a FR.

Dvě úrovně jsou však unifikované. Prvním provedením, jež bude dostupné ve všech zemích, je Ibiza FR. Tato sportovní verze se od zbytku nabídky liší agresivněji stylizovanými nárazníky, kdy zadní zahrnuje i difuzor a dvojici koncovek výfuku. Dále nechybí černě lakované doplňky či tužší sportovní podvozek. Standardem je volič jízdních režimů s módy Comfort, Eco, Sport a Individual. Druhou „univerzální“ výbavou je zcela nový stupeň Xcellence, který staví hlavně na komfortu. Také zde je přítomen volič jízdních režimů, celkově však bude podvozek nastaven měkčeji. Chybět nebude ani sada chromových doplňků exteriéru, zatímco uvnitř lze stejně jako v případě úrovně FR počítat s diodovým podsvícením v červené či bílé barvě.
A jak jsem již psal, automobilka oproti minulosti bude nabízet pouze pětidveřovou karoserii, neboť jak dodává, vizuální agresivita pětidveřového provedení je taková, že třídveřového modelu nebylo potřeba. U českých dealerů se první vozy objeví v průběhu května a základní cena bude řádově o 20 tisíc vyšší než dosud, tedy oproti pětidveřové Ibize 1,0 MPI se základní výbavou Reference. Nový motor 1,5 TSI Evo dorazí do prodeje až v závěru letošního roku. Jeho 150 koní bude standardně přenášet na přední kola šestistupňový manuál nebo za příplatek také sedmistupňové DSG, jenž bude k dispozici také ostatním pohonným jednotkám.

Čtěte v časopisu Autoforum 1/2017

text: Jaroslav Vavera | foto: Seat

E-shop pro příznivce časopisu Autoforum