Objednávka předplatného časopisu Autoforum

[ magazín Autoforum 1/2016, vychází 25. 2. 2016 ]

MX-5 z Itálie přichází na trh. Dvoumístný roadster bude k mání s přeplňovanou jedna-čtyřkou o výkonu 140 koní, v kombinaci s manuální převodovkou.

Tak jsme se konečně dočkali. Déle než rok po představení Mazdy MX-5, odhalil Fiat svou verzi dvoumístného roadsteru, který obě značky vyvíjely společně. Koncern FCA sice původně počítal s výrobou tohoto otevřeného vozidla pod jménem Alfa Romeo Spider. Nakonec se ale rozhodlo pro značku Fiat, protože Sergio Marchione ohlásil, že všechny alfy se budou vyrábět na Apeninském poloostrově. …


Takže dvojníkem Mazdy MX-5 je tedy Fiat 124 Spider. Na začátek je třeba říci, že zvenčí rozhodně nedošlo pouze k výměně log automobilek, místo toho byl pozměněn každý panel karoserie. Ačkoliv tedy oba vozy dostaly do vínku stejný rozchod kol vpředu i vzadu a také stejný rozvor, všechny další dimenze se již liší. Italský model je přitom delší, širší a zároveň nižší, ve výsledku tak působí dost odlišným dojmem.
Abychom nemluvili jen obecně, můžeme uvést, že Fiatu 124 Spider naměříme 4054 milimetrů na délku, 1740 mm na šířku a 1232 mm na výšku, zatímco Mazda MX-5 měří 3914 mm, 1735 mm a 1234 mm. Mimo to se najdou rozdíly také pod kapotou, kde japonská verze používá buď 1,5litrový nebo dvoulitrový atmosférický čtyřválec o výkonu 131, respektive 160 koní. Italové pro změnu přicházejí s přeplňovanou jedna-čtyřkou, která dává 140 koní a 240 N.m.



Fiat 124 Spider
To, co má novinka společného s původním Fiatem 124, je počet míst a plátěná, ručně ovládaná střecha

Pohonná jednotka, která vychází z Abarthu 500, může být spárována se šestistupňovým manuálem či automatem (u americké verze, která má motor naladěn na 160 k/250 N.m), přičemž společně s většími rozměry poněkud navyšuje hmotnost. Tam, kde mazda osazená ručně řazenou převodovkou váží 1058 kg, fiat ukáže na ručkách vah 1105 kilogramů. I tak se dá očekávat jiná jízdní dynamika. Konkrétní data však Fiat prozatím nezveřejnil, odhalena nebyla ani udávaná spotřeba.
Víme ovšem, že u mazdy můžete dvoulitrový motor vytočit až do 6800 otáček, zatímco přeplňovaný čtyřválec fiatu končí na 6250 1/min. Tím jsme mechanické rozdíly víceméně vyčerpali, v případě podvozku lze opět mluvit o předních dvojitých lichoběžnících a zadní víceprvkové nápravě. Na výběr jsou 16palcová či 17palcová litá kola, přičemž velikost pneumatik je u obou sourozenců identická. Mazda prozatím nabízí lepší brzdy od Bremba, Fiat aktuálně spoléhá jen na standardní kousky.



Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider vychází technicky z Mazdy MX-5, používá ale vlastní pohonnou jednotku 1,4 MultiAir Turbo

Přesunout se tak můžeme do interiéru, kde již Fiat ve svém modelu tak inovativní nebyl. Jediný rozdíl, viditelný na první pohled, je nové logo na volantu. Italové k tomu dodávají, že na palubní desku aplikovali dodatečnou změkčenou vrstvu a lehce poupravili také výplně dveří. Z toho důvodu je 124 Spider o pár milimetrů širší v oblasti ramen. Zbytek však zůstává ryze japonský, což platí také o audiosystému. I když ten se nově chlubí názvem Fiat Connect 7.0.
Ještě se na moment můžeme vrátit k exteriéru, kde Italové kromě nových panelů karoserie sáhli také po odlišných světlometech. Vpředu samozřejmě nechybí LED pro denní svícení, diody pochopitelně najdeme také vzadu. Tím však dostupné informace končí, pročež jen dodáme, že prvních 124 exemplářů bude vyrobeno pro Spojené státy pod názvem Prima Edizione Lusso. Tato edice dostane do vínku modrý lak Azzuro Italia a kožené čalounění Saddle.



Fiat 124 Spider
Nový Fiat 124 Spider byl navržen ve stylistickém centru Fiat v Turíně. Jeho tvar je inspirován původním Spiderem z roku 1966, který je obecně považován za jeden z nejhezčích vozů značky

Prodej v zámoří začne v létě, Evropa by ale nejspíše mohla přijít na řadu o pár měsíců dříve. Otevřený vůz s manuálně ovládanou plátěnou střechou se zde bude prodávat ve výbavových stupních Spider a Lusso. Očekávat lze přitom o trochu vyšší ceny než u Mazdy MX-5, která s dvoulitrem startuje na 783 900 Kč.

Čtěte v časopisu Autoforum 1/2016

text: Petr Prokopec | foto: Fiat

E-shop pro příznivce časopisu Autoforum