Objednávka předplatného časopisu Autoforum

[ magazín Autoforum 4/2016, vychází 25. 8. 2016 ]

Mercedes-AMG GT sice přišel na svět již před dvěma roky, nyní zde ovšem máme jeho nové vrcholné provedení „R“. To disponuje vyšším výkonem, nižší hmotností, natáčecí zadní nápravou či aktivní aerodynamikou. Všechny tyto změny vás mají přikovat do skořepinového sedadla, v němž si budete nadmíru užívat jízdu na limitu.

Ještě před pár lety se zdálo, že nadšencům do sportovní jízdy nemá Mercedes-Benz co říci. Byla tu sice divize AMG, její vozy s enormním výkonem a ještě vyšším točivým momentem však excelovaly pouze v přímém směru. Jakmile jste s nimi zamířili na okruh, dočkali jste se nemalého zklamání a velkého posměchu, zejména kvůli nadbytečné hmotnosti. Poté ale přišly modely SLR a SLS a celý svět rázem zpozorněl. …


Až na zem ovšem spadla čelist pochybovačům při předloňském představení Mercedesu-AMG GT. Nikoliv při pohledu na tvary a vzhled, přestože i ten můžeme označit za nadmíru přitažlivý, ale zejména s ohledem na dynamické schopnosti. Ujistit nás v tomto směru mohl kupříkladu čas ze Severní smyčky Nürburgringu, kterou varianta GT S naladěná na 510 koní obkroužila za 7 minut a 35 sekund. Tedy rychleji než třeba Bugatti Veyron, Lexus LFA, Ferrari 458 Italia či Porsche 911 Carrera S.



Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT R se již ve standardu pyšní karbonovými brzdami, jež krotí potenciál přeplňovaného osmiválce. Jeho výkon byl totiž navýšen na 585 koní

Zelené peklo zde nezmiňujeme náhodou, ale záměrně. Nejnáročnějším okruhem světa byla třícípá hvězda v poslední době víc než přitahována, neboť právě zde vyvinula novou verzi GT R. O její pohon se i nadále stará přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec, ten však prošel řádným továrním tuningem. Turbodmychadla nyní počítají s vyšším plnicím tlakem, setrvačník se dočkal odlehčení a na sešlápnutí plynového pedálu pohonná jednotka reaguje s větší naléhavostí.
Tyto změny logicky mají vliv na výkon i jízdní dynamiku. Motor tak nyní produkuje 585 koní v 6 250 otáčkách a 700 Nm točivého momentu, který je k dispozici v rozmezí 1 900 až 5 500 otáček za minutu. Přenos této síly na zadní kola dostala opět na starosti sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka, i její software však prošel změnami. Výsledkem je tak zrychlení z klidu na stovku za 3,6 sekundy a nejvyšší rychlost 318 km/h.



Mercedes-AMG GT
Kabina se od dosavadních verzí příliš neliší, zásadní novinkou jsou manuálně stavitelná skořepinová sedadla. Také ta se podílejí na redukci kil

ím ovšem modifikace nekončí, dále se Mercedes zaměřil na zlepšení schopností v zatáčkách. AMG GT R tak dostalo do vínku řízenou zadní nápravu, kdy se v rychlostech do 100 km/h zadní kola stáčí v opačném směru než ta přední. To virtuálně zkracuje rozvor, načež je vůz mnohem agilnější ve chvílích, kdy se silnice začne kroutit. Vše je přitom řízeno elektronikou v závislosti na tom, který z devíti stupňů systému kontroly trakce zvolíte.



Mercedes-AMG GT

Aby toho nebylo málo, dostala novinka třícípé hvězdy do vínku také aktivní aerodynamický profil, usazený vpředu před motorem. Jeho hmotnost díky využití karbonových vláken činí pouhé dva kilogramy, přičemž po přepnutí vozu do režimu Race dochází k jeho snížení o zhruba 40 milimetrů. Tento proces je znám jako Venturiho efekt a za úkol má „přicucnutí“ vozu k vozovce. Při rychlosti 250 km/h totiž redukuje vztlak na přední nápravě o 40 kg.



Mercedes-AMG GT
Nové kupé dostalo do vínku karbonovou střechu či přední blatníky, což snižuje celkovou hmotnost a těžiště. Kromě toho je v čelních partiích použitý hořčík

AMG GT R dále počítá se širším rozchodem předních i zadních kol, přičemž samotný bodykit byl v zadních partiích nafouknut o 57 milimetrů, aby udělal prostor pro 20palcová kola (vpředu se otáčí devatenáctky). Mercedes navíc zapracoval i na karoserii, která disponuje agresivnější čelní maskou ve stylu legendárního 300 SL, výraznějšími vstupy vzduchu, většími bočními prahy či napevno uchyceným zadním křídlem. Přítlak při nejvyšší rychlosti tak vzrostl o 155 kg.
Závěrem lze zmínit již pouze interiér, který je víceméně standardní. Tedy až na manuálně nastavitelné skořepinové sedačky, jež společně s celou řadou výše zmíněných prvků přispívají ke snížení celkové hmotnosti na 1 555 kg. Dojem pak ještě umocňují žlutě lakované detaily či švy stejného odstínu, jež ideálně kontrastují s jedovatě zelenou barvou karoserie. Cena prozatím stanovena nebyla, stoprocentně však přesáhne čtyři miliony korun.

Čtěte v časopisu Autoforum 4/2016

text: Petr Prokopec | foto: Mercedes-AMG

E-shop pro příznivce časopisu Autoforum