[ magazín Autoforum 5/2016, vychází 15. 12. 2016 ]
Německá značka odhalila dvojici vozů, které více než naznačují, co nabídne první pick-up s hvězdou na přídi. Třída X dorazí už příští rok.
Informace o tom, že Mercedes pracuje na pick-upu střední velikosti s podporou svého strategického partnera, se s většími či menšími přestávkami objevují už více než rok a půl a jak se nyní ukazuje, vesměs byly velmi přesné. Nyní můžeme na základě oficiálního sdělení akorát doplnit, že u třícípé hvězdy se začali interně zabývat pick-upem již v roce 2011 a samotný technický vývoj novinky trval přibližně dva roky. To je poměrně krátká doba, nesmíme ovšem zapomínat na již uvedenou skutečnost, že německá luxusní značka nezačínala s čistým listem papíru. Základem konceptu X-Class a tudíž i budoucího produkčního auta je čtvrtá generace Nissanu Navara, která již dala vzniknout sesterskému modelu Renault Alaskan, ačkoli tvůrci připravovaného nového Mercedesu zdůrazňují, že jejich auto je v lecčems jiné. …
Přímému srovnání, respektive hledání rozdílů se němečtí inženýři poněkud vyhýbali, řekli nám, že auta partnerů detailně neznají, prý dostali akorát výchozí konstrukci a soustředili se na vývoj vlastního produktu. Velmi stručně ovšem konkretizují, že jde především o rozdíly ve vnějším designu, kvalitě použitých materiálů v interiéru a v bezpečnostních systémech. My můžeme dodat, že tu největší změnu lze očekávat v pohonném ústrojí. Zatímco japonská i francouzská verze pick-upu využívá pouze čtyřválce, Mercedes vsadí ve vrcholné verzi na přeplňovaný naftový šestiválec. Technické podrobnosti tohoto dieselu prozatím zůstávají tajemstvím, zástupci značky nicméně přiznali, že se nejedná o nový agregát, ale známou a využívanou jednotku, takže jde patrně o třílitr s obchodním označením 350d, který pod kapotou nové třídy E produkuje 258 koní a 620 Nm.
Interiéry kombinují typický styl Mercedesu s některými ovládacími prvky Nissanu
Jestli byl jedním z důvodů nasazení větší pohonné jednotky konkurenční VW Amarok s motorem 3,0 TDI V6, můžeme pouze spekulovat. Wolfsburg totiž nasadil do svého vozu třílitr teprve v září letošního roku, takže Mercedes by musel mít v centrále VW své informátory, aby zrovna na tohle mohl reagovat. Spíše máme za to, že v Daimleru chtěli odlišit svou variantu i jinak než designem a jako výrobce luxusních aut Mercedes chce a vlastně také musí nabídnout něco navíc. V tuto chvíli není jasné, které další motory třída X dostane. Tisková zpráva automobilky říká pouze to, že zmiňovaný naftový agregát bude špičkou, a tudíž si troufáme říci, že se pod přední kapotu pick-upu dostanou kromě vidlicového šestiválce také menší čtyřválce, případně možná i podladěné provedení V6.
Definitivní design prozatím neznáme, Daimler představil hned dvě verze s odlišnou zádí
Pokud jde o zbytek techniky, jako základ tady máme mohutný žebřinový rám, rozdělovací převodovku systému 4Matic s terénním redukčním převodem a do těžkého terénu navíc také elektronicky připojitelnou uzávěrku mezinápravového i zadního diferenciálu. Když už jsme u zadní rozvodovky, za zmínku stojí fakt, že Mercedes sice mluví o novém pětiprvkovém zavěšení zadní nápravy, ve skutečnosti ale na obou konceptech nepoznáte rozdíl mezi jejich několikanásobně ustavenou tuhou nápravou a tím, co využívá Navara. Pochopitelně silentbloky či finální převod můžou být jiné, jako zcela nový kus techniky nám to však nepřipadá.
Ať už je ale zavěšení kol konceptu X-Class nové či nikoli, tato robustní konstrukce umožní chystanému Mercedesu nabídnout užitečné zatížení až 1,2 tuny a auto navíc zvládne brzděný přívěs o hmotnosti 3500 kg. Automobilka tyto schopnosti demonstruje konkrétním příkladem, kdy majitel bude moci na korbu naložit téměř čtyři metry krychlové dřeva na topení a na kouli připojit třeba plachetnici.
Jak tyto stroje působí naživo? Prohlédli jsme si je docela podrobně, takže nějaké postřehy z místa činu máme. Ve zlatavém odstínu lakovaný pickup s výškou 1,9 metru a přídomkem Powerful Adventurer vypadá díky balónovým terénním pneumatikám s velkými drapáky, karbonovým lemům blatníků a navijákům na obou koncích velmi akčně a impozantně, zároveň ale jako typický křiklavý koncept určený hlavně pro světelné rampy autosalonů. Naopak bílý a více distingovaný Stylish Explorer působí až na své silniční dvaadvacítky docela uvěřitelně, a i když se některé jeho detaily, jako jsou kupříkladu vnější zpětná zrcátka, možná též tvar předního nárazníku a téměř zcela jistě zadní světla, asi změní, k finálnímu produktu nemusí mít daleko.
Poněkud rozpačitější dojem budí interiéry. Přístrojové panely kombinované se spoustou kruhových výdechů ventilace, doplněné broušenou kůží, kartáčovaným hliníkem či karbonem, se jeví jako stylová záležitost, na druhé straně jsou však zde tlačítka ovládání klimatizace a pohonu všech kol z Navary, takže to v některých místech vypadá jako skládačka typu „co dům dal”. Jedním dechem samozřejmě musíme dodat, že tohle nemusí být finální podoba a do konce příštího roku, kdy auta dorazí na trh, se může ještě mnohé změnit.
Nový model Mercedesu bude vyráběný v rámci spolupráce s aliancí Renault-Nissan, přičemž produkce pro evropský, australský a jihoafrický trh bude zahájena v roce 2017 v závodě Nissan ve španělské Barceloně. Třída X pro latinskoamerický trh bude naopak sjíždět z montážní linky závodu Renault v argentinském městě Cordoba od roku 2018.
Čtěte v časopisu Autoforum 6/2016
text: Miro Mihálik | foto: Mercedes